Istiqbal (astronomi)

Dalam astronomi kedudukan, dua objek astronomi dikatakan beristiqbal (Jawi: استقبال serapan Arab: اِسْتِقْبَال, rumi: istiqbal terbitan bentuk kata kerja قَابَلَqābala "berhadapan, menghadap"[1]), beroposisi (Bahasa Inggeris: Opposition) atau bertentangan (Jawi: برتنتڠن) ketika berada di sisi berlawanan dalam sfera cakerawala, seperti yang diperhatikan dari jasad tertentu (biasanya Bumi).

Rajah astronomi kedudukan

Sebuah planet (atau asteroid atau komet) dikatakan "beristiqbal" ketika bertentangan dengan Matahari. Disebabkan kebanyakan orbit dalam Sistem Suria adalah hampir sesatah kepada ekliptik, ini berlaku apabila matahari, bumi, dan badan dikonfigurasi dalam talian lebih kurang lurus, atau sizigi; iaitu, Bumi dan badan berada dalam arah yang sama seperti yang dilihat dari Matahari. Penentangan berlaku hanya untuk planet yang unggul (lihat gambar rajah).

Detik istiqbal ditakrifkan apabila garis lintang cakerawala geosentrik ketara berbeza 180° dari garis bujur geosentrik ketara Matahari.[2] Pada masa itu, sesebuah jasad cakerawala adalah:

Bulan, yang mengorbit Bumi dan bukannya Matahari, berkedudukan istiqbal dengan Matahari pada bulan purnama.[8] Istiqbal yang lebih tepat kadang-kadang akan berlaku dengan keteraturan matematik jika bulan betu;-betul berada pada titik biasa penjajaran matahari dan bumi sehingga kelihatan penuh dan kebetulan sejajar dengan ekliptik (satah orbit bumi) semasa fasa menurun atau menaik pada 5° kecondongan orbit, yang lebih ringkas dipanggil pada nod orbitnya, iaitu apabila berlakunya kes gerhana bulan pebuh. Bentuk yang lebih tepat dan berbayang adalah ketika kawasan tengah bumi sejajar dengan lebih tepat: gerhana bulan tengah, yang 14 peristiwa tersebut telah berlaku selama 50 tahun hingga 2000, yang lain ialah penumbra.

Simbol astronomi untuk istiqbal ialah (U+260D). Maksudnya:

Jika dilihat dari planet superior, planet inferior yang di belah bertentangan dengan Matahari adalah berijtimak superior dengan Matahari. Ijtimak inferior berlaku apabila kedua-dua buah planet itu sejajar di belah Matahari yang sama. Semasa ijtimak inferior, planet superior pula "beristiqbal" dengan Matahari seperti yang dilihat dari planet inferior (lihat gambar rajah).

Lihat juga sunting

 
Marikh ketika istiqbal 2016.[9]

Rujukan sunting

  1. ^ Abd. Rauf Dato' Haji Hassan; Abdul Halim Salleh; Khairul Amin Mohd Zain (2005). Kamus Bahasa Melayu-Bahasa Arab Bahasa Arab-Bahasa Melayu. Shah Alam: Oxford Fajar. m/s. 289. ISBN 967-65-7321-3.
  2. ^ U.S. Naval Observatory Nautical Almanac Office (1992). P. Kenneth Seidelmann (penyunting). Explanatory Supplement to the Astronomical Almanac. University Science Books, Mill Valley, CA. m/s. 733. ISBN 0-935702-68-7.
  3. ^ Newcomb and Holden (1890), p. 115
  4. ^ Newcomb, Simon; Holden, Edward S. (1890). Astronomy. m/s. 115, 273.
  5. ^ Moulton, Forest Ray (1918). An Introduction to Astronomy. m/s. 255, 256.
  6. ^ Newcomb and Holden (1890), p. 334
  7. ^ see references at opposition surge.
  8. ^ Moulton (1918), p. 191
  9. ^ "Close-up of the Red Planet". Dicapai pada 20 May 2016.

Pautan luar sunting