Jirim kelabu merupakan komponen utama sistem saraf pusat yang terdiri daripada jasad sel neuron, neuropil (akson jenis berdendrit serta jenis bermielin dan tidak bermielin), sel glius (astrosit dan oligodendrosit), sinaps dan pembuluh darah. Jirim kelabu mengandungi banyak jasad sel dan beberapa akson bermielin manakala jirim putih mengandungi beberapa jasad sel dan terdiri terutama dari jarak jauh pergerakan kita yang luas.[1] Perbezaan warna ini timbul terutamanya daripada keputihan mielin yang terkandung antara dua-dua jirim ini. Dalam tisu hidup, jirim kelabu sebenarnya kelihatan berwarna kelabu terang dengan sedikit kekuningan atau kemerahan yang datangnya daripada kapilari darah dan jasad sel neuron sel .[2]

Struktur sunting

Jirim ini merujuk kepada neuron tidak bermielin dan sel lain dalam sistem saraf pusat. Ia terdapat dalam otak, batang otak dan serebelum serta juga di seluruh tulang belakang.

Jirim ini terdapat pada permukaan hemisfera serebrum (korteks serebrum) dan serebelum (korteks serebelum), serta jauh ke dalaman serebrum (talamus; hipotalamus; subtalamus, ganglia asas – putamen, globus pallidus, nukleus akumbens ; nukleus septum), serebelum (nukleus serebelum dalam – nukleus dentata, nukleus globos, nukleus emboliform , nukleus fastigius), batang otak (substantia nigra, nukleus merah, nukleus olivari, nukleus saraf kranial).

Fungsi sunting

Jirim kelabu mempunyai jasad sel yang terbanyak dalam otak neuron. Ia termasuk kawasan otak yang terlibat dalam kawalan otot dan persepsi deria seperti penglihatan dan pendengaran, ingatan, emosi, pertuturan, membuat keputusan, dan kawalan diri.[3]

Rujukan sunting

  1. ^ Purves, Dale; George J. Augustine; David Fitzpatrick; William C. Hall; Anthony-Samuel LaMantia; James O. McNamara; Leonard E. White (2008). Neuroscience (ed. 4th). Sinauer Associates. m/s. 15–16. ISBN 978-0-87893-697-7.
  2. ^ Kolb & Whishaw: Fundamentals of Human Neuropsychology (2003), m/s 49
  3. ^ Miller, A. K. H.; Alston, R. L.; Corsellis, J. A. N. (1980). "Variation with Age in the Volumes of Grey and White Matter in the Cerebral Hemispheres of Man: Measurements with an Image Analyser". Neuropathology and Applied Neurobiology. 6 (2): 119–32. doi:10.1111/j.1365-2990.1980.tb00283.x. PMID 7374914.

Pautan luar sunting