Jaime Lachica Sin DD, PLH, OS, OL (Cina: 辛海梅; 辛海棉 Xīn Hǎiméi; Xīn Hǎimián; Latin: Iacomus Sin; 31 Ogos 1928 – 21 Jun 2005) ialah Ketua Uskup Roman Katolik Manila ke-30, dan juga Kardinal bagi gereja tersebut.

Yang Teramat Mulia
Jaime Lachica Sin
DD PLH OS OL
Kardinal, Uskup Agung Emeritus Manila
WilayahManila
TakhtaUskup Agung Manila
Bertakhta19 Mac 1974
Perintah berakhir15 September 2003
PendahuluRufino Jiao Santos
PenggantiGaudencio Rosales
Jawatan lainCardinal-Priest of Santa Maria ai Monti
Perintah
DitahbiskanUskup Agung Jaro, 3 April 1954
Konsekrasi18 Mac 1967
Menjadi Kardinal24 Mei 1976
PangkatKardinal-Paderi
Butiran peribadi
Nama lahirJaime Lachica Sin
Kelahiran(1928-08-31)31 Ogos 1928
New Washington, Capiz, Kepulauan Filipina
Meninggal dunia21 Jun 2005(2005-06-21) (umur 76)
San Juan, Metro Manila, Filipina
DisemadikanCrypt, Katederal Manila
WarganegaraFilipina
DenominasiRoman Katolik
Ibu bapaJuan Sin (bapa)
Máxima Lachica (ibu)
Pusat pendidikanSt. Vincent Ferrer Seminary
Universiti De La Salle
MotoServiam
"Saya akan berkhidmat"

Beliau terkenal dengan peranan pentingnya dalam Revolusi Kuasa Rakyat 1986 yang menggulingkan rejim Presiden Ferdinand Marcos dan melantik Corazon Aquino sebagai penggantinya. Beliau sekali lagi dianggap sebagai pemimpin yang berkarisma rakyat Filipina dalam Revolusi EDSA 2001 yang menggantikan Presiden Joseph Estrada dengan Gloria Macapagal-Arroyo. Sin meninggal dunia pada usia 76 tahun, akibat komplikasi buah pinggang akibat kencing manis.

Uskup Agung Manila sunting

Pandangan mengenai penggunaan kondom sunting

Isu-isu dalam negara Filipina yang kebanyakannya nmenganut agama Kristian mazhab Katolik sangat dipengaruhi pihak Gereja dalam pelbagai peringkat. Perbincangan ini menjadi topik penuh kontroversi.[1] Sebagai Uskup Agung yang memerintah Manila pada tahun 1996, apabila kerajaan mengedarkan kondom untuk mengekang kadar jangkitan HIV, Sin menggelar program "intrinsically evil",[2] selaras dengan ajaran Gereja tentang perkara itu. Sin juga mengecam kemudian-Setiausaha Kesihatan, Juan Flavier, dengan beberapa menegaskan bahawa promosi kondom yang kedua telah menjadikannya seorang ejen yang tidak sengaja.[3] Umat Katolik yang terkenal juga membantah program pengedaran kondom kerajaan dengan membungkus kotak kondom secara terbuka.[2]

Pergerakan Kuasa Rakyat sunting

Peristiwa di Filipina di bawah Presiden Ferdinand Marcos memaksa Sin, pemimpin rohani Katolik Filipina, untuk terlibat dalam politik. Beliau menjadi saksi kepada rasuah, penipuan, dan juga pembunuhan oleh rejim dan peningkatan rasa tidak puas hati dengan pemerintahan diktator Marcos dan isterinya, Imelda. Dalam tempoh enam bulan selepas pelantikannya sebagai Uskup Agung, Sin telah mengkritik pihak berkuasa selepas tentera menyerbu seminari Manila dengan alasan ia menentang pemberontak.

Sin merayu kepada rakyat Filipina dari semua agama untuk mengikuti ajaran Yesus dalam Injil dan menggunakan cara yang aman untuk mengubah keadaan politik di Filipina.

