Ibu-Ibu Plaza de Mayo

Ibu-Ibu Plaza de Mayo (Sepanyol: Asociación Madres de Plaza de Mayo) merupakan persatuan ibu-ibu Argentina yang kehilangan anak-anak mereka semasa keganasan diktator ketenteraan, di antara tahun 1976 dan 1983. Mereka menganjurkan, ketika cuba mempelajari apa yang telah berlaku kepada anak-anak mereka, dan mula berarak pada tahun 1977 di Plaza de Mayo di Buenos Aires, di hadapan istana presiden Casa Rosada, dalam penentangan awam terhadap keganasan kerajaan yang bertujuan untuk menutup mulut semua pembangkang .

Pada rakyat, era ini mewakili kehidpan yang telah diambil, pepecahan keluarga dan kekejaman hak asasi manusia oleh rejim tentera Argentina. Ibu-Ibu Plaza de Mayo adalah responden permulaan kepada pelanggaran hak asasi manusia. Bertentangan dengan batasan tradisi Amerika Latin, para ibu berkumpul dan menuntuk maklumat keberadaan anak-anak mereka. Dalam melaksanakan usaha-usaha mereka, mereka juga menunjukkan kepada dunia tentang pelanggaran hak asasi manusia yang berlaku dan meningkatkan kesedaran. Hari ini, persatuan ini sering melibatkan diri dalam perjuangan hak asasi manusia, politik, dan sivil di Amerika Latin dan di tempat-tempat lain.[1]

Hadiah dan anugerah sunting

  • Pada tahun 1992, kesemua ahli Persatuan ini dihadiahkan Hadiah Sakharov untuk Kebebasan Berfikir.
  • Pada tahun 1997, María Adela Gard de Antokoletz dianugerahkan Anugerah Aktivis Antarabangsa Gleitsman[2] by the Gleitsman Foundation.
  • Pada tahuyn 1999, mereka dianugerahkan Hadiah PBB untuk Pendidikan Keamanan

Rujukan sunting

  1. ^ [1]. Denver University, Case Specific Briefing Paper, "Mothers of the Plaza de Mayo: First Responders for Human Rights", 2011. Accessed: May 4, 2015.
  2. ^ "Gleitsman International Activist Award". Center for Public Leadership. Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-03-01. Dicapai pada 2012-03-01.

Bacaan tambahan sunting

  • Mothers of the Disappeared, by Jo Fisher (1989).
  • Revolutionizing Motherhood: The Mothers of the Plaza de Mayo, by Marguerite Guzman Bouvard (1994).
  • Circle of Love Over Death: Testimonies of the Mothers of the Plaza de Mayo, by Matilde Mellibovsky, trans. by Maria & Matthew Proser (1997).
  • Searching for Life: The Grandmothers of the Plaza De Mayo and the Disappeared Children of Argentina, by Rita Arditti (1999).
  • A Lexicon of Terror: Argentina and the Legacies of Torture, by Marguerite Feitlowitz (1998)
  • "Las cenizas de Azucena, junto a la Pirámide", Página/12, 9 December 2005 (Sepanyol).

Pautan luar sunting