Hubungan seks semalam

Pendirian satu malam adalah satu aktiviti hubungan seksual tunggal di mana terdapat jangkaan bahawa tidak ada lagi hubungan di antara peserta seksual. Amalan ini boleh digambarkan sebagai "aktiviti seks tanpa komitmen emosi atau penglibatan masa depan".[1]

Hubungan lebih lanjut sunting

Pengarang Laura Bergman mencadangkan bahawa keadaan yang membawa kepada pertemuan seperti itu tidak semestinya menghalang hubungan kemudian:

Sudah tentu, melakukan hubungan seks pada tarikh pertama boleh menjadi pembunuh maut jika pasangan anda membuat keputusan bahawa pendirian satu malam adalah apa yang dilakukannya. Sebaliknya, banyak pasangan gembira memecahkan peraturan tanpa seks pada tarikh pertama dan telah bersama selama bertahun-tahun.[2]

Berbeza dengan pendirian satu malam, apabila individu yang terlibat mempunyai hubungan seksual yang berulang tanpa penglibatan romantik, ini dianggap sebagai hubungan seksual yang santai.[3][4][5]

Pandangan sunting

Telah diperhatikan bahawa pendirian satu malam adalah bentuk yang paling biasa ketidaksetiaan[1] dan sering digunakan dalam penyelidikan, tinjauan dan survei untuk menentukan tahap pergaulan dalam masyarakat pada suatu masa tertentu.[6] It has also been suggested that such an act can be as threatening to a relationship as a long-term affair:

Pendirian satu malam boleh menjadi lebih berbahaya daripada mencari kekasih dengan pertimbangan bersama. Senario ini adalah baik untuk pengembara perniagaan yang mempunyai peluang untuk menyokongnya; Walau bagaimanapun, adalah sangat penting untuk mengetahui dengan siapa anda masuk ke dalam katil, walaupun hanya untuk satu malam. Tiada siapa yang perlu dikecualikan daripada menyebabkan masalah, tidak kira jarak atau keadaan. Pendirian satu malam masih merupakan satu bentuk kafir dan boleh menjadi sama merosakkan untuk anda dan pasangan anda jika ditemui.[7]

Sesetengah wanita telah mencadangkan bahawa wanita yang merasa tidak selamat secara seksual atau tidak berpengalaman harus mencari satu malam yang menonjolkan pertumbuhan dan pemenuhan diri. Seorang menulis, "[satu] berdiri satu malam adalah manifestasi erotik karpe diem- hanya kita merebut malam bukan hari".[8] Another source advises women seeking empowerment to "jumpstart your heyday by having a one-night stand",[9] dan menjelaskan bahawa pendirian satu malam harus menjadi pilihan yang sedar.[9]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b Jeffrey S. Turner, American Families in Crisis: A Reference Handbook (2009), p. 47.
  2. ^ Laura Berman, It's Not Him, It's You!: How to Take Charge of Your Life and Create the Love and Intimacy You Deserve (2010), p. 132.
  3. ^ Casual Sex, Explained (and Defined) — The Good Men Project Magazine. Goodmenproject.com (2010-08-04). Retrieved on 2011-04-28.
  4. ^ Casual Sex. Avert.org (2005-12-11). Retrieved on 2011-04-28.
  5. ^ Casual sex in college. Generally Thinking. Retrieved on 2011-04-28.
  6. ^ "Liverpool named UK's most promiscuous city in 'one night stand' poll". Metro.co.uk. Associated Newspapers Limited.
  7. ^ J. Frances, Joann Perrino, Designing Infidelity: A Reference Guide to the Art of Cheating to Perfection (2006), p. 4.
  8. ^ Susan Cheever, "Sex With a Stranger", in Erica Jong, Sugar in My Bowl: Real Women Write About Real Sex (2011), p. 35.
  9. ^ a b Jodi Lipper, Cerina Vincent, Live Like a Hot Chick: How to Feel Sexy, Find Confidence, and Create Balance at Work and Play (2010), p. 167.

Pautan luar sunting