Islam di United Kingdom


Islam merupakan agama kedua terbesar di United Kingdom dengan 2,400,000 (atau 4.0% jumlah penduduk) Muslim.[1]

Masjid Baitul Futuh. Masjid terbesar di Eropah barat.
Masjid Pusat London di London dari Regents Park
Masjid Jamia di East Ham

Sejarah sunting

Banyak orang berfikiran bahawa Islam adalah agama yang baru muncul di United Kingdom. Walau bagaimanapun, negara ini telah mempunyai perhubungan dengan agama tersebut untuk berabad lamanya. Abad kelapan Raja Mercia, Offa, telah mengeluarkan duit syiling yang ditempa dengan inskripsi Islam padanya - ini adalah tiruan duit syiling dari pentadbir Muslim Al-Mansur, dan ia difikirkan bahawa mereka dibuatkan untuk memudahkan perdagangan dengan empayar Islam di Sepanyol yang sedang berkembang ketika itu juga dan juga biasiswa Muslim yang telah dikenali di antara golongan terpelajar di Britain pada 1386 ketika zaman penyajak terkenal Geoffrey Chaucer; prolog Hikayat-Hikayat Canterbury dikarang beliau ada memperkenalkan Doctour of Phisyk (doktor fizikal) termasuk al-Razi, Avicenna (Ibnu Sina) dan Averroes (Ibnu Rushd) antara penziarah yang menuju ke Canterbury. Kanun Perubatan Ibn Sina adalah teks piawai untuk para pelajar perubatan pada abad ke-17.

Selepas tempoh keganasan Perang Salib, Britain menjadi peramah dengan sesetengah negara-negara Islam. Ratu Elizabeth I, contohnya, menanyakan pada Sultan Murad Uthmaniyyah untuk membantu tentera laut menentang Armada Sepanyol.

Kemudian, John Nelson memeluk agama Islam pada abad ke-16 (walaupun penulis abad ke-16 Richard Hakluyt mendakwa dia telah dipaksa memasuki agama tersebut). Sebuah dokumen pada 1641 merujuk "sebuah mazhab Mahomaten" telah "ditemukan sini di London". Ada juga beberapa pelukan ke agama Islam pada tempoh itu, dan pada beberapa tahun kemudian, pada 1649, munculnya Al-Qur'an dalam Bahasa Inggeris Al-Qur'an oleh Alexander Ross. Kapten John Ward dari Kent, adalah salah satu pelayar-pelayar Britain yang menjadi lanun berasas di Maghribi juga memeluki agama Islam. Kemudian, sesetengah unitarian tertarik pada agama ini, dan Henry Stubbes menulis dengan tulisan yang sangat menyokong Islam hingga ada yang berfikir bahawa dia turut telah memasuki agama tersebut.

Pada abad ke-18 dan ke-19 terdapat beberapa bilangan mualaf Islam di antara masyarakat kaya Inggeris, termasuk Edward Montagu, anak lelaki kepada kedutaan ke Turki. Masjid-masjid juga wujud di pelabuhan-pelabuhan Britain pada waktu ini, pada mulanya di Cardiff pada 1860. Dari 1950-an, dengan penghijrahan secara besar-besaran ke Britain dari bekas koloni Britain, penduduk Muslim yang besar berkembang di pekan-pekan dan ceruk Britain.

Orang Islam terkenal di United Kingdom sunting

Ahli akademik dan ilmuan sunting

Penggerak sunting

Kesenian sunting

Media sunting

Politik sunting

Sukan sunting

Masjid terkenal sunting

Rujukan sunting

  1. ^ (Inggeris)Muslims rise while Christians fall in Britain www.thaindian.com, 1 Februari 2009

Pautan luar sunting