Huruf besar

perkara berkaitan huruf dalam abjad bicameral (terutamanya huruf Latin); maklumat sama ada huruf lebih tinggi "huruf besar" atau kecil bagi "huruf kecil"

Huruf besar adalah perbezaan antara huruf yang terdapat dalam huruf besar (atau lebih formal majuscule) dan huruf kecil yang lebih kecil (atau lebih kecil secara formal) dalam representasi bertulis bahasa tertentu.

Huruf kecil "a" dan huruf besar "A" adalah dua varian huruf besar dari huruf pertama dalam abjad Inggeris.

Sistem tulisan yang membezakan antara huruf besar dan kecil mempunyai dua set huruf selari, dengan setiap huruf dalam satu set biasanya memiliki setara dalam set yang lain. Dua jenis huruf besar adalah representasi alternatif dari huruf yang sama: mereka memiliki nama dan sebutan yang sama dan diperlakukan sama ketika menyusun mengikut urutan abjad.

Semua huruf besar

Huruf besar biasanya diterapkan dalam bentuk huruf campuran, dengan huruf besar dan kecil muncul dalam potongan teks tertentu untuk dibaca. Pilihan kes sering ditentukan oleh tatabahasa atau oleh konvensi disiplin tertentu. Dalam ortografi, huruf besar terutama diperuntukkan untuk tujuan khas, seperti huruf pertama perkataan atau kata nama khas

Penggunaan sunting

Dalam sistem penulisan huruf, huruf besar digunakan sebagai:

  • huruf pertama kata awal ayat.[1]
  • kata nama khas.[1]
  • unsur nama jawatan dan pangkat.[1]
  • nama bangsa, suku bangsa dan bahasa.[1]
  • nama tahun, bulan, hari, peristiwa bersejarah dan perayaan.[1]

Rujukan sunting

  1. ^ a b c d e Pedoman Umum Ejaan Bahasa Melayu[pautan mati kekal] di eseminar.dbp.gov.my (dalam bahasa Bahasa Melayu) (PDF)

Pautan luar sunting

  • Hamilton, Frederick W. (1918). Capitals: A Primer of Information About Capitalization with Some Practical Typographic Hints as to the Use of Capitals – melalui Project Gutenberg.
  • Greer, Sarah; Sowden, Elizabeth; Scharff, Lauren (2003). "Effects of Email Format and Instructions on Reading Times, Content Retention, and Reader Preference". Stephen F. Austin State University. – One of this paper's conclusions: all-caps is harder to read.
  • "Lower Case and the Unix Philosophy". Linux Information Project. December 30, 2004.