Hukum Murphy merupakan pepatah atau epigram yang biasanya dinyatakan sebagai: "Apa-apa yang boleh silap, akan menjadi silap".

Contoh yang diberikan sunting

Sebuah sekolah merancang untuk menukar tarikh pembayaran gaji guru dari awal bulan menjadi akhir bulan. Tentunya semua orang mahu digaji sehari lebih awal dan tidak akan ada orang yang tidak bersetuju dengan rancangan ini, namun pihak sekolah mendapat respon yang berbeza setelah mereka mengumumkan rancangan tersebut. Pihak sekolah segera dihubungi olehl kerajaan mengenai masalah cukai. Kerana pada tahun pertama guru-guru akan menerima 13 kali pembayaran, maka mereka perlu membayar cukai lebih banyak dari sepatutnya. Akhirnya semuanya berjalan jauh lebih lama daripada yang dirancang. Rancangan tersebut memakan masa 2.5 tahun sebelum akhirnya terlaksana.


Sejarah sunting

Tanggapan kejahatan di alam semesta ini telah lama menjadi subjek ulasan, dan pendahulu kepada versi undang-undang Murphy moden yang tidak sukar untuk dicari. Kajian terbaru yang ketara di bidang ini telah dilakukan oleh ahli-ahli Persatuan Dialek Amerika. Ahli ("American Dialect Society") ADS Stephen Goranson telah menemui versi hukum, belum umum atau membawa nama tersebut, dalam laporan oleh Alfred Holt pada masyarakat kejuruteraan 1877.

Ia diketahui bahawa apa-apa yang boleh silap di laut pada umumnya akan silap pada satu ketika, dengan itu tidak hairanlah pemilik cenderung pada keselamatan berbanding saintifik .... Penekanan mencukupi tidak boleh hanya ditumpukan pada kelebihan kringkasan. Faktor manusia tidak boleh diabaikan dengan selamat dalam jentera perancang. Jika perhatian diperlukan, enjin perlu dalam cara di mana jurutera cenderung untuk melayannya.[1]

Pakar mathematik Augustus De Morgan pada 23 Jun 1866 dalam "Supplement to the Budget of Paradoxes," The Athenaeum no. 2017 page 836 col. 2 [dan kemudian dicetak semula: e.g. 1872, 1915, 1956, 2000] menulis: Ujian pertama telahpun menerangi kebenaran teori, jelas disahkan melalui amalan, apa-apa yang akan berlaku akan berlaku sekiranya kita mengulang mencukupi." Dalam penerbitan berikutnya "apa-apa yang boleh berlaku akan berlaku" kadang kala dipanggil "hukum Murphy," yang menimbulkan kemungkinan-sekiranya sesuatu silap—bahawa "Murphy" itu sebenarnya "De Morgan" salah ingat (satu pilihan, antara lain, ditimbulkan oleh Goranson di daftar Persatuan Dialek Amerika).[2]

Dialek American Society ahli Bill Mullins telah menemui versi yang sedikit lebih luas daripada [[ pepatah ] ] yang merujuk kepada peringkat sihir . Peringkat ahli silap mata British Nevil Maskelyne menulis pada tahun 1908 :

Ahli Persatuan Dialek Amerika Bill Mullins telah menjumpai versi berbeza sedikit bagi pepatah ini dalam rujukan mengenai sihir pentas. Ahli sihir pentas British Nevil Maskelyne menulis pada tahun 1908:

Ia merupakan pengalaman biasa bagi semua orang dapati bahawa, pada sebarang kejadian khas, seperti penghasilan kesan sihir bagi kali pertama di awam, apa-apa yang boleh silap akan silap. Samaada kita boleh letakkan ini pada kajahatan sesuatu jisim atau pada kejahatan mutlak benda tidak bernyawa, samaada punca menarik adalah tergesa-gesa, risau, atau apa sahaja, faktanya kekal.[3]

Bentuk semasa hukum Murphy pergi sejauh tahun 1952, sebagai pepatah pada buku mendaki gunung oleh John Sack, yang menggambarkannya sebagai "pepatah pendaki silam":

Apa-apa yang mungkin silap akan silap.[4]

Fred R. Shapiro, penyunting pada Yale Book of Quotations, telah menunjukkan bahawa pada tahun 1952 pepatah yang dikenali sebagai "hukum Murphy" dalam buku oleh Anne Roe, memetik ahli perubatan yang tidak dikenali:

Dia menggambarkannya sebagai hukum Murphy atau hukum keempat bagi thermodinamik" (actually there were only three last I heard) yang menyatakan : "Jika apa-apa boleh silap ia akan."[5]

Pada bulan Mei 1951, dalam Monograf Psikologi genetik nombor 43, halaman 204, Anne Roe memberikan transkrip temu bual ( sebahagian daripada Ujian apperception Tema , meminta tanggapan gambar ) dengan nombor fizik Teori 3: "... bagi dirinya dia sedar bahawa ini adalah kerja yang tidak dapat disekat undang-undang kedua termodinamik yang menyatakan undang-undang Murphy " Jika apa-apa yang boleh pergi salah ia akan '. " Kertas Anne Roe adalah di Amerika Falsafah Persatuan arkib di Philadelphia ; rekod ( seperti yang dinyatakan oleh Stephen Goranson pada Dialek Amerika senarai Persatuan 2008/12/31 ) mengenal pasti fizik ditemuramah sebagai Howard Percy "Bob" Robertson ( 1903-1961 ). Kertas Robertson berada di Caltech arkib; sana, dalam surat Robertson menawarkan Roe temu bual dalam tempoh tiga bulan pertama tahun 1949 ( seperti yang dinyatakan oleh Goranson di Amerika senarai Persatuan Dialek 2009/05/09 ). Temuduga Robertson nampaknya mendahului gambaran Lapangan terbang Muroc Army yang disebut oleh Nick Spark ( American Aviation Historical Society Journal 48 ( 2003) p 169. ) Telah berlaku pada atau selepas Jun 1949.

