Istana Élysée (Perancis: Palais de l'Élysée; disebut: [pa.lɛ d(ə) le.li.ze]) adalah kediaman rasmi Presiden Republik Perancis. Selesai pada tahun 1722, ia pada mulanya dibina untuk Louis Henri de La Tour d'Auvergne. Ia digunakan sebagai pejabat Presiden Perancis buat kali pertama pada tahun 1848. Bangunan sekarang mengandungi pejabat presiden dan tempat tinggal, serta tempat mesyuarat Majlis Menteri. Ia terletak berhampiran dengan Champs-Élysées di arondisemen ke-8 Paris, nama Élysée yang berasal dari Padang Elysion, tempat kayangan menempatkan orang mati diberkati dalam mitologi Yunani . Pelancong asing penting dihoskan di Hôtel de Marigny yang terletak berhampiran, tempat tinggal palatial.

Istana Élysée
Palais de l'Élysée (dalam bahasa Perancis)
Istana Élysée dilihat dari bahagian taman
Istana Élysée is located in Bumi
Istana Élysée
Istana Élysée (Bumi)
Nama lamaHôtel d'Évreux
Maklumat umum
Lokasi Paris, Perancis
Alamat55, Rue du Faubourg Saint-Honoré
75008 Paris, Perancis
Koordinat48°52′13″N 2°18′59″E / 48.87028°N 2.31639°E / 48.87028; 2.31639
Penyewa terkini
Emmanuel Macron (2017–kini)
Pembinaan bermula1718
Disiapkan pada
1722
Pelanggan/klienHenri Louis de La Tour d'Auvergne
Butiran teknikal
Bilangan tingkat
3
Reka bentuk dan seni bina
ArkitekArmand-Claude Mollet
Jean Cailleteau
Laman sesawang
elysee.fr

Sejarah sunting

Hôtel d'Évreux sunting

 
Count Évreux, oleh Hyacinthe Rigaud, sekitar tahun 1720
 
Hôtel d'Évreux dan taman sekitar tahun 1737

Arkitek Armand-Claude Molet [1] memiliki sebuah harta yang terletak di jalan ke desa Roule, barat Paris (sekarang Rue du Faubourg Saint-Honoré), dan menyokong harta kerajaan, Grand Cours melalui Champs- Élysées]]. Dia menjualnya pada tahun 1718 kepada Louis Henri de La Tour d'Auvergne, Count of Évreux (keluarga: Dukes dan Putera Bouillon dan Sedan: La Marck | von der Marck), dengan perjanjian bahawa Mollet akan membina sebuah hôtel particulier untuk perhitungan, yang dipimpin oleh pintu masuk dan disokong oleh taman. Hôtel d'Évreux telah selesai dan dihiasi oleh 1722, dan walaupun ia telah mengalami banyak pengubahsuaian, ia tetap merupakan contoh baik gaya klasik Perancis . Pada masa kematiannya pada tahun 1753, Évreux adalah pemilik salah satu rumah yang paling banyak dikagumi di Paris, dan ia dibeli oleh Raja Louis XV sebagai kediaman untuk Marquise de Pompadour, perempuan simpanan. Penentang menunjukkan kekecewaan mereka terhadap rejim dengan menggantung tanda-tanda di pintu-pintu yang membaca: "Rumah pelacur Raja".[2] After her death, it reverted to the crown.

Pada tahun 1773, ia dibeli oleh Nicolas Beaujon, jurubank ke Mahkamah dan salah seorang lelaki terkaya di Perancis, yang memerlukan "rumah negara" yang sesuai (untuk bandar Paris belum lagi) hingga rumah koleksi hebat beliau lukisan tuan hebat. Untuk tujuan ini, beliau mengupah arkitek Étienne-Louis Boullée untuk membuat perubahan yang substansial terhadap bangunan-bangunan (serta merancang taman gaya Inggeris). Tidak lama kemudian, terdapat karya-karya yang terkenal seperti The Ambassadors Holbein (kini di National Gallery di London, dan Bohemia Frans Hals (sekarang di Louvre). Pengubahsuaian seni bina dan galeri seni memberikan tempat kediaman antarabangsa ini sebagai "salah satu rumah utama Paris".

