Kabuki

Teater tradisional Jepun

Kabuki adalah sejenis teater tradisional Jepun [1]. Teater Kabuki dikenali ramai kerana gaya dramanya dan juga solekan yang dipakai oleh pelakonnya. Tulisan Kanji individual dari kiri ke kanan bermaksud menyanyi, menari dan kemahiran.

Lakonan Kabuki

Pada 24 November 2005, Kabuki telah disenaraikan oleh UNESCO (Pertubuhan Pendidikan, Sains dan Kebudayaan PBB) sebagai Karya Agung Warisan Lisan, dan Tidak Ketara Manusia [2].

Kabuki perempuan (1603-1629) sunting

Sejarah Kabuki bermula pada tahun 1603 semasa Okuni ataupun lebih dikenali sebagai Izumo No Okuni, seorang Miko (Perempuan muda yang berkhidmat di Kuil Shinto) dari kuil Izumo Taisho mula mempersembahkan drama tarian baru di tebing sungai Kyoto.

Pelakon perempuan melakonkan kedua-dua watak lelaki dan perempuan tentang kehidupan biasa. Gaya ini kemudiannya menjadi lebih popular dengan Okuni turut diminta melakukan persembahan di hadapan golongan diraja.


Di dalam kebangkitan kejayaannya, banyak kumpulan Kabuki telah ditubuhkan dan seni ini dilihatsebagai drama tarian yang dipersembahkan oleh perempuan, satu bentuk yang sangat berbeza pada hari ini.

Apabila bilangan kumpulan Kabuki semakin bertambah, kebanyakan pelakon turut menawarkan perkhidmatan pelacuran. Oleh kerana itu, Kabuki telah ditulis sebagai pelacur yang menyanyi dan menari semasa di Zaman Edo.

Kabuki lelaki : Selepas 1653 sunting

Dari tahun 1653, hanya lelaki matang saja boleh melakonkan Kabuki yang menjadi lebih sukar dan semakin bergaya yang dipanggil Yaro Kabuki. Perubahan gaya ini dipengaruhi oleh teater Kyogen yang diarahkan oleh shogunate. Kyogen pula pada masa itu sangat popular.

Yaro Kabuki semakin merosot tetapi semua peranan di dalam lakonan Kabuki tetap dilakonkan oleh lelaki. Pelakon lelaki yang khusus melakonkan peranan perempuan dipanggil Onnagata ataupun Oyama dan keluarga khusus Onnagata didirikan. Beberapa tahun kemudian, kebanyakan Onnagata datang dari keluarga-keluarga ini.

Kemudian dua jenis peranan utama dihasilkan iaitu Aragoto, gaya kasar yang dicipta oleh Ichikawa Danjuro (1660-1704) di bandar Edo dan Wagoto, gaya lembut oleh Sakata Tojuro (1647-1709) di kawasan Kyoto-Osaka. Aragoto adalah gaya lakonan yang membuatkan pelakonnya memperbesar-besarkan kata-kata, gerak badan dan juga kostum serta solekan. Namanya diambil dari perkataan yang bermaksud pahlawan biadab dan lakonannya mementingkan aksi. Wagato pula menampilkan perkataan yang lebih realistik dan biasanya memainkan lakonan romantik tragik.

Era Genroku (1673-1735) sunting

Semasa Era Genroku (1688-1704), Kabuki berkembang. Struktur lakonan Kabuki dibentuk pada zaman ini. Teater Kabuki dan Ningyo Jojuri, sejenis bentuk teater boneka yang kemudiannya dikenali sebagai Bunraku menjadi saling berkaitan pada masa ini serta kedua-duanya mengikut perkembangan yang sama. Penulis skrip terkenal Chikamatsu Monzaemon (1653-1725), salah seorang daripada penulis Kabuki profesional terawal memperkenalkan beberapa karya yang berpengaruh dan satu daripadanya dikenali sebagai karyanya yang paling diingati, Sonezaki Shinju.

Ini adalah lakonan kisah cinta yang berakhir dengan kematian akibat kedua-dua kekasih membunuh diri. Skrip ini pada asalnya ditulis untuk Sunraku tetapi seperti kebanyakan lakonan Sunraku, ia diadaptasikan kepada Kabuki. Malah, lakonannya dilaporkan telah menyebabkan ramai yang meniru aksi bunuh diri sehinggakan kerajaan terpaksa mengharamkan persembahan ini pada 1723.

Selain itu, Ichikawa Danjuro I (1660-1704) juga seorang tokoh yang dipuji dengan mengembangkan solekan Kumadori (BTO yang menyerupai topeng dan Mie sejenis gaya tidak bergerak yang sangat berkuasa dan beremosi. Sewaktu pertengahan abad ke-18, Kabuki kurang menyerlah buat sementara apabila Sunraku telah mengambil tempatnya sebagai hiburan utama kelas bawahan.

