KRI Karang Tekok (982) merupakan kapal perang tentera laut Indonesia jenis kapal kelas pengangkut pendarat (LST)yang sentiasa bersedia mempertahankan negara pulau Indonesia.

Kapal KRI Karang Tekok milik Indonesia merupakan kapal kelas pengangkut pendarat . KRI Karang Tekok memenuhi keperluan Indonesia dan berperanan mempertahankan Indonesia dari kapal-kapal musuh. KRI Karang Tekok berasal dari bekas kapal feri dari PT ASDP (Angkutan Sungai, Danau, dan Perairan) yang diambil alih pada April 2006.

KRI Karang Tekok dilengkapi untuk misi mengangkut dan mendaratkan pasukan tentera bagi pergerakan dan serangan afimbia. Antara kapal lain dalam kelas yang sama adalah KRI Karang Pilang 981, KRI Karang Tekok 982, KRI Karang Banteng 983, KRI Karang Unarang 985 dan KRI Karang Galang 984.

Kapal KRI Karang Tekok sepanjang 62 m mempunyai kelajuan 38 batu nautikal. KRI Karang Tekok mempunyai seseran 493 tan metrik kosong.

TORPEDO sunting

Tiada maklumat

PELURU BERPANDU sunting

Tiada maklumat

MERIAM sunting

KRI Karang Tekok dilengkapi dengan meriam (larasnya tidak diketahui) dan sistem radar.

PENANGKIS "COUNTERMEASURES" sunting

Tiada maklumat

TUJAHAN sunting

Kapal KRI Karang Tekok mempunyai satu enjin disel yang disambung kepada satu gandar yang menghasilkan kelajuan tempur 38 knot.

Pegawai pemerintah KRI Karang Tekok sunting

Pautan luar sunting