Internaut adalah singkatan dari perkataan Internet dan perkataan Bahasa Inggeris ''astronaut'' (angkasawan)[1] dan merujuk kepada pereka, pengendali, atau pengguna teknikal mampu Internet. Golongan yang dirujuk ini bermula dengan peserta Pasukan Petugas Kejuruteraan Internet (IETF)yang kemudiannya berkembang secara beransur-ansur kepada ahli-ahli Masyarakat Internet (ISoc) dan masyarakat yang lebih besar[yang mana?].[2]

Satu internaut adalah online cerdas, biasanya melalui tahun pengalaman dalam talian, dengan pengetahuan yang menyeluruh tentang cara menggunakan enjin carian, sumber Internet, forum, berita dan chat room untuk mencari maklumat. Seseorang yang lebih arif mengenai Internet, sejarah dan politik, lebih mungkin dalam jangka internaut sesuai dengan mereka.

Penciptaan Jaringan Sejagat oleh Tim Berners-Lee membolehkan pakar komputer bukan teknikal menggunakan Internet dengan mudah dan cepat, menjadikannya boleh diakses oleh jutaan orang di seluruh dunia.[3] Berners-Lee difailkan asalnya cadangan untuk Web pada 12 Maret 1989,[4] walaupun bekerja di CERN, dan projek itu dahulu diumumkan di 6 Ogos 1991 di alt.teks hiper berita.[5] Kedua-dua ini tarikh telah disambut oleh media sebagai "hari jadi Web".[6][7]

Rujukan sunting

  1. ^ "Oxford Dictionaries - internaut". oxforddictionaries.com. Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-06-13. Dicapai pada 6 June 2015.
  2. ^ A Brief History of the Internet from the Internet Society.
  3. ^ "Inventing the Web: Tim Berners-Lee’s 1990 Christmas Baby" Seeing the Picture.
  4. ^ "Tim Berners-Lee submits a proposal for a distributed information system at CERN - CERN timelines". timeline.web.cern.ch.
  5. ^ "Google Groups". groups.google.com.
  6. ^ "#InternautDay and post-truth news in the Facebook era".
  7. ^ "World Wide Web celebrates 25th anniversary".