Ini berlaku kerana munculnya beberapa penulis skrip Sunraku yang hebat. Tidak banyak yang diketahui tentang perkembangan Kabuki sehinggalah penghujung abad tersebut apabila ia mula bangkit semula.

Kabuki selepas Pemulihan Meiji sunting

Perubahan budaya yang besar bermula pada tahun 1868 dengan kejatuhan Shogunate Tokugawa, penghapusan kelas samurai dan pembukaan Jepun kepada Barat. Ini telah membantu membangkitkan semula Kabuki. Sedang budaya ini bergelut untuk timbul dari pengasingannya, pelakon cuba mendapatkan reputasi Kabuki di kalangan kelas atasan untuk mengikut citarasa moden. la terbukti berjaya iaitu pada 21 April 1887 dengan satu persembahan yang diadakan untuk Maharaja Meiji. Kebanyakan rumah Kabuki telah musnah semasa pengeboman Perang Dunia Kedua dan pihak penjajah Kuasa Sekutu mengharamkan persembahan Kabuki selepas peperangan. Namun, pada tahun 1947, pengharaman ini dibatalkan.

 
Watak-watak teater dalam Kabuki

Kabuki pada hari ini sunting

Era Pasca-Perang Dunia Kedua adalah masa yang sukar untuk Kabuki. Selain daripada kemusnahan yang teruk, trend terkini diadakan untuk menghilangkan gaya serta pemikiran lama, termasuklah Kabuki. Pengarah filem, Tetsuji Takechi (1912-1988) yang telah menghasilkan klasik Kabuki inovatif pada masa ini telah dipuji kerana melahirkan semula minat terhadap seni tersebut di daerah Kansai.

Di antara bintang-bintang muda yang melakukan persembahan dengan Kabuki Takechi, Nakamura Ganjiro III adalah yang terkenal. Dia merupakan orang yang pertama dikenali sebagai Nakamura Senjaku dan pada masa ini Kabuki Osaka turut dikenali sebagai Zaman Senjaku. Pada hari ini, Kabuki masih popular, ia adalah antara gaya tradisional yang popular dan bintangnya sering kali muncul di dalam televisyen mahu pun filem.

Contohnya, pelakon Onnagata terkenal, Bando Tamasaburo V telah muncul di dalam beberapa rancangan bukan Kabuki dan filem. Kabuki juga dirujuk di dalam karya budaya popular Jepun seperti manga dan anime. Walaupun ada beberapa teater Kabuki yang besar di Tokyo, Kyoto dan Osaka, terdapat juga teater kecil di seluruh negara itu.

Kumpulan Oshika Kabuki yang berpangkal di Oshlka, Wilayah Nagano adalah salah satu contoh. Sesetengah kumpulan Kabuki kini menggunakan pelakon perempuan di dalam lakonan Onnagata dan Ichikawa Kabuki-za, kumpulan yang kesemua ahlinya perempuan telah dibentuk selepas Perang Ounia Kedua. Pada tahun 2003, satu patung Izumo no Okuni telah ditempatkan berhampiran kawasan Pontocho, Kyoto.

Minat terhadap Kabuki turut tersebar ke Barat. Kumpulan Kabuki turut melakukan persembahan jelajah ke Eropah dan Amerika malah terdapat beberapa lakonan yang berdasarkan hasil kesusasteraan Barat seperti karya Shakespeare. Pelakon dan novelis Barat turut mencuba tema Kabuki seperti Hiroshima Bugi oleh Gerald Vizenor pada tahun 2004.

Penulis Mishima Yukio (1925-1970) memperkenalkan latarbelakang Kabuki moden dan menghidupkan semula seni tradisional seperti Noh di dalam konteks moden. Di Australia, kumpulan Za Kabuki di Australian National University telah melakukan persembahan tahunan drama Kabuki sejak tahun 1976 dan ia adalah persembahan Kabuki yang paling lama di luar Jepun.

Rekaan pentas sunting

Pentas Kabuki mempunyai laluan yang dipanggil Hanamichi ataupun "jalan berbunga". la adalah sebatang laluan yang memanjang hingga ke arah penonton dari melalui pintu masuk dramatik serta pintu keluar. Izumo no Okuni, pengasas Kabuki turut melakukan persembahan di atas pentas Hanamichi. Pentas jenis ini sangat penting di dalam teater Kabuki.