Bermula pada tahun 1970-an, Kardinal Sin, yang sederhana, adalah antara pemimpin yang secara umum menekan Presiden Marcos untuk menamatkan undang-undang tentera atas kebimbangan bahawa pihak radikal kiri akan menggulingkan kerajaan.[4] Sin akhirnya membuat keputusan untuk memberi sokongan kepada Corazon Aquino, janda pemimpin pembangkang Benigno Aquino, Jr., yang meninggal dunia dalam undang-undang tentera. Ini membawa kepada demonstrasi besar-besaran yang sering dipimpin oleh para biarawati yang mana polis rusuhan tidak berani menyerang. Pada bulan Februari 1986, Sin menyeru warga Filipina mengelilingi ibu pejabat polis dan tentera di Manila untuk melindungi ketua ketua pegawai kanan tentera Fidel Ramos yang telah patah dengan Encik Marcos.[4] Lebih daripada 1 juta orang mengambil jalan-jalan berdoa kepada para rosario dan nyanyian pujian di dalam pencurian yang melindungi para pemberontak anti-kerajaan dari serangan. Sesetengah askar memutuskan untuk menyertai perompak.

Keluarga dan penasihat rapat Marcos terpaksa melarikan diri akibat Revolusi Kuasa Rakyat dan menetap di Honolulu, Hawaii, atas jemputan Presiden A.S. Ronald Reagan. Kardinal Sin bersama-sama dengan presiden Corazon Aquino dan Fidel Ramos dikenali oleh rakyat Filipina sebagai pelopor Pergerakan Kuasa Rakyat.

Sin memutuskan untuk campur tangan lagi pada tahun 2001 sebagai pemimpin rohani Gerakan Kuasa Rakyat yang lain. Sesetengah orang Filipina mendakwa bahawa presiden Joseph Estrada bersalah kerana yang meluas kerana kes "sampul surat kedua" yang kontroversi. Orang miskin yang berjalan di jalanan, dengan sokongan Sin, jeneral, dan jeneral tentera, berjaya menggulingkan Estrada dan mengangkat Gloria Macapagal Arroyo sebagai presiden pemangku dalam apa yang dilihat oleh masyarakat antarabangsa sebagai demokrasi yang berjaya. "Sampul kedua" dibuka selepas rampasan kuasa dan menjadi akaun bank Estrada. Sin mengulas tentang rasuah endemik yang berterusan selepas Marcos dengan berkata, "Kami menyingkirkan Ali Baba, namun 40 pencuri itu kekal."[5] Telah dilaporkan bahawa tindakan kardinal itu menyebabkan keresahan dalam pihak gereja di Kota Vatikan dan beliau dipanggil ke Rom untuk menerangkan perkara yang sebenarnya.[6]

Beberapa jam sebelum beratus-ratus tentera dan pegawai mengadakan pemberontakan gagal terhadap Presiden Gloria Macapagal Arroyo pada bulan Julai 2003, beliau menggesa orang Filipina untuk bersikap berwaspada terhadap kumpulan yang merancang untuk membantah institusi demokrasi negara.[5]

Dua setengah tahun selepas kematian Sin, dilaporkan bahawa pada ketinggian EDSA II, Sin menerima arahan dari Vatican memerintahkannya dan pendeta Filipina untuk menerima pendirian tanpa partisan terhadap krisis politik.[7] Sin, yang pada masa itu telah mendapat sokongan untuk pemberontakan EDSA II, dikatakan mengancam untuk meletakkan jawatan sebagai uskup jika terpaksa menarik balik sokongannya.[7] Kesimpulan dilaporkan telah diselesaikan dengan pengantaraan Hakim Bersekutu Mahkamah Agung yang kemudian Artemio Panganiban (kemudian, Ketua Hakim Filipina), seorang anggota Dewan Kepausan untuk Laity, sebuah jabatan dari Curia Romawi.[7] Akibatnya, Vatican tidak mendesak permintaan yang lebih awal. Laporan itu disebabkan oleh orang-orang yang terkenal mempunyai pengetahuan langsung mengenai kejadian tersebut,[7] tetapi tidak ada pengesahan rasmi mereka dari Vatican atau dari Keuskupan Agung Manila.

