Justin Hartley (lahir 29 Januari 1977) adalah seorang pelakon Amerika Syarikat, termasyhur dengan wataknya sebagai Fox Crane dalam sandiwara siang hari NBC Passions dan Oliver Queen/Green Arrow dalam Smallville.

Justin Hartley
Kelahiran (1977-01-29) 29 Januari 1977 (umur 47)
PasanganLindsay Hartley (2004 - kini)
Laman web rasmihttp://justinhartleyonline.net/

Kehidupan awal sunting

Anak kedua daripada empat adik-beradik, Justin Hartley membesar di Orland Park, Illinois dengan abangnya Nathan dan adik perempuan Megan dan Gabriela. Seorang yang gemar bermain bola keranjang, dia juga bermain bola sepak dan besbol di Carl Sandburg High School. Hartley menghadiri Universiti Southern Illinois dan Universiti Illinois di Chicago, dengan perfileman dan sejarah sebagai mata pelajaran utama.

Pekerjaan sunting

Hartley melakonkan watak Fox Crane dalam sandiwara siang hari Passions, dari 17 Disember 2002 hingga 10 Februari 2006. Pada 2006, Hartley memainkan watak buku komik Aquaman dalam sebuah pilot televisyen untuk CW bertajuk Aquaman (atau Mercy Reef). Walaupun tidak pernah disiarkan, pilot ini kemudian muncul dalam talian. Hartley telah melakonkan tujuh episod sebagai jutawan Oliver Queen (identiti rahsia Green Arrow) dalam siri CW Smallville kemudiannya pada tahun itu.

Terdapat satu siri animasi mikro bertajuk "Smallville Legends: The Oliver Queen Chronicles" pada Sprint Wireless, menunjukkan asal-usul Green Arrow sebagai pemuda, yang tiada kaitan dengan Hartley. Dia juga dimuatkan untuk menggambarkan "Ben" dalam siri baru Eight Days a Week bersama Christina Milian dan Mario Lopez sebagai suatu pengganti tengah-musim tetapi ia juga dibatalkan sebelum pun disiarkan, dan juga melakonkan semula watak Oliver Queen/Green Arrownya dalam Smallville untuk satu episod. Dia dijadualkan untuk muncul dalam sebuah sandiwara perubatan di CW tetapi sekali lagi, tidak diambil, khabar angin mengatakan dia mungkin akan kembali ke Smallville kerana dia masih berada bawah kontrak dengan CW.

Hartley adalah pelakon ketika untuk melakonkan watak Aquaman, dan yang pertama menjadi Green Arrow di televisyen. Dalam episod Smallville, "Justice", dia bermain Green Arrow bersama dengan Aquaman (Alan Ritchson), pelakon kedua untuk memainkan watak jika dimasukkan Gordon Goodman, yang berlakon dalam filem pelajar UCLA 1984 yang sering dijelaskan sebagai pilot tidak dijual atau wayang TV.[1]

Kehidupan peribadi sunting

Pada 2003, Hartley bermula keluar dengan pelakon bersama Passionsnya Lindsay Korman (yang bermain Theresa Lopez-Fitzgerald). Selepas enam bulan, mereka bertunang pada 13 November 2003. Untuk meraikan janji temu mereka yang pertama, mereka berkahwin dalam sebuah majlis kecil pada 1 Mei 2004. Mereka mendapat anak pertama mereka, Isabella Justice, pada 3 Julai 2004.

Filemografi sunting

  • Race You To the Bottom (2005) - Joe
  • Aquaman (2006, TV) - Arthur Curry/'A.C.'/Orin (pilot tidak diambil).
  • Passions (2002-2006, siri TV) - Nicholas Foxworth Crane
  • CSI:NY (2007, siri TV,1 episod) - Elliott Bevins
  • Spellbound (2007, TV) - Danny
  • Red Canyon (2008) - Tom
  • Spring Breakdown (2008) - Todd

Rujukan sunting

  1. ^ Many Faces of Aquaman KryptonSite.com

Pautan luar sunting