Jihad vs. McWorld adalah judul sebuah rencana tahun 1992 yang kemudian diadaptasi menjadi sebuah buku oleh [saintis [politik]] Benjamin Barber, di mana ia menempatkan sebagainya yang teori yang menggambarkan perjuangan antara "McWorld" (globalisasi dan syarikat [[|] DNS] syarikat daripada proses politik) dan "Jihad" (tradisi dan nilai-nilai tradisional, dalam bentuk nasionalisme lampau atau keortodoksan keagamaan dan teokrasi).

Jihad vs. McWorld
Fail:Jihad vs McWorld.jpg
Umum
PengarangBenjamin Barber
NegaraAmerika Syarikat
BahasaInggeris
GenreSains politik
Penerbitan
PenerbitBallantine Books
Tarikh penerbitan
1995
Jenis media
Paperback
Halaman389
Kawalan kewibawaan
ISBNISBN 0-345-38304-4
OCLC37043735
909.82/9 21
LCCHM201 .B37 1996

Arahan itu didasarkan pada pasal 1992 Mac pertama kali diterbitkan dalam The Atlantic Monthly.[1]

Buku ini menggunakan kritik dasar neoliberalisme dilihat dalam karya sebelumnya Barber, mani[Demokrasi [Strong ]]. Seperti ekonomi liberalisme - tidak boleh disamakan dengan liberalisme moden di Amerika Syarikat - adalah kekuatan di balik globalisasi, kritik ini relevan pada skala yang lebih besar. kuasa pasaran tak ditetapkan pertemuan paroki (suku) pasukan. Kekuatan-kekuatan suku datang dalam banyak kelainan: agama, budaya, etnik, regional, tempatan, dll Sebagai memaksakan globalisasi budaya sendiri pada suatu populasi, kekuatan suku merasa terancam dan bertindak balas. Lebih dari sekadar ekonomi, krisis yang muncul dari konfrontasi ini sering mengambil pada tinggi suci bagi unsur-unsur suku, sehingga penggunaannya Barber istilah "Jihad" (walaupun dalam edisi ke-2, beliau menyatakan menyesal kerana telah digunakan istilah).

prognosis Barber pada tahun 1995 bukunya,Jihad vs McWorld: Bagaimana Globalisasi dan tribalisme Apakah Penyusunan Kembali diDunia, umumnya negatif - dia menyimpulkan bahawa baik syarikat global atau budaya tradisional yang menyokong demokrasi. Dia lebih jauh berpendapat bahawa McWorld akhirnya bisa memenangi "perjuangan." Dia juga mencadangkan model untuk kecil, demokrasi institusi tempatan, dan penglibatan awam sebagai harapan untuk alternatif kedua gaya.

Lihat juga sunting

Bibliografi sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Barber, Benjamin (March 1992). "Jihad vs. McWorld". The Atlantic Monthly. Dicapai pada 2007-01-29.