Istana Diraja dan Imperial sunting

 
Fasad dilihat dari Taman
 
Presiden Keluar Nicolas Sarkozy dan Presiden François Hollande yang masuk, dikelilingi oleh Pengawal Republik, di mahkamah pedalaman semasa upacara transmisi mandat pada tahun 2012.

Istana dan taman-taman telah dibeli dari Beaujon oleh Bathilde d'Orléans, Duchess Bourbon pada tahun 1787 untuk 1,300,000 livres.[3] Ia adalah Duchess yang menamakannya Élysée. Dia juga membina kumpulan kotej di taman-taman yang dia namakan Hameau de Chantilly, selepas Hameau di Château de Chantilly. Dengan Revolusi Perancis, Duchess melarikan diri dari negara itu dan Élysée dirampas. Ia disewakan. Taman-taman ini digunakan untuk makan, minum, dan menari, di bawah nama Hameau de Chantilly; dan bilik menjadi rumah perjudian.[4]

Pada tahun 1803, Élysée dijual kepada Joachim Murat, dan pada tahun 1808, kepada Maharaja, dan ia dikenali sebagai Élysée-Napoléon. Selepas Pertempuran Waterloo, Napoleon kembali ke Élysée, menandatangani turun takhta di sana pada 22 Jun 1815, dan meninggalkan Élysée pada 25th.[4]

Cossack Rusia berkhemah di Élysée ketika mereka menduduki Paris pada tahun 1814. Properti itu kemudian dikembalikan kepada pemiliknya yang sebelumnya, Duchesse de Bourbon, yang kemudian menjualnya kepada sepupu dirajanya, Louis XVIII, pada tahun 1816.

Kediaman Presiden sunting

Di bawah pemerintahan sementara Republik Kedua, ia dipanggil Élysée Nasional dan telah ditetapkan kediaman rasmi Presiden Republik. (Presiden juga menggunakan beberapa kediaman rasmi lain, termasuk Château de Rambouillet, empat puluh lima kilometer barat daya Paris, dan Fort de Brégançon berhampiran Marseille.)

Pada tahun 1853, selepas coup d'état yang menamatkan Republik Kedua, Napoléon III mendakwa arkitek Joseph-Eugène Lacroix dengan pengubahsuaian; Sementara itu, dia berpindah ke Istana Tuileries yang berhampiran, tetapi menyimpan Élysée sebagai tempat yang bijak untuk bertemu dengan gundik-gundiknya, bergerak di antara kedua istana melalui laluan rahsia bawah tanah yang telah dirobohkan.[perlu rujukan] Sejak Lacroix menyelesaikan tugasnya pada tahun 1867, pemandangan penting Palais de l'Élysée tetap sama.

Pada tahun 1873, semasa Republik Ketiga, The Élysée menjadi kediaman presiden rasmi.

Pada tahun 1899, Félix Faure menjadi satu-satunya Presiden Perancis yang mati di istana.

 
Taman Istana Élysée

In 1917, a chimpanzee escaped from a nearby ménagerie, entered the palace and was said to have tried to haul the wife of President Raymond Poincaré into a tree only to be foiled by Élysée guards.[5] Presiden Paul Deschanel, yang meletak jawatan pada tahun 1920 kerana sakit mental, dikatakan sangat kagum dengan prestasi cimpanzi yang, untuk penggera para tamunya, beliau mengambil untuk melompat ke pokok-pokok semasa resepsi negara.

Istana Élysée ditutup pada bulan Jun 1940, dan kekal kosong semasa Perang Dunia II. Ia diduduki semula hanya pada tahun 1946 oleh Vincent Auriol, Presiden Kerajaan sementara Republik Perancis, kemudian Presiden pertama Republik Keempat dari 1947 hingga 1954.

