Islam in Panama mempunyai sejarah yang panjang dan unik. Menurut laporan Pew Research Center 2009, ada 24,000 umat Islam di Panama yang merupakan 0.7 peratus daripada penduduk.[1]

El Centro Cultural Islamico de Colón

Sejarah awal sunting

Kaum Islam pertama di Panama adalah hamba-hamba Afrika dari suku Mandinka, yang dibawa oleh orang Sepanyol untuk mengerjakan lombong emas pada 1552.[2] Orang Mandinka adalah Muslim, dan pengimportan mereka dilarang oleh undang-undang Sepanyol namun tetap dilanggar. Sekumpulan daripada 500 yang tiba di pantai Atlantik Panama pada 1552, melarikan diri dari sebuah kapal tenggelam. Mereka memilih seorang yang bernama Bayano (Vaino) sebagai pemimpin mereka dalam perang melawan penjajah. Mereka membentuk dewan, dan masjid di daerah yang sekarang dikenali sebagai Darien, San Miguel, San Blas dan daerah sepanjang Sungai Bayano, dinamakan Bayano. Bayano diperolehi gencatan senjata dengan gabenor kolonial Panama, tetapi Komander terkenal Pedro de Ursua berjaya menangkap pemimpin gerila, yang dihantar ke Peru dan kemudian Sepanyol di mana ia meninggal. Setelah kematian Bayano itu, pelbagai usaha dilakukan untuk menghancurkan jejak Islam selama tempoh di Panama. Tidak ada sejarah sebagai apa yang terjadi pada Muslim yang tetap tinggal di Panama, dan buku-buku sejarah sebahagian besar telah dikeluarkan warisan Islam Bayano.

Zaman Moden sunting

Gelombang kedua pendatang Muslim tunggal lelaki dari benua India dan Lubnan yang datang 1904-1913 dan kemudian berkahwin dengan perempuan tempatan. Pada tahun 1929 kumpulan lain berasal dari Bombay, India yang kemudian membentuk Masyarakat Islam India Pakistan. Dari 1929-1948 pertubuhan ini (dinamakan pula Misi Islam Panama) memulakan pembinaaan sebuah masjid di Bandar Panama. Lokasi separuh selesai dan digunakan untuk [[Aidil Fitri |] Aidil Fitri] doa dan kelas-kelas bagi umat Islam baru, yang berjumlah kira-kira dua puluh lima orang berkulit hitam keturunan Hindia Barat. Ada juga kumpulan lain mempraktikkan Islam di Colón dipimpin oleh seorang Jamaica yang bernama Basil Austkan, yang menyewa sebuah tempat untuk solat pada tarikh 6 Street dan Broadway. Pada tahun 1932 ada sekelompok Muslim di San Miguel, Calidonia di Panama City yang tinggal di Jalan pendek di mana mereka mengadakan mesyuarat dan doa. Kaum Muslim di Panama City asal Indo-Pakistan tidak punya struktur keluarga sehingga tahun 1951 ketika keluarga pertama tiba. Pada tahun 1963, mereka membeli plot di pemakaman setempat disebut Jardin de Paz, pada tahun 1991, hotel ini dibeli di sebuah daerah yang disebut Arraijan, yang sekarang digunakan hanya sebagai pemakaman Muslim.

Pembangunan Masyarakat: 1970-an ke hari ini sunting

Pada pertengahan 1970-an beberapa Panama asli dipengaruhi oleh Nation of Islam dan dipimpin oleh Abdul Wahab dan Suleyman Johnson Johnson, mula menyebarkan agama Islam di Panama City dan Colón. Selepas bertemu dengan Dr. Abdulkhabeer Muhammad mereka mula belajar Islam Sunah Waljamaah ortodoks. Pada tahun 1977 mereka menerima pembiayaan dari para saudagar Arab di Colon untuk menyewa sebuah tempat di 7 Street dan Central Avenue, Colón. Kumpulan ini, oleh kerana kurangnya pengetahuan dan bantuan, akhirnya hancur. Kaum Muslim Indo-Pakistan mula mengajar anak-anak mereka di rumah tahun 1965 hingga 1973, ketika sebuah rancangan pengajaran kecil bermula di sebuah bilik di atas Bazar Hindustan di Central Avenue, Panama City. Pada tahun 1978, mereka bermula menggunakan sebuah tempat di kawasan Perejil, di Panama City, di mana solat dan pertemuan berlangsung hingga selesainya El Centro Cultural Islámico de Colón pada 15 Januari 1982. Masjid ini dibina bersama oleh Islam Panggil Society (yang berpusat di Libya) dan Salomon Bhikhu seorang peniaga tempatan dari India. Sejak dinobatkan, kelas telah diadakan pada malam hari dan hari Ahad bagi umat Islam baru dan orang yang tertarik pada Islam, diberikan oleh Dr. Abdulkhaber Muhammad dan dalam bukunya tidak ada Hamzah Beard. Pada tahun 1991 komuniti Muslim membeli di Arraiján, yang sekarang digunakan hanya sebagai pemakaman Muslim. Pada Mac 1997, ada empat masjid di Republik Panama.

Satu fakta menarik adalah bahawa Panama telah 9 daerah dan 10 masjid. Hal ini juga luar biasa kenyataan bahawa Islam menduduki tempat yang terkemuka dan terhormat di masyarakat.

Sumber sunting

  • Dr. Fernando Romero el Rey Bayano y Los Negros Panameños en los mediados del siglo xvi
  • The Message: Canada Islamic Magazine August 1997

Rujukan sunting

  1. ^ [1]
  2. ^ Islam Outside the Arab World By David Westerlund, Ingvar Svanberg, pg. 452