Insiden biografi Wikipedia Seigenthaler

Pada Mei 2005, seorang penyunting awanama menyiarkan artikel tipu daya dalam ensiklopedia dalam talian Wikipedia mengenai wartawan John Seigenthaler.[1] Artikel palsu menyatakan bahwa Seigenthaler telah menjadi tersangka dalam pembunuhan Presiden AS John F. Kennedy dan Peguam Negara AS Robert F. Kennedy.

John Seigenthaler pada bulan Oktober 2005

Setelah penipuan itu ditemui dan diperbetulkan pada bulan September tahun itu, Seigenthaler berusia 78 tahun, seorang kawan dan pembantu kepada Robert Kennedy, menulis dalam USA Today menggambarkan artikel itu sebagai "pembunuhan watak Internet".[2]

Insiden itu menimbulkan persoalan mengenai kebolehpercayaan Wikipedia dan laman web lain dengan kandungan yang dijana oleh pengguna yang tidak mempunyai akauntabiliti undang-undang akhbar tradisional dan bahan yang diterbitkan. Dalam temu bual 13 Disember, pengasas bersama Jimmy Wales menyatakan sokongan tidak dikurangi selama dasar Wikipedia membenarkan artikel untuk disunting oleh pengguna-pengguna tanpa nama - menggambarkan penyertaan editor di China dan Iran dari segi isu-isu privasi - tetapi mengumumkan merancang untuk melancarkan keistimewaan penciptaan artikel mereka sebagai sebahagian daripada strategi kawalan vandalisme:"... kami telah memutuskan bahawa kami mahu melambatkan ... jadi bermula pada bulan Januari kami menghalang pengguna yang tidak berdaftar daripada membuat halaman baru, kerana seringkali mereka perlu dihapuskan... ".

Rujukan sunting

  1. ^ Cohen, Noam (August 24, 2009). "Wikipedia to Limit Changes to Articles on People". The New York Times. Dicapai pada April 7, 2012.
  2. ^ Seigenthaler, John (November 29, 2005). "A false Wikipedia 'biography'". USA Today. Diarkibkan daripada yang asal pada November 28, 2012. Dicapai pada October 27, 2013. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)

Pautan luar sunting