Dari 1959 hingga 1969, Élysée diduduki oleh Charles de Gaulle, Presiden pertama Republik Perancis Kelima. De Gaulle tidak menyukai kekurangan privasi, dan mengawasi pembelian [[Hôtel de Marigny] mewah] untuk menyerahkan pegawai negeri asing dalam lawatan ke Perancis, berkata, "Saya tidak suka gagasan untuk bertemu raja-raja yang berjalan di sekitar koridor saya dalam baju tidur mereka."

Pada tahun 1970-an, Presiden Georges Pompidou mempunyai beberapa bilik asal di istana yang direka semula oleh Pierre Paulin dalam gaya moden, yang hanya Salle à Manger Paulin bertahan.

Presiden Sosialis François Mitterrand, yang ditadbir dari tahun 1981 hingga 1995, dikatakan jarang menggunakan pangsapuri persendiriannya, lebih memilih privasi rumahnya sendiri di Left Bank yang lebih bohemian. Sebuah flat yang bijak di Palais de l'Alma yang terletak berhampiran menempatkan suri rumah Anne Pingeot, ibu kepada anak perempuan luar nikahnya Mazarine Pingeot.

Sebaliknya, penggantinya Jacques Chirac hidup sepanjang dua penggalnya di pejabat (1995-2007) di pangsapuri Élysée dengan istrinya Bernadette.

Chirac meningkatkan bajet Istana sebanyak 105% hingga 90 juta euro setahun, menurut buku L'argent caché de l'Élysée. Satu juta euro setahun dibelanjakan untuk minuman sahaja untuk para tetamu yang dijemput ke Istana Élysée, 6.9 juta euro setiap tahun atas bonus untuk kakitangan presiden dan 6.1 juta euro setahun pada 145 pekerja tambahan Chirac yang disewa selepas beliau dipilih pada tahun 1995.

Élysée mempunyai taman-taman, di mana presiden menjadi tuan rumah pada petang hari Bastille hingga tahun 2010. Pada tahun itu, Presiden Nicolas Sarkozy memutuskan untuk berhenti menganjurkan acara ini kerana hutang tinggi Perancis dan krisis ekonomi .

Emmanuel Macron, Presiden Perancis sejak tahun 2017, kini tinggal di istana.

Keterangan sunting

 
Palais de l'Élysée, Paris.
 
Pintu masuk pintu Istana Elysée dilihat dari Rue du Faubourg Saint-Honoré

Rumah besar dan alasan yang sangat dijaga terletak di 55 [[Rue du Faubourg Saint-Honoré] di persimpangannya denganRumah besar dan alasan yang sangat dijaga terletak di 55 Rue du Faubourg Saint-Honoré di persimpangannya dengan Avenue de Marigny [fr]. Gerbang monumen dengan empat lajur [[:]] yang ikonik, diapit oleh dinding yang dihiasi dengan lekapan, terbuka ke halaman bulat yang besar. Halaman istana yang megah memberikan tahap kemegahan ke rumah. Kediaman utama dibina dalam gaya klasik Perancis. Pintu pintu masuk selaras dengan halaman dan taman kebiasaan. Terdapat sebuah bangunan pusat yang panjang, pangsapuri besar - atau Negeri - dibahagikan di tengah oleh sebuah salun besar yang membuka ke dalam taman. Bangunan ini juga mempunyai bahagian tiga tingkat pusat, dan dua sayap tunggal: Appartement des Bains di sebelah kanan, dan Petit Appartement (pangsapuri persendirian) di sebelah kiri. Taman gaya Perancis mempunyai jalan sentral yang sejajar dengan bangunan pusat, bunga berpola dan lorong-lorong pepohonan chestnut yang bermata lindung.

Tingkat tanah sunting

 
Gambar rajah tingkat tanah: 1/ Terrasse 2/ Salon d'argent 3/ Salle à Manger 4/ Bibliothèque 5/ Salon bleu 6/ Salon des Cartes 7/ Salle des fêtes 8/ Salon Murat 9/ Salon des Aides de camps 10/ Salon des ambassadeurs 11/ Salon Pompadour 12/ Salon des portraits 13/ Salon Cléopâtre 14/ Escalier Murat 15/ Vestibule d'honneur 16/ Salon des tapisseries 17/ Jardin d'hiver 18/ Salon Napoléon III 19/ Cour d'honneur.

