ISO 3166 adalah standard diterbitkan oleh Organisasi Antarabangsa Standardisasi (ISO) yang menentukan kod-kod untuk nama-nama negara-negara, bergantung wilayah, khas kawasan geografi menarik, dan ibu mereka bahagian (contohnya, wilayah atau serikat). Nama rasmi standard adalah Kod untuk perwakilan dari nama-nama negara dan mereka bahagian.

Bahagian sunting

Ia terdiri dari tiga bagian:[1]

  • ISO 3166-1, kod-Kod untuk perwakilan nama-nama negara dan mereka bahagian – Bahagian 1: kod Negara, mendefinisikan kod-kod untuk nama-nama negara, bergantung wilayah, dan khas kawasan geografi menarik. Ia menentukan tiga set negara kode:
    • ISO 3166-1 alpha-2 – dua-surat kod negara yang paling banyak digunakan tiga, dan digunakan paling jelas untuk Internet's kod negara peringkat teratas domain (dengan sedikit pengecualian, contohnya uk bukan AS untuk United).
    • ISO 3166-1 alpha-3 – tiga-surat kod negara yang membolehkan visual yang lebih baik persatuan antara kod-kod dan nama-nama negara dari alpha-2 kod.
    • ISO 3166-1 angka – tiga digit kode negara yang sama dengan orang-orang maju dan diselenggarakan oleh Pbb Statistik Division, dengan kelebihan skrip (sistem tulisan) kemerdekaan, dan itu berguna bagi orang-orang atau sistem yang menggunakan bukanbahasa Latin skrip.
  • ISO 3166-2, kod-Kod untuk perwakilan nama-nama negara dan mereka bahagian – Bahagian 2: Negara pecah kod, mendefinisikan kod-kod untuk nama-nama ibu bahagian (contohnya, wilayah atau negeri) semua negara-negara yang dikodekan dalam ISO 3166-1.
  • ISO 3166-3, kod-Kod untuk perwakilan nama-nama negara dan mereka bahagian – Bahagian 3: Kod untuk dahulunya digunakan nama-nama negara, mendefinisikan kod-kod untuk nama-nama negara yang telah dihapus dari ISO 3166-1 sejak penerbitan pertama pada tahun 1974.

Edisi sunting

Edisi pertama ISO 3166 telah diterbitkan pada tahun 1974, yang dimasukkan hanya abjad kod negara. Edisi kedua, yang diterbitkan pada tahun 1981, juga termasuk angka kod negara, dengan ketiga dan keempat edisi diterbitkan pada tahun 1988 dan 1993 masing-masing. Edisi kelima, diterbitkan antara tahun 1997 dan 1999, telah berkembang menjadi tiga bagian untuk termasuk kod-kod untuk bahagian dan bekas negara.[2]

ISO 3166 Penyelenggaraan Agensi sunting

ISO 3166 standard adalah yang diselenggarakan oleh ISO 3166 Penyelenggaraan Agency (ISO 3166/MA), terletak di ISO pejabat pusat di Geneva, Swiss. Asalnya ia terletak di Jerman Institut für Normung (DIN) di Berlin, Jerman. Utamanya tugas:[3]

  • Untuk menambah dan untuk menghapuskan negara nama-nama (masing-masing, negara pecah nama-nama) dan untuk memberikan kode unsur-unsur kepada mereka,
  • Untuk menerbitkan senarai nama negara (masing-masing, negara pecah nama-nama) dan kod unsur-unsur;
  • Untuk mengekalkan rujukan senarai semua negara kod unsur-unsur dan negara pecah kod unsur-unsur yang digunakan dan tempoh mereka menggunakan;
  • Untuk mengeluarkan surat berita mengumumkan perubahan untuk kod meja;
  • Untuk menasihati pengguna pada permohonan ISO 3166.

Ahli sunting

Terdapat empat belas pakar dengan hak mengundi di ISO 3166/MA.[4] Lapan adalah wakil-wakil negara standard organisasi:

Enam yang lain adalah wakil utama agensi-agensi Pbb atau yang lain international, organisasi yang semua pengguna ISO 3166-1:

ISO 3166/MA telah dikaitkan ahli yang tidak mengambil bahagian dalam undian tapi siapa, melalui kepakaran mereka, punya pengaruh yang besar pada keputusan mengambil prosedur dalam penyelenggaraan agensi.

Lihat juga sunting

  • FIPS 10-4
  • ISO 639Kod untuk perwakilan dari nama-nama bahasa
  • ISO 4217Mata kod
  • ISO 15924 – Kod untuk perwakilan dari nama-nama skrip

Rujukan sunting

  1. ^ "What is ISO 3166?". International Organization for Standardization (ISO).
  2. ^ "Development of ISO 3166". ISO.
  3. ^ "Tasks of ISO 3166/MA". ISO.
  4. ^ "Members of ISO 3166/MA". ISO.

Pautan luar sunting