Nama "hukum Murphy" tidak segera digunakan. Satu cerita oleh Lee Correy dalam isu Februari 1955 Fiksyen Sains Mengagumkan ("Astounding Science Fiction") yang disebut sebagai "'hukum Reilly", yang menyatakan bahawa dalam mana-mana usaha saintifik atau kejuruteraan, apa-apa yang boleh berlaku silap, akan menjadi silap'" [6] Pengerusi Suruhanjaya Tenaga Atom, Lewis Strauss dipetik dalam Chicago Daily Tribune pada 12 Februari, 1955, berkata "Saya berharap ia akan dikenali sebagai undang-undang Strauss" ia boleh dinyatakan kira-kira sebegini:. . Jika apa-apa yang buruk boleh berlaku, ia mungkin akan " [7]

Arthur Bloch, dalam jilid yang pertama (1977) hukum beliau Murphy, dan siei Sebab lain Mengapa Perkara menjadi SALAH , mencetak surat yang dia terima daripada George E. Nichols , seorang pengurus jaminan kualiti dengan Jet Propulsion Laboratory. Nichols teringat satu peristiwa yang berlaku pada tahun 1949 di Edwards Pangkalan Tentera Udara, Muroc , California itu, menurut beliau, adalah asal undang-undang Murphy , dan pertama kali diceritakan secara terbuka oleh Kol John Paul Stapp USAF . Petikan dari surat itu berbunyi:[8]

Arthur Bloch, dalam jilid pertama (1977) bagi lencana Murphy, dan siri Seab Lain perkara menjadi silap, mencetak surat yang dia terima daripada George E. Nichols, pengurus jaminan kualiti bersama Jet Propulsion Laboratory. Nichols mengigati kejadian yang berlaku pada 1949 di Lapangan Terbang Udara, Muroc, California yang, menurutnya merupakan asal hukum Murphy, dan secara umum menceritakan pada umum oleh Kol. John Paul Stapp. petikan dari surat tersebut berbunyi:

Gelaran nama humun ini adalah Edward A. Murphy, Jr., jurutera pembangunan dari Wright Field Aircraft Labs. Berang dengan transduser lengkap]] yang rosak akibat kesilapan memasang wayar pada jambatan litar pengukur tekanan menyebabkan dia menyebut – "Jika ada cara untuk membuat kesilapan, dia akan buat" – merujuk kepada juru teknik yang memasang wayar jambatandi Makmal. Saya menamakan hukum Murphy pada kenyataan tersebut dan variasi berkait.[8]

Penyatuan dengan Murphy sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Holt, Alfred (10 Oktober 2007). "Review of the Progress of Steam Shipping during the last Quarter of a Century," Minutes of Proceedings of the Institution of Civil Engineers, Vol. LI, Session 1877–78—Part I, at 2, 8 (November 13, 1877 session, published 1878)". Listserv.linguistlist.org. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-03-12. Dicapai pada 19 April 2012.
  2. ^ "LISTSERV 16.0". Listserv.linguistlist.org. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-07-10. Dicapai pada 2012-04-19.
  3. ^ "Maskelyne, Nevil. "The Art In Magic", ''The Magic Circular'', June 1908, p. 25". Listserv.linguistlist.org. Diarkibkan daripada yang asal pada 2009-01-22. Dicapai pada 2012-04-19.
  4. ^ Sack, John. The Butcher: The Ascent of Yerupaja epigraph (1952), reprinted in Shapiro, Fred R., ed., The Yale Book of Quotations 529 (2006).
  5. ^ "Roe, Anne, ''The Making of a Scientist'' 46–47 (1952, 1953)". Listserv.linguistlist.org. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-03-12. Dicapai pada 19 April 2012.
  6. ^ "Astounding Science-Fiction". Listserv.linguistlist.org. Februari 1955. m/s. 54. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-06-21. Dicapai pada 19 April 2012.
  7. ^ "''Chicago Daily Tribune'', February 12, 1955, p. 5". Listserv.linguistlist.org. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-06-21. Dicapai pada 2012-04-19.
  8. ^ a b Bloch, Arthur. (ed. 1980). Los Angeles: Price/Stern/Sloan Publishers, Inc. m/s. 4-5. ISBN 0-8431-0428-7. Unknown parameter |tuitle= ignored (bantuan); Missing or empty |title= (bantuan)

Bibliografi sunting

  • Tucker, Mary, The Human Challenge, Prentice Hall, New Jersey, 2002