Vestibule d'Honneur (Dewan Kehormatan) adalah bilik yang masuk utama ke istana. Di dalam bilik ini Presiden Perancis bertemu dengan pegawai, pemimpin dunia dan pemimpin rohaniah.

Salon d'Argent (Silver Room), di sayap timur istana, dihiasi oleh Caroline Murat, isteri Joachim Murat dan saudara perempuan Napoleon Napoleon I. Bilik ini dipanggil kerana tepi berwarna perak untuk ciri-ciri dinding, perabot, meja, sofa dan kerusi-kerusi, yang mana yang terakhir mempunyai patung-patung angsa di sisi. Tiga peristiwa sejarah yang ketara berlaku di dalam bilik ini. Pada 22 Jun 1815, Napoleon secara rasmi menandatangani surat pengangkatannya setelah kehilangan Pertempuran Waterloo tahun itu; pada 2 Disember 1851 Louis Napoleon melancarkan kudeta d'état; dan pada tahun 1899, Presiden Félix Faure bertemu dengan nyonyanya, Marguerite Steinheil.[6]

The Salle à Manger Paulin (Paulin Dining Room), dinamakan sempena arkiteknya, Pierre Paulin, adalah kontras yang lengkap dengan kebanyakan bilik lain di istana. Ia direka sebagai ruang makan peribadi untuk Presiden Georges Pompidou dan isterinya Claude, dan tarikh perindustrian dan perabot dari tahun 1970-an. Dinding terbuat dari 22 panel poliester, kerusi mempunyai satu kaki yang dipasang pada pangkal bulat, dan meja bulat terbuat dari kaca. Bilik ini dinyalakan oleh panel bumbung dihiasi dengan bola kaca dan batang.[6]

Salon des Portraits (Potret Room) digunakan oleh Maharaja Napoleon III untuk medali potret dari pemerintah paling penting pada masa itu, menggantikan potret sebelumnya keluarga Bonaparte dipasang oleh Joachim Murat. Potret adalah: Pope Pius IX, Kaisar Franz Josef I dari Kaisar Austria, ratu Victoria dari United Kingdom, Raja Victor Emmanuel II dari Itali, Nicholas I dari Rusia, Raja Frederick William IV dari Prusia, Isabel II Sepanyol dan Raja William I daripada Württemberg. Sebelum ini ruang makan, Presiden Nicolas Sarkozy menggunakan bilik itu sebagai pejabat keduanya.

Salle des Fêtes (Hall of Festivities) mendominasi sayap barat istana. Ia direka oleh Eugène Debressenne [fr] dan dibuka pada 10 Mei 1889 oleh Presiden itu, Sadi Carnot, bertepatan dengan Exposition Universelle tahun itu. Bilik ini mempunyai lukisan di siling yang disebut "La République sauvegarde la Paix" (Keamanan Perlindungan Keamanan) yang dicat oleh Guillaume Dubufe pada tahun 1894. Terdapat juga enam dewangga Gobelins di dalam bilik, yang kebanyakannya diletakkan dalam hiasan merah dan emas. Pada tahun 1984 Presiden François Mitterrand menambah sepuluh tingkap ke bilik untuk membiarkan lebih banyak cahaya. Ia berada di dalam bilik ini bahawa semua Presiden Perancis dirasmikan, dan di mana mereka menjadi tuan rumah persidangan dan jamuan rasmi.[6]

The Jardins d'Hiver (Taman Musim Sejuk) telah dibina pada tahun 1883 sebagai rumah hijau bagi tumbuh-tumbuhan yang tumbuh. Hari ini ia tidak lagi digunakan untuk tujuan ini, sebaliknya merupakan lanjutan Salon des Fêtes, dan digunakan untuk jamuan rasmi. Terdapat dewangga Gobelins di dinding, dan tiga candelier menggantung dari siling.[6]

 
Salon des Ambassadeurs

Salon Murat (Bilik Murat) digunakan setiap hari Rabu oleh Presiden Presiden untuk pertemuan dengan Perdana Menteri dan Kabinet Perancis, bersama dengan Setiausaha Presiden (dikenali sebagai "Setiausaha Agung Élysée"). Ia juga di dalam bilik ini bahawa Konrad Adenauer, Canselor dari Jerman menandatangani Perjanjian Elysée]] pada tahun 1963.