Persaraan dan kematian sunting

Sin bersara sebagai Uskup Agung Manila pada 15 September 2003, dan digantikan oleh Gaudencio Borbon Rosales. Beliau terlalu sakit untuk pergi ke konklaf 2005 yang dipilih Paus Benedict XVI. Diturunkan selama bertahun-tahun dengan penyakit buah pinggang yang dibawa oleh diabetes, beliau telah diambil pada 19 Jun 2005, ke Cardinal Rufino Santos Medical Center di San Juan, Metro Manila, kerana demam yang sedikit tetapi berlarutan. Beliau meninggal akibat kegagalan buah pinggang pada 21 Jun 2005 pada usia 76 tahun, sebulan sebelum hari lahir beliau ke-77.[4] Pemerintah memberikan kepadanya kehormatan pemakaman negara dan tempoh berkabung negara melalui Perisytiharan Presiden № 863, s. 2005 yang ditandatangani oleh Presiden Gloria Macapagal-Arroyo. Beliau dikebumikan di samping tiga pendahulunya yang terdahulu di kubur Katedral Manila, selepas pengebumian di sana dihadiri oleh beribu-ribu orang Filipina.[8]

Biskop Tambahan Manila sunting

Berikut adalah nama-nama uskup yang membantu Sin semasa beliau menjadi Uskup Agung Manila:

  • Most Rev. Hernando Antiporda, D.D. (1974–1975) (murdered in Quiapo Church)
  • Most Rev. Teodoro Bacani, D.D. (1984–2002) (Bishop Emeritus of Novaliches)
  • Most Rev. Teodoro Buhain, D.D. (1983–2003)
  • Most Rev. Nestor Cariño, D.D. (2001–2003)
  • Most Rev. Artemio Casas, D.D. (1974–1975)
  • Most Rev. Oscar V. Cruz, D.D. (1976–1978) (Archbishop Emeritus of Lingayen-Dagupan)
  • Most Rev. Protacio Gungon, D.D. (1977–1983) (Bishop Emeritus of Antipolo. Died in 2014)
  • Most Rev. Leoncio Lat, D.D. (1986–2002)
  • Most Rev. Leonardo Legaspi, O.P., D.D. (1977–1983) (Archbishop Emeritus of Nueva Caceres. Died in 2014)
  • Most Rev. Bienvenido López, D.D. (1974–1995)
  • Most Rev. Ramón C. Arguelles, D.D. (1993–1995) (Archbishop Emeritus of Lipa)
  • Most Rev. Jesse E. Mercado, D.D. (1997–2002) (current Bishop of Parañaque)
  • Most Rev. Amado Paulino, D.D. (1974–1985)
  • Most Rev. Gabriel V. Reyes, D.D. (1981–1992) (Bishop-emeritus of Antipolo)
  • Gaudencio B. Cardinal Rosales (1974–1982) (Cardinal-Archbishop Emeritus of Manila, 2003 - 2011)
  • Most Rev. Rolando Tría-Tirona, O.C.D., D.D. (1994–1996) (current Archbishop of Caceres)
  • Most Rev. Juan Velasco, O.P., D.D.
  • Most Rev. Socrates B. Villegas, D.D. (2001–2003; named Vicar General in 1993; current Archbishop of Lingayen-Dagupan)
  • Most Rev. Crisostomo A. Yalung, D.D. (1994–2001); (2001-2002 as Bishop of Antipolo)

Ketua Vikar Manila sunting

Selain uskup tambahan, berikut adalah para imam yang berkhidmat sebagai Vikaris Jeneral semasa tempoh Sin:

  • Rev. Msgr. Jose Abriol, PA (1974–2003)
  • Rev. Msgr. Benjamin Mariño, PA
  • Rev. Msgr. Benedicto Aquino, PC
  • Rev. Msgr. Josefino Ramirez, HP (1985–2003)

Penghargaan dan anugerah sunting

Penghargaan Kebangsaan sunting

  •  : Chief Commander of the Philippine Legion of Honor
  •  : Grand Collar of the Order of Sikatuna, Rank of Raja
  •  : Grand Cross of the Order of Lakandula, Rank of Bayani

Sin dihiasi tiga kali oleh kerajaan Filipina. Kali pertama ialah oleh presiden Corazon C. Aquino, yang mengangkatnya dengan Legion of Honor Filipina, pangkat Panglima Tertinggi; yang kedua, oleh presiden Joseph Estrada, yang memberinya Perintah Sikatuna, pangkat Rajah; Masa terakhir adalah tidak lama selepas persaraannya, ketika Presiden Gloria Macapagal-Arroyo memberinya Perintah Lakandula, pangkat Bayani (Grand Cross).

