Kristian adalah sebuah agama utama di Israel. Umat Islam, kebanyakannya warga Arab Israel, mendirikan hampir 20% dari penduduk Israel,[1] membuat mereka kumpulan agama terbesar kedua di Israel selepas Yahudi Israel. Islam adalah agama kebanyakan penduduk Palestin menghuni di wilayah Palestin, dengan umat Islam terdiri dari 75% dari penduduk Tebing Barat,[2] dan 99% dari penduduk Genting Gaza, di hadapan penganut Yahudi dan agama Kristian.[3] Baitulmaqdis adalah bandar tersuci ketiga Islam selepas Mekah dan Madinah di Saudi Arabia.[4] Masjid al-Aqsa Baitulmaqdis dipercayai oleh umat Islam sebagai lokasi dari mana Nabi Muhammad naik ke Shidrotulmuntaha (syurga)

Kepercayaan Islam diterima luas ini menaikkan kepentingan keagamaan dan kerohanian pada mereka Kubah Al-Sakhrah dan Masjid al-Aqsa yang bersebelahan. Umat Islam sensitif pada dan memandang berat pada akibat keadaan yang dua masjid bersama dengan bakinya Baitulmaqdis Timur didakwa oleh negara Israel, sungguhpun tanpa bendera Israel kini dipaparkan dalam had kawasan Haram (yang diuruskan dari hari ke hari oleh Wakaf Islam, sebuah lembaga pentadbiran mengambil tanggung jawab bagi kelakuan hal ehwal Islam di kawasan Masjid al-Aqsa). Dalam zaman moden telah ada beberapa contoh orang Yahudi Israel menaikkan bendera di Masjid al-Aqsa mengingkari amalan polis yang melarang orang-orang dari melakukannya.

Sejarah sunting

 
Kubah Al-Sakhrah di Masjid al-Aqsa, Baitulmaqdis.

Islam pertama kali diperkenalkan ke daerah Palestin sewaktu penaklukan Islam abad ke-7, apabila tentera dari Semenanjung Arab di bawah Khulafa al-Rasyidin menakluki wilayah terdahulunya di bawha kawalan Empayar Byzantin.[5]

Kebanyakan umat Islam di Israel adalah orang Arab Sunah. Sebagai akibat kenaikan Empayar Uthmaniyyah, dari 1516 hingga 1917, orang Turk Uthmaniyyah yang umat Sunah memerintah Palestin yang bersejarah, banyak darinya dikawali oleh Israel hari ini. Pucuk pemimpin mereka menguatkuasa semula dan memastikan kepusatan dan kepentingan Islam sebagai agama menguasai di daerah ini.

Penaklukan Palestin oleh tentera British pada 1917 dan Pengumuman Balfour yang berikutnya membuka pintu untuk ketibaan bilangan ramai orang Yahudi di Mandat Palestin yang bermula tip the scales dengan menggemari agama Yahudi dengan lalunya setiap dekad.

Meskipun, British memindah pentadbiran tanah simbolik Islam kepada Hashemite berasaskan di Jordan, dan bukan kepada Rumah Saud. Hashemites oleh itu menjadi penjaga-penjaga rasmi tanah-tanah suci Islam Baitulmaqdis dan kawasan-kawasan di kelilingnya, khususnya kuat apabila Jordan mengawali Tebing Barat (1948–1967).

Orang Badwi di Israel juga umat Islam, dengan sesetengah puak Badwi menyertai dalam tentera Israel. Komuniti Circassian kecil terdiri dari umat Islam Sunah datang dari Caucasus pada lewat abad ke-19, tidak lama sebelum aliyah pertama, dan menetap di Galilee dengan pihak berkuasa Uthmaniyyah. Circassian juga berkhidmat dalam tentera Israel.

Pada 1922, British mencipta Majlis Tinggi Islam di Mandat British di Palestin dan melantik Amin al-Husayni (1895–1974) sebagai Ketua Mufti Baitulmaqdis. Majlis ini dimansuhkan pada 1948.

Demografi sunting

Israel - 16%[1] Palestin - Tebing Barat - 75%,[2] Genting Gaza - 99%[3]

Bersama dengan Israel dan Palestin ia mempunyai jumlah penduduk 11,376,309, melihatkan pada demografi agama dengan semua agama statistik menunjukkan penduduk, Yahudi Kristian –95.8% islam - 3.2% dan yang lain-lain - 1% .Kesemua dari data ini telah dihitung menggunakan statistik kini penduduk dari Israel.

Dalam cabang Islam, ada juga wujud Komuniti Islam Ahmadiyya di Israel khususnya di Haifa.

Rujukan sunting