Salon Cléopâtre (Bilik Cleopatra) mendapat namanya dari dewangga Gobelins di dinding, dipasang semasa presiden Sadi Carnot, yang menggambarkan Antony dan pertemuan Cleopatra di Tarsus. Juga di dalam bilik ini adalah potret Maria Amalia, Duchess Parma, dicat oleh Alexandre Roslin.[6]

Salon des Ambassadeurs (Ambassadors 'Room) di mana Presiden Perancis secara rasmi menerima duta besar dari luar negara.

Salon Bleu (Blue Room) digunakan sebagai pejabat Lady First of France.

The Escalier Murat (Tangga Murat) adalah tangga utama tangga di istana, menghubungkan tanah dan lantai pertama.

Lantai pertama sunting

Salon Doré (Golden Room) dinamakan sempena tepi berwarna emas untuk ciri dinding, pintu, meja dan kerusi. Semua Presiden Presiden Perancis telah menggunakan bilik ini sebagai kajian utama mereka kecuali Valéry Giscard d'Estaing dan Emmanuel Macron.[7]

Salon Vert (Bilik Hijau) dinamakan sempena penutup dan langsir hijau (pintu, kerusi, meja dan ciri dinding mempunyai tepi emas). Bilik ini digunakan untuk perjumpaan, dan di sini Nicolas Sarkozy berkahwin dengan isteri keduanya, Carla Bruni, semasa kepresidenannya.

Salon Angle (Bilik Sudut) adalah bekas ruang makan yang telah menjadi pejabat Setiausaha Agung Élysée sejak tahun 2007.

Salon de Fougères (Bilik Bunga) dinamakan kerana ia mempunyai corak bunga kertas dinding. Di dalam bilik ini adalah potret Raja Louis XV dari Perancis, dicat oleh Charles-André van Loo.[6]

Ancienne Chambre de la Reine dan Ancienne Chambre du Roi adalah bilik tidur bekas Raja-raja dan Ratu Perancis. Bilik kedua itu dahulunya digunakan sebagai pejabat Setiausaha Agung sebelum dia memindahkannya ke Salon Angle.

Enam bilik lain di tingkat pertama, di sayap timur, adalah tempat tinggal peribadi Presiden.

Rujukan sunting

  1. ^ Armand Claude Molet (1660–1742), dari wangsa Mollet pekebun diraja, adalah arkitek rumah untuk Henri-Louis, comte de Dreux. Berkongsi tanggungjawab untuk Tuileries Garden dengan anak buah lelaki André Le Nôtre, Jean Le Nôtre, dia diterima masuk ke dalam Académie royale d'architecture pada tahun 1699.
  2. ^ Simone Bertière, « La Pompadour a-t-elle mené Louis XV à sa perte ? », émission Secrets d'histoire sur France 2, 25 novembre 2007.
  3. ^ C. Leroux-Cesbron, Le palais de l'Élysée, chronique d'un palais national, 1925, deuxième édition, page 76.
  4. ^ a b Henry Haynie, Paris: Past & Present 2, New York, 1902. at Google Books
  5. ^ Bertrand Meyer-Stabley, Les dames de l'Élysée, Perrin, 1999 (ISBN 2262016208), p. 33
  6. ^ a b c d e f "Le Palais de l'Élysée, histoire et décorum" (dalam bahasa Perancis). olivierberni-interieurs.com. Dicapai pada 7 Februari 2013.
  7. ^ Chrisafis, Angelique (11 Disember 2018). "Macron's appeal to French from behind gold desk leaves gilets jaunes unimpressed". The Guardian. Dicapai pada 11 Disember 2018.

Bibliografi sunting

  • René Dosière, L'argent caché de l'Élysée, Seuil, 2007

Pautan luar sunting

Koordinat: 48°52′13″N 2°18′59″E / 48.87028°N 2.31639°E / 48.87028; 2.31639