Thomas Jacob Black (lahir 28 Ogos 1969) ialah seorang pelakon dan pemuzik dari Amerika Syarikat. Beliau mempunyai kugiran sendiri iaitu Tenacious D.

Jack Black
Black pada Jun 2016
Kelahiran
Thomas Jacob Black

(1969-08-28) 28 Ogos 1969 (umur 54)
Nama lain
  • J.B.
  • Jables
  • Jablinski
Pusat pendidikanUCLA School of Theater, Film and Television
Pekerjaan
  • Actor
  • comedian
  • singer
  • musician
  • songwriter
  • YouTuber
Tahun aktif1982–kini
PasanganTanya Haden (k. 2006)
Anak-anak2
HubunganNeil Siegel (abang tiri)
Kerjaya muzik
Genre
Instrumen
  • Vocals
  • guitar
  • keyboards
  • piano
  • percussion
Pengkarya berkait
Tandatangan

Awal hidup sunting

Kerjaya lakonan sunting

Pada awalnya, Jack Black telah berlakon dalam filem Bob Roberts pada tahun 1992 dengan memegang watak sebagai Roger Davis. Selepas lakonannya dalam filem Bob Roberts itu, dia berlakon pula dalam Airborne sebagai Augie pada tahun 1993. Ini dikuti dengan lakonannya dalam filem Marked For Murder pada tahun 1993 di mana Jack Black memegang watak sebagai pencuri kereta.

Selepas itu Jack Black telah berlakon pula dalam Demolition Man sebagai Pengutip Sekerap di tanah tandus pada tahun 1993, dan pada tahun 1994 Jack Black memegang pula watak sebagai Slip dalam The Neverending Story III. Pada tahun 1994 dia berlakon dalam Blind Justice dengan memegang watak sebagai Private diikuti pula dengan lakonannya sebagai Marty Prago dalam The Innocent pada tahun 1994.

Pada tahun 1995 Jack Black telah pula berlakon dalam Bye Bye Love di mana dia memegang peranan sebagai DJ semasa parti. Selepas itu dia berlakon dalam Dead Man Walking pada tahun 1995 memegang watak sebagai Craig Poncelet. Dia kemudiannya memegang watak sebagai Jjuruterbang dalam Waterworld pada tahun 1995.

Pada tahun 1996 Jack Black telah berlakon dalam The Cable Guy dengan memegang watak sebagai Rick Legatos. Selepas lakonannya dalam filem The Cable Guy itu, dia berlakon pula dalam The Fan sebagai teknikal penyiaran pada tahun 1996. Ini dikuti dengan lakonannya dalam Mars Attacks! pada tahun 1996 di mana Jack Black memegang watak sebagai Billy Glenn Norris.

Selepas itu Jack Black telah berlakon pula dalam Bongwater sebagai Devlin pada tahun 1997, dan pada tahun 1997 Jack Black memegang pula watak sebagai Steve dalam Crossworlds. Pada tahun 1997 dia berlakon dalam The Jackal dengan memegang watak sebagai Ian Lamont diikuti pula dengan lakonannya sebagai Fiedler dalam Enemy Of The State pada tahun 1998.

Pada tahun 1998 Jack Black telah pula berlakon dalam I Still Know What You Did Last Summer di mana dia memegang peranan sebagai Titus Telesco. Selepas itu dia berlakon dalam Johnny Skidmarks pada tahun 1998 memegang watak sebagai Jerry. Dia kemudiannya memegang watak sebagai Sid dalam Cradle Will Rock pada tahun 1999.

Pada tahun 1998 Jack Black telah berlakon dalam Johnny Skidmarks dengan memegang watak sebagai Jerry. Selepas lakonannya dalam filem Johnny Skidmarks itu, dia berlakon pula dalam Cradle Will Rock sebagai Sid pada tahun 1999. Ini dikuti dengan lakonannya dalam Jesus' Son pada tahun 1999 di mana Jack Black memegang watak sebagai Georgie.

Selepas itu Jack Black telah berlakon pula dalam The Love Letter sebagai nelayan pada tahun 1999, dan pada tahun 2000 Jack Black memegang pula watak sebagai Barry dalam High Fidelity.

Kerjaya permuzikan sunting

Filemografi sunting

Tajuk Distributed/Co-production with Role Note
High Fidelity (2000) Buena Vista Distribution/International
Touchstone Pictures
Working Title Films
Dogstar Films
New Crime Productions
Barry Judd Anugerah Hiburan Blockbuster untuk Pelakon Pembantu Kegemaran – Komedi/Romantik
Dicalonkan – Anugerah Komedi Amerika untuk Pelakon Pembantu Lawak dalam Filem
Dicalonkan - Anugerah Persatuan Pengkritik Filem Chicago untuk Pelakon Pembantu Wanita Terbaik
Dicalonkan – Anugerah Filem MTV untuk Momen Muzik Terbaik
Dicalonkan – Anugerah Filem MTV untuk Prestasi Lelaki Terobosan
Dicalonkan – Anugerah Persatuan Pengkritik Filem Dalam Talian untuk Pelakon Pembantu Wanita Terbaik
Shark Tale (2004) DreamWorks Pictures
DreamWorks Animation
Lenny, Don Lino's youngest son Voice role
Kung Fu Panda (2008) Paramount Pictures
DreamWorks Animation
Po Voice role
Kung Fu Panda Holiday (2010) DreamWorks Animation
Pacific Data Images
Po Televisyen istimewa; Voice role
Kung Fu Panda: Secrets of the Masters (2011) DreamWorks Animation
Paramount Home Entertainment
Po Filem pendek; Voice role
The Super Mario Bros. Movie (2023) Universal Pictures
Illumination
Bowser Voice role

W.I.P

Rujukan sunting

Pautan luar sunting