James Paul Marsden (lahir 18 September 1973 di Stillwater, Oklahoma) ialah seorang pelakon Amerika Syarikat.

James Marsden
Enchanted, 2007
Kelahiran18 September, 1973
Ketinggian5 kaki 10 in / 1.78 m


Biografi sunting

Permulaan sunting

Beliau menghadiri Putnam City North High School, di Oklahoma City bersama dengan rakan "X-Men" iaitu Rebecca Romijn yang memegang watak Mystique dalam ketiga-tiga filem X-Men. Sewaktu membesar, Marsden yang memang meminati lakonan juga meminati gusti kerana mengagumi persembahan dan semangat kesukanannya, lalu melibatkan dirinya dalam gusti tempatan, di bawah nama samaran "El Gato Negro" (Si Kucing Hitam).[perlu rujukan]

Kehidupan peribadi sunting

Marsden berkahwin dengan pelakon Lisa Linde (Days of Our Lives), dan hasil perkongsian hidup telah mengurniakan Marsden dengan dua orang cahaya mata. Beliau mempunyai hubungan rapat dengan adik-beradik Kirk Cameron dan Candace Cameron. Mereka menolongnya apabila dia berpindah ke Hollywood.

Marsden adalah seorang fan pada Simple Plan dan berkawan baik dengan penyanyi utama Pierre Bouvier. Tidak dkenali dengan kebanyakan orang, Marsden wujud di video "I'd Do anything" oleh band itu tetapi telah disalahkreditkan pada berada dalam video untuk "Addicted".

Kawan-kawan dan keluarga telah diketahui memanggilnya "Bello Jimmy" dan juga "Jimmy Lee", selepas ciri dari Francais Double Dragon, di mana Marsden adalah fan pada membesar.

Dia suka makan pai epal pada petang hari Ahad. Dia berkata "Ia menperingati saya ketika ibu saya membakar pai epal setiap pagi hari Ahad dan kami akan duduk di porch dan makan Pai Panas dan minum Lemonad Sejuk". Dia juga berminat pada muzik klassik dari Bach ke Barry Manilow. Dia juga fan besar pada rock selatan dan klassik.

Filemografi sunting

Pautan luar sunting