Jabatan Kesihatan dan Perkhidmatan Manusia Amerika Syarikat

Jabatan Kesihatan dan Perkhidmatan Masyarakat Amerika Syarikat (bahasa Inggeris: United States Department of Health and Human Services; HHS), yang juga dikenali sebagai Jabatan Kesihatan, ialah jabatan peringkat kabinet kerajaan persekutuan Amerika Syarikat dengan matlamat melindungi kesihatan rakyat Amerika dan menyediakan perkhidmatan masyarakat yang penting. Motto ialah "Memperbaiki kesihatan, keselamatan, dan kesejahteraan Amerika".[2] Sebelum Jabatan Pendidikan Persekutuan yang berasingan diwujudkan pada tahun 1979, ia dipanggil Jabatan Kesihatan, Pendidikan, dan Kebajikan (HEW).

Jabatan Kesihatan dan Perkhidmatan Masyarakat Amerika Syarikat
United States Department of Health & Human Services
Cap mohor
Bendera

Bangunan Hubert H. Humphrey, Ibu pejabat jabatan
Intisari agensi
Dibentuk11 April 1953; 70 tahun yang lalu (1953-04-11) (sebagai Jabatan Kesihatan, Pendidikan dan Kebajikan)
4 Mei 1980 (1980-05-04) (sebagai Jabatan Kesihatan dan Perkhidmatan Masyarakat Amerika Syarikat)
Agensi-agensi terdahulu
  • Agensi Keselamatan Persekutuan
  • Jabatan Kesihatan, Pendidikan dan Kebajikan Amerika Syarikat
JenisJabatan
Bidang kuasa
Kerajaan Persekutuan Amerika Syarikat
Ibu pejabatHubert H. Humphrey Building
Washington, D.C., A.S.
Kakitangan79,540 (2015)[1]
Eksekutif Jabatan
Laman sesawang
www.hhs.gov

HHS ditadbir oleh Setiausaha Kesihatan dan Perkhidmatan Manusia, yang dilantik oleh Presiden dengan nasihat dan persetujuan Senat. Perkhidmatan Kesihatan Awam Amerika Syarikat (PHS) adalah bahagian utama HHS dan diketuai oleh Penolong Setiausaha Kesihatan. Setiausaha kini, Alex Azar, mengambil alih jawatan pada 29 Januari 2018, selepas pelantikannya oleh Presiden Trump dan pengesahan oleh Senat.

Perkhidmatan Kesihatan Awam Amerika Syarikat yang Ditugaskan Korps, perkhidmatan seragam PHS, diketuai oleh Pakar Bedah Umum yang bertanggungjawab untuk menangani perkara-perkara yang berkaitan dengan kesihatan awam yang dibenarkan oleh Setiausaha atau oleh Penolong Setiausaha Kesihatan sebagai tambahan kepada yang utama misi mentadbir Kor yang Ditugaskan.

Nota dan rujukan sunting

  1. ^ (ASFR), Office of Budget (OB), Assistant Secretary for Financial Resources (Mac 27, 2014). "2015 Budget in Brief". Diarkibkan daripada yang asal pada Mei 2, 2015. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  2. ^ "About HHS". U.S. Department of Health & Human Services. Diarkibkan daripada yang asal pada November 13, 2013. Dicapai pada November 13, 2013. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)

Pautan luar sunting