Islam di Croatia diperkenalkan oleh Empayar Turki Uthmaniyyah. Penduduk Islam merupakan sekitar 1.3% dari populasi Croatia. . Komuniti Islam Croatia secara rasmi diiktiraf oleh negara.[1]

Empayar Turki Uthmaniyyah telah menawan sebahagian daripada Croatia dari abad ke-15 hingga abad ke-19 serta meninggalkan jejak yang mendalam. Beberapa masyarakat di Croatia beralih agama kepada Islam. Kemajuan Empayar Uthmaniyah di Eropah dihentikan di tanah Croatia, yang boleh dalam pengertian ini dianggap sebagai pintu gerbang sejarah tamadun Eropah. Sejak tahun 1519 Croatia telah dikenal sebagai Antemurale Christianitatis di Eropah Barat. Nama itu diberikan oleh Paus Leo X.

Umat Islam Croatia sunting

Nama-nama bersejarah banyak pejabat di Empayar Uthmaniyah mendedahkan asal mereka (Hirwat = Hrvat atau Horvat, yang merupakan nama Croatia untuk Croatia): Mehmet Pasha Hirwat (= Hrvat), Rustem Pasha Hrvat, Pijali Pasha Hrvat, Sijavus Pasha Hrvat dll Pada kurun ke-16 seorang pengelana dan penulis Marco A. Pigaffetta menulis bahawa hampir semua orang di mahkamah Turki di Konstantinopel tahu Bahasa Croatia , dan terutama tentera. Marco Pigafetta dalam bukunya, Itinerario diterbitkan di London pada 1585 menyatakan: Di Istanbul itu adat untuk menyebut tentang Croatia, bahasa yang difahami oleh hampir semua orang Turki, khususnya orang militan. Krusial sekalipun., harus dicatat bahawa 'lingua franca' pada waktu antara elit Slavia di Empayar Uthmaniyyah masih di Old Church Slavonic. Orang Itali pergi melalui ke Istanbul, mbahasa dari Croatia Slavia sering menjadi pendedahan saja bagi mereka harus salah satu dari bahasa Slavik, dialek Macedonia dan Bulgaria jauh lebih dikenali di Istanbul dari Croatia, terutama mengingati tempoh singkat Kerajaan Uthmaniyyah di Croatia dan Serbia, berbanding dengan Bulgaria dan Macedonia.[perlu rujukan]

Hal ini juga boleh disahkan oleh lawatan pada tahun 1553 oleh antun Vrančić, kardinal Rom, dan Franjo Zay, diplomat, ke Istanbul sebagai utusan dari Croatia - Hungary raja untuk membincangkan sebuah perjanjian perdamaian dengan Kerajaan Uthmaniyyah. Selama upacara salam awal mereka dengan Rüstem Pasha Hrvat Croatia perbualan memimpin di Turki dengan seorang penterjemah rasmi tiba-tiba terganggu. Rustem Pasha Hrvat tanya jika Zay dan Vrančić boleh berbahasa Croatia. Penterjemah tersebut kemudian diberhentikan dan mereka mulai berbahasa dalam bahasa Bahasa Croatia selama seluruh proses perundingan.

Mufti Zagreb selama Perang Dunia II adalah Ismet Muftić. Dia dihukum oleh Partisan Yugoslavia pada tahun 1945.[2]

Statistik sunting

Menurut bancian tahun 2001 penduduk Croatia adalah 4.437.460. Islam : 1,3% (57.687)

Croatia mempunyai komuniti Muslim di Slavia Selatan, pada bancian tahun 2001, dibahagikan antara sekitar 20.000 orang yang masih menyatakan diri sebagai Muslim oleh kebangsaan, sekitar 20.000 yang menyatakan diri sebagai Bosnia, dan sekitar 10.000 yang menyatakan diri Croatia dan mengaku beragama Islam.

Penduduk minoriti Muslim yang lain di Croatia (daripada banci 2001) adalah sebagai berikut:

  • Turki: 300 (0.01%)

Penduduk minoriti lain di Croatia yang mengandungi jumlah yang cukup besar Muslim (2001 bancian):

  • Roma: 9.463 (0,21%)
  • Albania: 15.082 (0,34%)

Orang Islam di Croatia sunting

Mengenai kedudukan minoriti orang Islam Bosnia, situasinya adalah sebagai berikut. Di wilayah Republik Croatia kini, orang percaya penduduk Islam yang didaftar untuk pertama kalinya selama bancian 1931: 1.239 daripada mereka di Zagreb dan jumlah keseluruhan mereka di Croatia menjadi hanya sekitar 4000. Banci seterusnya yang berdaftar sebagai Muslim adalah sebagai berikut:

1,077 orang pada tahun 1948, 16,185 orang pada tahun 1953, Hanya 3,113 orang pada tahun 1961. Selepas tahun 1971, ketika SFRY (bekas Yugoslavia) mengakui kewarganegaraan Muslim untuk percaya Islam, bancian menunjukkan sebagai berikut:

18,487 orang pada tahun 1971. 23,740 orang pada tahun 1981. 43,486 orang pada tahun 1991.

Dengan dasar dari bancian 1931-1961 jelas bahawa sejumlah tertentu orang percaya Muslim menyatakan diri sebagai Croatia atau Yugoslavia. Jumlah mereka ditambah selama imigresen dari Bosnia dan Herzegovina.

Islam hari ini sunting

 
tempat ibadah bagi umat Islam yang terletak di Croatia

Ibu negara Croatia, Zagreb, memiliki salah satu yang terbesar dan terindah baru masjid di Eropah, walaupun selama Empayar Uthmaniyyah itu tidak (Zagreb tidak pernah diduduki oleh Uthmaniyyah).

Mufti dari Zagreb adalah imam Ševko Omerbašić, pemimpin masyarakat Muslim dari Croatia.

Muslim saat ini cuba untuk membina sebuah masjid di Rijeka.].[perlu rujukan] Muslim juga merancang untuk membina masjid di Dubrovnik di atas gunung di belakang kota tua. Dewan tempatan, bagaimanapun, telah menolak ini dan menyarankan dibina di belakang gunung [perlu rujukan]. Hal ini, pada gilirannya, ditolak oleh komuniti Muslim. Komunitas Muslim juga merancang untuk membina sebuah masjid di Osijek & Sisak. Sebuah masjid di Karlovac juga sedang dipertimbangkan.

Lihat juga sunting

References sunting

  1. ^ "Ugovor između Vlade Republike Hrvatske i Islamske zajednice u Hrvatskoj o pitanjima od zajedničkog interesa". Narodne novine - Službeni list Republike Hrvatske NN196/03 (dalam bahasa Croatian). Narodne novine. December 15, 2003. Dicapai pada February 16, 2010.CS1 maint: unrecognized language (link)
  2. ^ Religious Communities in Croatia from 1945 to 1991

Pautan luar sunting