Ichthyosaur (dari Yunani ιχθυς, ichthys = 'ikan' dan Yunani σαύρος sauros = 'biawak') merupakan reptilia laut gergasi yang pupus. Tinggalan fosilnya mula-mula sekal ditemui di sebuah kuari batu kapur di Ichthyosauria dekat sungai pada tahun 1840.

Ichthyosaur
Julat zaman: 245–90 Ma
Middle Triassic - Late Cretaceous
Pengelasan saintifik
Alam:
Filum:
Subfilum:
Kelas:
Subkelas:
Order:
Ichthyosauria

Families

Ichthyosaur (Yunani Purba untuk "cicak ikan" – ἰχθύς atau ichthys bermaksud "ikan" dan σαῦρος atau sauros bermaksud "cicak") ialah reptilia laut besar yang telah pupus. Ichthyosaur tergolong dalam ordo yang dikenali sebagai Ichthyosauria atau Ichthyopterygia ('sirip ikan' - satu sebutan yang diperkenalkan oleh Sir Richard Owen pada tahun 1842, walaupun istilah itu kini digunakan lebih untuk klad induk Ichthyosauria). Ichthyosaur berkembang pesat semasa kebanyakan era Mesozoik; berdasarkan bukti fosil, mereka mula-mula muncul sekitar 250 juta tahun dahulu (Ma) dan sekurang-kurangnya satu spesies bertahan sehingga kira-kira 90 juta tahun dahulu,[1][2] ke dalam Kapur Akhir. Semasa zaman Triassic Awal, ichthyosaur berkembang daripada sekumpulan reptilia darat yang tidak dikenali yang kembali ke laut, dalam perkembangan yang serupa dengan bagaimana nenek moyang mamalia yang tinggal di darat ikan lumba-lumba dan paus zaman moden kembali ke laut berjuta-juta tahun kemudian, yang mereka secara beransur-ansur menjadi menyerupai dalam kes evolusi konvergen.

Ichthyosaur sangat banyak terdapat dalam tempoh Triassic Akhir dan Jurassic Awal, sehingga ia digantikan sebagai pemangsa akuatik teratas oleh kumpulan reptilia marin lain, Plesiosauria, dalam Jurassic dan Early Cretaceous kemudian, walaupun pandangan sebelumnya tentang penurunan ichthyosaur dalam tempoh ini mungkin dilebih-lebihkan. Kepelbagaian Ichthyosaur merosot disebabkan oleh ketidaktentuan alam sekitar yang disebabkan oleh pergolakan iklim pada awal Cretaceous Akhir, kebanyakannya pupus di sempadan Cenoman-Turonia. Kurang daripada 4 juta tahun kemudian, ichthyosaur terakhir yang masih ada telah pupus, mungkin disebabkan oleh persaingan yang semakin meningkat.

Sains menyedari kewujudan ichthyosaur pada awal abad kesembilan belas, apabila rangka lengkap pertama ditemui di England. Pada tahun 1834, perintah Ichthyosauria dinamakan. Lewat abad itu, banyak fosil ichthyosaur yang dipelihara dengan sangat baik ditemui di Jerman, termasuk sisa-sisa tisu lembut. Sejak akhir abad kedua puluh, terdapat minat yang dihidupkan semula dalam kumpulan itu, membawa kepada peningkatan bilangan ichthyosaur yang dinamakan dari semua benua, dengan lebih lima puluh genera yang sah kini diketahui.

Spesies Ichthyosaur berbeza-beza dari 1 hingga 20 meter (3 hingga 66 kaki) panjangnya. Ichthyosaur menyerupai kedua-dua ikan moden dan ikan lumba-lumba. Anggota badan mereka telah berubah sepenuhnya menjadi sirip, yang kadangkala mengandungi bilangan digit dan falang yang sangat besar. Sekurang-kurangnya beberapa spesies mempunyai sirip punggung. Kepala mereka runcing, dan rahang sering dilengkapi dengan gigi berbentuk kon yang boleh membantu menangkap mangsa yang lebih kecil. Sesetengah spesies mempunyai gigi berbilah yang lebih besar yang boleh menyerang haiwan besar. Matanya sangat besar, mungkin berguna apabila menyelam dalam. Lehernya pendek, dan spesies kemudiannya mempunyai batang yang agak kaku. Ini juga mempunyai sirip ekor yang lebih menegak, digunakan untuk pukulan pendorong yang kuat. Lajur vertebra, diperbuat daripada vertebra seperti cakera yang dipermudahkan, terus ke lobus bawah sirip ekor. Ichthyosaur adalah pernafasan udara, berdarah panas, dan melahirkan anak muda. Mereka mungkin mempunyai lapisan lemak untuk penebat.