Penghargaan Asing sunting

  •  : Knight Grand Cross of the Order of Isabella the Catholic (24 Jun 1977)[9]

Sin juga menerima 26 doktor kehormat di pelbagai bidang dari institusi pengajian tinggi di Filipina dan di luar negara (kebanyakannya dari universiti terkemuka di Amerika Syarikat), antaranya ialah Pontifical dan Universiti Royal Santo Tomas di Manila, Universiti Yale, Universiti Georgetown, Universiti Brandeis dan Kolej Boston.[10]

Rujukan sunting

  1. ^ Engel, Jonathan (2006). The epidemic : a global history of AIDS. New York: Smithsonian Books/Collins. m/s. 262. ISBN 978-0-06-114488-2.
  2. ^ a b Shenon, Philip (January 21, 1996). "DEADLY TURNING POINT: A special report.;AIDS Epidemic, Late to Arrive, Now Explodes in Populous Asia – Page 7 – New York Times". The New York Times. New York City: NYTC. ISSN 0362-4331. Dicapai pada November 2, 2011.
  3. ^ McIntosh, Alistair (January 4, 1995). "Philippines: Manila Health Minister an Unlikely Agent of Satan". Reuters NewMedia. Diarkibkan daripada yang asal pada June 30, 2007. Dicapai pada November 2, 2011.
  4. ^ a b c O'Donnell, Michelle. "Cardinal Jaime Sin, a Champion of the Poor in the Philippines, Is Dead at 76" (obit), The New York Times, 21 June 2005
  5. ^ a b "Philippines' Cardinal Sin dies at 76 - World news - Asia-Pacific". NBC News. 2005-06-20. Dicapai pada 2016-09-24.
  6. ^ Weil, Martin. "Philippine Cardinal Jaime L. Sin Dies at 76", Washington Post, 21 June 2005
  7. ^ a b c d Labog-Javellana, Juliet (January 21, 2008). "Sin opposed Vatican order, pushed Edsa II". Philippine Daily Inquirer. Dicapai pada 2008-01-21. Cite has empty unknown parameter: |coauthors= (bantuan)
  8. ^ "Thousands gather for Cardinal Sin's funeral, Philippine's 'champion of the poor' :: Catholic News Agency (CNA)". Catholic News Agency. 2005-06-28. Dicapai pada 2016-09-24.
  9. ^ GOVPH. "Filipino recipients of Spanish Decorations | Official Gazette of the Republic of the Philippines". Gov.ph. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-10-13. Dicapai pada 2016-09-24.
  10. ^ "Jaime L. Cardinal Sin, D.D". Cbcponline.net. Diarkibkan daripada yang asal pada 2016-03-04. Dicapai pada 2016-09-24.

Pautan luar sunting

Gelaran Gereja Roman Katolik
Didahului oleh
Paul Aijirô Yamaguchi
Titular Bishop of Massa Lubrense
February 10, 1967 – October 8, 1972
Diikuti oleh:
Robert Fealey Morneau
Didahului oleh
Julio Rosales
CBCP President
1976 - 1981
Diikuti oleh:
Antonio Lloren Mabutas
Didahului oleh
Jose Maria Cuenco
Archbishop of Jaro
October 8, 1972 – January 21, 1974
Diikuti oleh:
Artemio Casas
Didahului oleh
Rufino Santos
Archbishop of Manila
1974–2003
Diikuti oleh:
Gaudencio Rosales
Didahului oleh
Rufino Santos
Cardinal-Priest of S. Maria ai Monti
May 24, 1976 – June 21, 2005
Diikuti oleh:
Jorge Urosa