Isomer nuklear ialah keadaan satu nukleus atom metastabil yang disebabkan oleh penerujaan satu ataupun lebih nukleon (proton atau neutron) nya. "Metastabil" merujuk kepada fakta yang keadaan-keadaan teruja ini mempunyai separuh hayat lebih daripada 100 atau 1000 kali ganda separuh hayat keadaan nuklear teruja yang mereput dengan separuh hayat "sementara" (biasanya lebih kurang 10-12 saat).

Hasilnya, istilah "metastabil" biasanya dihadkan untuk merujuk kepada isomer dengan separuh hayat 10 -9 saat atau lebih. Sesetengah sumber mengesyorkan 5 × 10 -9 s untuk membezakan separuh hayat metastabil dari gamma separuh hayat pelepasan "segera" yang biasa. [1]

Kadang kala separuh hayat adalah jauh lebih panjang berbanding ini, dan mampu bertahan sehingga beberapa minit, jam, tahun, atau dalam satu kes menonjol Isotop tantalum Templat:Nuclide2 begitu lama sehinggakan ia tidak pernah dilihat reput (skurang-kurangnya 1015 tahun). Kadang kala pereputan gamma dari keadaan metastabil diberikan nama khas peralihan isomerik, tetapi kecuali semulajadi hayat panjang bagi isomer nuklear asal yang stabil-meta, proses ini menyerupai pereputan gamma hayat lebih pendek dalam kesemua aspek luaran. Hayat yang lebih panjang isomer nuklear (keadaan metastabil) sering disebabkan oleh tahap perubahan putaran nuklear yang lebih besar yang perlu membabitkan pelepasan gammanya untuk mencapai tahap dasar. Perubahan putaran tinggi menyebabkan pereputan ini agak dilarang, dan dengan itu ditangguhkan. Walau bagaimanapun, sebab-sebab lain bagi kelewatan dalam pancaran, seperti tenaga pereputan rendah atau tinggi, juga mempunyai kesan pada pereputan separa-hayat.

Rujukan sunting