Injong dari Joseon

Raja Dinasti Joseon ke-12 dalam sejarah Korea

Injong dari Joseon (Jawi: اينجوڠ دري جوسون; 10 Mac 1515 – 8 Ogos 1545, memerintah 1544 – 1545), dilahirkan Yi Ho atau Lee Ho, ialah raja ke-12 Dinasti Joseon Korea. Ayahandanya ialah Raja Jungjong, dan ibundanya ialah Permaisuri Janggyeong, yang bersaudara dengan Yun Im. Sebagai anak sulung, baginda menjadi Putera Mahkota pada tahun 1520 dan menggantikan ayahandanya ke takhta setelah kemangkatan Jungjong pada tahun 1544.

Injong dari Joseon
朝鮮仁宗
조선 인종
اينجوڠ دري جوسون
Raja Joseon
Pemerintahan1544–1545
Didahului olehJungjong dari Joseon
Diikuti olehMyeongjong dari Joseon
Keputeraan10 March 1515
Kemangkatan8 Ogos 1545(1545-08-08) (umur 30)
PasanganPermaisuri Inseong
Nama selepas mangkat
Raja Yeongjeong Heonmun Euimu Jangsuk Heumhyo Agung
영정헌문의무장숙흠효대왕
榮靖獻文懿武章肅欽孝大王
Nama tokong
Injong (인종, 仁宗)
KerabatJeonju Yi
AyahandaJungjong dari Joseon
BondaPermaisuri Janggyeong
Injong dari Joseon
Hangul인종
Hanja仁宗
Perumian SemakanInjong
McCune–ReischauerIn-jong
Nama lahir
Hangul이호
Hanja李峼
Perumian SemakanI Ho
McCune–ReischauerYi Ho

Biografi sunting

Pemerintahan sunting

Raja muda itu sangat bercita-cita tinggi, dan berusaha mereformasi pemerintahan pada masa itu yang penuh dengan rasuah, warisan reformasi yang gagal semasa pemerintahan ayahandanya. Baginda memulihkan prestasi Jo Gwang-jo dan merekrut ahli sarjana Sarim yang berpaling dari politik setelah Pembersihan Pujangga Ketiga tahun 1519. Ayahanda saudara sebelah ibundanya Yun Im menggunakan kuasa besar dalam tempoh ini. Namun, Injong terlalu sering gering dan mangkat pada tahun 1545, hanya satu tahun setelah naik takhta. Setelah kemangkatannya, Yun Im dihukum mati oleh Yun Won-Hyung pada Pembersihan Keempat tahun 1545 ketika Raja Myeongjong (putera Permaisuri Munjeong yang bercita-cita tinggi) menggantikan takhta.

Kemangkatan sunting

Sebilangan sejarawan percaya bahawa Injong diracun oleh puak Yun Kecil, yang dipimpin oleh Yun Won-Hyung, untuk membolehkan saudara lelaki Injong naik takhta. Menurut babad tidak rasmi, terdapat kisah Permaisuri Munjeong yang akhirnya menunjukkan kasih sayang kepada putera angkatnya, Raja Injong, setelah beberapa dekad sikap tidak peduli secara sopan (di sebalik kebencian di belakang tabir).[perlu rujukan]

Ketika Injong pergi memberi penghormatan pagi, wajah Munjeong mula berseri dengan senyuman yang hanya dapat diberikan oleh ibunda kepada anakandanya. Injong menganggapnya sebagai tanda bahawa Suri Ibunda akhirnya mengakui baginda sebagai raja, dan khususnya sebagai anakandanya sendiri. Baginda memakan ddeok yang diberikan ibunda tirinya kepadanya, tidak mengetahui bahawa itu akan menjadi permulaan kepada pengakhiran. Baginda jatuh gering perlahan-lahan, tidak cukup untuk menimbulkan kecurigaan, tetapi cukup cepat sehingga para sejarawan kemudiannya mengambil kesempatan. Tiga hari berlalu sebelum Injong mangkat secara misteri (setelah hanya 9 bulan memerintah).

Anakanda Permaisuri Munjeong menjadi Raja Myeongjong, sementara Munjeong menjadi Permaisuri Pangkuan. Catatan sejarah juga memberitahu bahawa Munjeong sering dikunjungi oleh hantu pada waktu malam setelah kemangkatan Injong.[1] Baginda sangat terganggu sehingga baginda memindahkan kediamannya dari Istana Gyeongbok ke Istana Changdeok.

Keluarga sunting

  1. Permaisuri Inseong dari suku Park Bannam (7 Oktober 1514 - 6 Januari 1578) (인성 왕후 박씨)
  2. Damping Mulia Diraja Suk dari suku Papyeong Yun (숙빈 윤씨)
  3. Damping Mulia Diraja Hye dari suku Jeong (혜빈 정씨)
  4. Damping Mulia Diraja Gwi-in dari suku Yeongil Jeong (1520 - 1566) (귀인 정씨)
  5. Damping Yang-Je dari suku Yun (양제 윤씨)

Nama penuh selepas kemangkatannya sunting

  • Raja Injong Yeongjeong Heonmun Euimu Jangsuk Heumhyo Agung Korea
  • 인종영정헌문의무장숙흠효대왕
  • 仁宗榮靖獻文懿武章肅欽孝大王
  • راج ينجوڠ يوڠجوڠ هونمون ويمو جڠسوك هومهيو اڬوڠ كوريا

Budaya popular sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Menurut babad, hantu itu dikatakan Injong, menjerit dengan sedih pada wanita yang tidak pernah dapat menjadi ibunya walaupun ketika mati.


Injong dari Joseon
Tarikh keputeraan: 1515 Tarikh kemangkatan: 1545
Gelaran pemerintah
Didahului oleh
Jungjong
Raja Joseon
1544–1545
Diikuti oleh:
Myeongjong