Jangkitan salur pernafasan

Jangkitan saluran pernafasan (RTI) adalah sejumlah penyakit berjangkit yang melibatkan saluran pernafasan. Jangkitan jenis ini biasanya diklasifikasikan lebih lanjut sebagai jangkitan saluran pernafasan atas (URI atau URTI) atau jangkitan saluran pernafasan bawah (LRI atau LRTI). Jangkitan pernafasan bawah, seperti radang paru-paru, cenderung menjadi keadaan yang jauh lebih serius daripada jangkitan pernafasan atas, seperti selesema biasa.

Jangkitan salur pernafasan
Wikipedia tidak memberikan nasihat perubatan profesional Penafian perubatan
Laluan pernafasan
PengkhususanPenyakit berjangkit
sunting
Lihat pendokumenan templat ini
Lihat pendokumenan templat ini

Epidemiologi sunting

Jangkitan pernafasan sering mempunyai corak musim yang kuat, dengan iklim sederhana lebih banyak terjejas pada musim sejuk. Beberapa faktor menjelaskan puncak musim sejuk pada jangkitan pernafasan, termasuk perubahan keadaan persekitaran dan perubahan tingkah laku manusia. Virus yang menyebabkan jangkitan pernafasan dipengaruhi oleh keadaan persekitaran seperti kelembapan dan suhu relatif. Musim sejuk dengan suhu rendah mempunyai kelembapan relatif yang lebih rendah, yang diketahui dapat meningkatkan penularan influenza.[1]

Rujukan sunting

  1. ^ Moriyama, Miyu; Hugentobler, Walter J.; Iwasaki, Akiko (2020). "Seasonality of Respiratory Viral Infections". Annual Review of Virology. 7. doi:10.1146/annurev-virology-012420-022445. PMID 32196426. S2CID 214601321.

Pautan luar sunting