Interferometer astronomi

Interferometer astronomi ialah pelbagai teleskop berasingan, segmen cermin, atau antena teleskop radio yang berfungsi sebagai teleskop tunggal untuk memberikan imej resolusi yang lebih tinggi dari objek astronomi seperti bintang, nebula dan galaksi dengan cara interferometri. Kelebihan teknik ini adalah bahawa ia secara teorinya dapat menghasilkan imej dengan resolusi sudut teleskop besar dengan apertur yang sama dengan pemisahan antara komponen teleskop. Kelemahan utama adalah bahawa ia tidak mengumpul cahaya sebanyak cermin instrumen lengkap. Oleh itu, ia amat berguna untuk mendapatkan resolusi halus objek astronomi yang lebih terang, seperti bintang binari yang dekat. Kelemahan lain ialah bahawa saiz sudut maksimum sumber pelepasan yang dikesan adalah terhad oleh jurang minimum antara pengesan dalam pelbagai pengumpul.[2]

Interferometer VLT ESO mengambil gambar terperinci pertama cakera di sekitar bintang muda.[1]

Interferometri paling banyak digunakan dalam astronomi radio, di mana isyarat daripada teleskop radio berasingan digabungkan. Teknik pemprosesan isyarat matematik yang dipanggil sintesis apertur digunakan untuk menggabungkan isyarat berasingan untuk menghasilkan imej resolusi tinggi. Dalam teleskop radio Baseline Interferometry yang sangat panjang (VLBI) yang dipisahkan oleh beribu-ribu kilometer digabungkan untuk membentuk interferometer radio dengan resolusi yang akan diberikan oleh hidangan tunggal hipotetikal dengan bukaan beribu ribu kilometer. Pada panjang gelombang yang lebih pendek yang digunakan dalam astronomi inframerah dan astronomi optik, lebih sukar untuk menggabungkan cahaya dari teleskop yang berasingan, kerana cahaya mesti disimpan secara koheren dalam pecahan panjang gelombang ke arah optik panjang yang memerlukan optik yang sangat tepat. Praktikal inframerah dan interferometer astronomi optikal baru-baru ini telah dibangunkan, dan berada di canggih penyelidikan astronomi. Pada panjang gelombang optik, sintesis aperture membolehkan had resolusi melihat atmosfera untuk diatasi, yang membolehkan resolusi sudut untuk mencapai had difraksi optik.

Interferometer astronomi boleh menghasilkan imej astronomi resolusi yang lebih tinggi daripada jenis teleskop lain. Pada panjang gelombang radio, resolusi imej beberapa mikrokomputer mikro telah diperolehi, dan resolusi imej pecahan belian pecahan telah dicapai pada panjang gelombang inframerah dan kelihatan.

Satu susunan ringkas interferometer astronomi adalah susunan parabola kepingan cermin, memberikan teleskop teleskop sebahagiannya lengkap tetapi dengan apertur "jarang" atau "cair". Sebenarnya susunan parabola cermin tidaklah penting, selagi panjang laluan optik dari objek astronomi ke rasuk combiner (fokus) adalah sama seperti yang akan diberikan oleh kes cermin lengkap. Sebaliknya, kebanyakan arus yang sedia ada menggunakan geometri planar, dan hiperteleskop Labeyrie akan menggunakan geometri sfera.

Rujukan sunting

  1. ^ "ESO's VLT Takes First Detailed Image of Disc around Young Star". ESO Announcements. Dicapai pada 17 November 2011.
  2. ^ "Maximum angular size sensitivity of aninterferometer" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 2016-10-14. Dicapai pada 2015-02-05. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting