John Cromwell Mather (lahir pada 1946), adalah merupakan seorang ahli astrofiizik dan ahli kosmologi Amerika Syarikat.

John C. Mather di NASA

Beliau merupakan seorang ahli astrofiizik veteran di NASA bertempat di Pusat Penerbangan Angkasa Goddard di Maryland dan professor "adjunct" fizik di University of Maryland, College Park. Beliau telah dianugerahkan Hadiah Nobel dalam Fizik 2006, berkongsi dengan George F. Smoot kerana "penemuan mereka terhadap bentuk jasad hitam dan anisotrofi of the latarbelakang sinaran gelombang mikro kosmik". Penemuan ini membantu mengukuhkan teori Big-bang alam semesta denan menggunakan satelit COBE (Cosmic Background Explorer) dan telah memulakan era "ketepatan kosmologi", merujuk kepada ahli kosmologi University of Chicago, Michael Turner. [1]

Biografi sunting

Permulaan penyelidikan dan pendidikan sunting

Penglibatan dalam COBE sunting

 
Peta naik-turun CMB yang dijumpai oleh COBE.

Kejayaan COBE adalah hasil kerja kumpulan yang melibatkan lebih daripada 1,000 penyelidik-penyelidik, jurutera-jurutera dan ahli-ahli yang lain. John Mather menyusun/ mengkoordinasi keseluruhan proses dan juga mempunyai tanggungjawab utama bagi eksperimen yang telah mendedahkan bentuk jasad hitam dalam sinaran gelombang mikro yang telah diukur oleh COBE. George Smoot juga mempunyai tanggungjawab mengukur variasi-variasi yang ekcil dalam suhu gelombang tersebut.[2].

He chronicled his team's work in a book for the general public. The book, The Very First Light: The True Inside Story of the Scientific Journey Back to the Dawn of the Universe [3] was co-written with John Boslough, and published in 1996.

Projek terkini sunting

Anugerah sunting

Pautan luar sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Dennis Overbye (2006-10-03). "2 Americans Win Nobel Physics Prize". New York Times. Dicapai pada 2006-10-05. Italic or bold markup not allowed in: |publisher= (bantuan)
  2. ^ Press release: Pictures of a newborn Universe
  3. ^ The Very First Light: The True Inside Story of the Scientific Journey Back to the Dawn of the Universe, by John C. Mather and John Boslough, Basic Books edition (November 1998) ISBN 046501576X