Pentas ini digunakan bukan saja sebagai laluan untuk masuk dan keluar dari pentas utama tetapi turut melakonkan babak-babak penting di atasnya. Pentas Kabuki telah menjadi semakin berteknologi tinggi dan inovasi seperti pentas bergerak dan pintu perangkap. Diperkenalkan semasa abad ke-18, seni rekaan pentas yang dipanggil Keren ini merupakan aspek yang turut memainkan peranan penting di dalam pementasan Kabuki.

Sebilangan muslihat pementasan termasuklah pelakon yang memunculkan diri ataupun menghilangkan diri secara mendadak telah melibatkan penggunaan inovasi ini. Di dalam Kabuki dan seni persembahan Jepun yang lain, perubahan latar belakang kadang-kala dibuat dipertengahan suatu babak di mana pelakon kekal di pentas dan tirai masih terbuka.

Selain itu, perkara yang biasa adalah pekerja pentas bergegas di pentas untuk mengalihkan peralatan, latar belakang dan juga latar-latar yang lain. Pekerja pementasan ini dipanggil Kuroko, mereka berpakaian hitam dan adalah dianggap halimunan oleh penonton.

Mawari Butai sunting

Mawari Butai muncul pada Era Kyoho (1716-1735). Pada asalnya ia dibuat di atas pentas yang ditolak dari pelantar bulat beroda, teknik pentas bergerak ini berubah menjadi bulatan yang dipotong dari lantai pentas dengan roda di bawahnya untuk membolehkan pergerakan.

Semasa lampu pentas dimalapkan sewaktu perubahan ini, ia digelar sebagai Anten yang bermaksud "pemusingan gelap". Jika lampu dibiarkan buka, ia dipanggil Meiten iaitu "pemusingan cahaya" dengan perubahan babak dilakukan secara serentak untuk kesan dramatik.

Lebih kurang 300 tahun yang lalu, pentas sedemikian dibina di Jepun dan ia direka untuk perubahan babak yang pantas. Pentas ini sangat berguna kerana ia melakukan perubahan tanpa sebarang gangguan.

Seri sunting

Perkataan seri merujuk kepada perangkap pentas yang telah dihasilkan di dalam Kabuki sejak abad ke-18. Perangkap ini meninggikan serta merendahkan pelakon ataupun set ke pentas. Seridashi ataupun seriage merujuk kepada perangkap yang bergerak ke atas dan Serisage atau Serioroshi pula semasa ia direndahkan. Teknik ini sering kali digunakan untuk kesan dramatik demi membuatkan pelakon malah keseluruhan babak muncul di atas pentas dengan begitu pantas sekali.

Senarai operasi teater-teater utama di Jepun sunting


Persembahan sunting

Penjelasan ini adalah mengenai bentuk persembahan di Kabuki-za. Namun begitu, teater lain pun mengikuti bentuk persembahan yang sama. Tempoh persembahan berlangsung selama 25 hari tanpa cuti. Pada dasarnya, persembahan dilakukan dua kali sehari, iaitu 11.00 pagi – 4.00 petang untuk kali pertama dan 4.30 petang – 9.00 malam bagi kali kedua. Waktu tamat bergantung kepada tajuk. Persembahan terdiri daripada beberapa tajuk, tetapi tiket mesti dibeli secara set. Biasanya persembahan terdiri daripada babak-babak terkenal sahaja. Untuk membantu para penonton menonton kabuki, "buku senario" (sujigaki) ada dijual. Tambahan pula, "panduan audio" (iyahon gaido ) dan "panduan sari kata" (jimaku gaido) pun boleh disewa dengan bayaran.

"Buku senario" ialah buku panduan yang menjelaskan jalan cerita untuk setiap persembahan. "Panduan sari kata" menunjukkan kata-kata barisan pelakon dalam bahasa Jepun dan bahasa Inggeris. "Panduan audio" ialah perkhidmatan (dengan bayaran) yang memberikan penjelasan persembahan ke seluruh teater dengan gelombang radio dan boleh didengar oleh para penonton. Terdapat versi bahasa Jepun dan bahasa Inggeris. Penonton menyewa fon telinaga dan terminal yang menerima gelombang radio dengan bayaran sewa dan pampasan. Pampasan itu akan dikembalikan apabila penonton mengembalikan fon telinga dan terminal tersebut.

Penonton boleh mendengar fasal senario, pelakon, kostum, alat, peraturan-peraturan tersendiri dan lain-lain dalam panduan audio. Sebagai tambahan, setiap persembahan biasanya terdiri daripada babak terkenal sahaja manakala panduan audio pula menerangkan secara terperinci mengenai senario yang berlaku sebelum dan selepas babak tersebut dan juga pengetahuan latar belakang persembahan.

Rujukan sunting

  1. ^ "Maklumat asas mengenai kabuki".
  2. ^ "Teater Kabuki".

Pautan luar sunting