Islam merupakan agama tertua monoteisme tercatat di Filipina. Islam mencapai Filipina antara 14 dan abad ke-12 dengan kedatangan pedagang Muslim dari Teluk Parsi dan Pantai Malabar di India Selatan, dan pengikut mereka dari beberapa kesultanan kerajaan dalam Kepulauan Melayu. Menurut Pew Research Center, bancian Filipina 2000 mendapati bahawa 11% dari penduduk negara itu adalah Muslim.[1] Sementara banyak dari penduduk adalah Katolik Rom, sesetengah kumpulan etnik adalah Protestan, tidak beragama, Buddha, Animisme dan Hindu.[1]

Sejarah sunting

Fail:Marawi City.jpg
Masjid di Marawi City di Filipina.
 
Masjid di Isabela City.

Pada tahun 1380 Karim ul 'Makhdum yang pertama mubaligh Islam Arab mencapai Kepulauan Sulu dan Jolo di Filipina dan mendirikan Islam di negara ini. Pada 1390 di Putera Minangkabau Raja Baguinda dan para pengikutnya mengajarkan Islam di pulau-pulau. [2] Masijd Sheik Karimal Makdum adalah masjid pertama kali didirikan di Filipina pada Simunul di Mindanao pada abad ke 14. Perkampungan seterusnya oleh mubaligh Arab bepergian ke Malaysia dan Indonesia membantu menguatkan Islam di Filipina dan penyelesaian masing-masing diperintah oleh seorang Datu, Raja dan Sultan. Wilayah-wilayah Islam didirikan di Filipina termasuk Kesultanan Maguindanao, Kesultanan Sulu dan bahagian lain dari Filipina Selatan.

Moro (serupa dengan 'Moor') adalah sebutan warisan dari Sepanyol, untuk Filipina Muslim dan kumpulan-kumpulan suku. Orang Moros berusaha untuk mendirikan sebuah wilayah Islam di wilayah Mindanao dan Visayas. Istilah Bangsamoro kombinasi dari Bahasa Melayu Kuno - Bahasa Sepanyol kata Moro diwarisi dari al-Andalus di Sepanyol. Sebuah jumlah yang signifikan pemberontakan Moro terjadi selama Perang Filipina-Amerika tahun 1899. Persengketan dan pemberontakan terus berlangsung di Filipina mulai dari zaman pra-kolonial dan kanan sampai sekarang.

Islam telah melihat pertumbuhan yang signifikan di Filipina sejak akhir Perang Dunia II. Komuniti-komuniti Filipina Muslim telah membina masjid baru dan sekolah-sekolah agama di abad ke-21, dan ziarah haji meningkat.[3]

Komuniti Muslim Ahmadiyah di Filipina ditubuhkan pada tahun 1985[4]

Muslim Mindanao sunting

Daerah Autonomi di Mindanao Muslim (ARMM) adalah wilayah dari Filipina yang terdiri dari seluruh propinsi majoriti Muslim Filipina, iaitu: Basilan (kecuali Isabela City), Lanao del Sur, Maguindanao, Sulu dan Tawi-Tawi, dan Bandar Islam Marawi. Ini adalah satu-satunya daerah yang memiliki kerajaan sendiri. Ibu negeri daerah di Cotabato City, meskipun hal ini bandar berada di luar bidang kuasanya.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ a b "Religious Demographic Profile — Philippines". The PEW forum on Religion & Public Life. Diarkibkan daripada yang asal pada 2008-03-06. Dicapai pada 2008-05-28.
  2. ^ "Kerinduan orang-orang moro". TEMPO- Majalah Berita Mingguan. Dicapai pada 23 June 1990. Check date values in: |accessdate= (bantuan)
  3. ^ "Islam". U.S. Library of Congress.
  4. ^ Ahmadiyya Muslim Mosques Around the World, pg. 148

Pautan luar sunting

Templat:Philippines in topic