Jenin

bandar di Negara Palestin

Jenin (/dʒəˈniːn/; bahasa Arab: ikon pembesar suara audioجنين (bantuan·info) Ǧinīn) ialah sebuah bandar Palestin di utara Tebing Barat. Ia berfungsi sebagai pusat pentadbiran Wilayah Jenin dan merupakan pusat utama bagi bandar-bandar di sekitarnya.Pada tahun 2007 bandar ini mempunyai populasi kira-kira 40,000 orang, manakala kem pelarian Jenin mempunyai populasi 10,000. Jenin berada di bawah pentadbiran Pihak Berkuasa Palestin.

Zaman Gangsa

Jenin telah dikenal pasti sebagai tempat "Gina" yang disebut dalam surat Amarna dari abad ke-14 SM. Pada masa itu, ia adalah negeri bawahan Kerajaan Baru Mesir. Penduduk Gina berjaya membunuh panglima perang Labaya semasa pemerintahan Firaun Akhenaten.

Zaman Besi

Empat lampu terakota asal Phoenicia bertarikh abad ke-8 BCE ditemui di Ain Jenin oleh ahli arkeologi G. I. Harding, dan ditafsirkan sebagai membuktikan beberapa bentuk hubungan dan pertukaran antara penduduk Jenin pada masa itu dan penduduk Phoenicia.

Zaman Rom dan Byzantine

Semasa zaman Rom, Jenin dipanggil "Ginae" dan diselesaikan secara eksklusif oleh orang Samaria (Heb. כותים). Penduduk Galilea cenderung untuk melalui kota mereka semasa ziarah tahunan ke Yerusalem atau Baitulmaqdis. Pengulas Alkitab FW Farrar membangkitkan kemungkinan bahawa kampung Samaria ini, "kampung pertama di mana [seorang pengembara yang mengambil jalan dari Galilea ke Yudea melintasi Gunung Tabor] akan tiba", adalah kampung yang menolak murid-murid Yesus dalam Injil Lukas pada titik di mana Yesus dan para pengikutnya memulakan perjalanannya menuju Yerusalem. Seramik yang berasal dari zaman Byzantine telah ditemui di sini. Jenin tidak disebut dalam laporan penaklukan Arab Muslim di Levant dari Byzantine, yang menurut ahli sejarah Moshe Sharon, "tidak menghairankan, kerana ia adalah tempat kecil yang tidak penting".

Zaman Salib, Ayyubiyah dan Mamluk

em.