Jurnal akademik atau jurnal ilmiah mengandungi artikel-artikel yang ditulis oleh seseorang yang mahir dalam sesuatu bidang. Jurnal akademik kebiasannya menjadi forum untuk membincangkan kajian terbaharu, dan mengkritik kajian sediaada.[1] Ia kebiasannya mengandungi artikel dari kajian asal, artikel semakan, dan ulasan buku. Tujuan penerbitan jurnal akademik adalah memberi ruang dan tempat kepada penyelidik bertukar-tukar pengetahuan. Jurnal akademik boleh dikesan seawal penerbitan pada abad ke-17.[2]

Terma jurnal akademik digunapakai ke atas semua penerbitan ilmiah dalam pelbagai bidang. Jurnal saintifik dan jurnal sains sosial berbeza dalam bentuk dan fungsi berbanding jurnal kemanusiaan.

Jurnal ulasan sejawat (peer-review) merujuk kepada artikel yang ditulis oleh pakar dan dinilaisemula oleh beberapa orang pakar lain dalam bidang yang sama sebelum artikel diterbitkan di dalam jurnal untuk memastikan kualiti sesebuah artikel.[3] Penulis kebiasaannya tidak akan mendedahkan nama beliau untuk mengelakkan berat sebelah.

Rujukan sunting

  1. ^ Gary Blake; Robert W. Bly (1993). The Elements of Technical Writing. Macmillan Publishers. m/s. 113.
  2. ^ The Future of the Academic Journal, eds. Bill Cope; Angus Phillips (Oxford, UK: Elsevier/Chandos Pub., 2014), p. 1
  3. ^ Writing Academic Texts Differently, ed. Nina Lykke (New York; Oxford: Routledge, 2014), p. 208