Sebuah kafe manga (Jepun: 漫画喫茶, マンガ喫茶, Hepburn: mangakissa, "kissa" ialah singkatan "kissaten" yang bermaksud kafe atau kafetaria) ialah sejenis kafe, yang berasal dari Jepun, yang membolehkan pengunjungnya membaca manga. Pengunjung akan membayar untuk berapa lama mereka tinggal di kafe. Sebilangan besar kafe manga juga menawarkan akses internet seperti kafe siber (Jepun: ネットカフェ, Hepburn: netto kafe) dan sebaliknya, menjadikan kedua-dua istilah tersebut kebanyakannya boleh ditukar ganti di Jepun. Perkhidmatan tambahan merangkumi permainan video, televisyen, makanan ringan/minuman mesin layan diri, dan banyak lagi. Seperti kafe Jepun pada amnya, merokok biasanya dibenarkan.

Manga Kissa.
Kafe manga.

Kos untuk 30 minit pertama biasanya antara 100 hingga 300 yen.[1] Blok masa yang lebih besar biasanya tersedia dengan harga potongan. Beberapa kafe manga menawarkan penginapan semalam.

Baru-baru ini, konsep manga cafe telah tersebar ke Eropah.

Perkhidmatan sunting

Perkhidmatan yang tersedia di kafe termasuk:

  • Tempat duduk: tempat duduk membaca, tempat duduk bebas rokok, sofa, kerusi urut, ruang pesta, tempat duduk internet, kerusi pasangan, zashiki (tikar tatami), tempat duduk berbaring
  • PC: pembakar cakera, perisian pejabat, pencetak warna, mesin fotokopi, TV
  • Kemudahan: filem/DVD, bilik mandi, dart, majalah, kelas PC, CD muzik, salun kuku, meja biliar, surat khabar, siaran CATV/CS, pingpong, mesin slot, mahjong

Kafe manga mengikut negara sunting

Jepun sunting

Kafe manga juga dikenal sebagai mangakissa (漫画 喫茶, マ ン ガ 喫茶 "kissa" singkatan "kissaten" yang bermaksud "kafe" dalam bahasa Jepun). Kafe manga ialah ruang untuk pengunjung boleh membaca manga/komik dan bersantai. Di Jepun, membaca manga di kafe sudah lama berlaku dan bukanlah hobi yang popular. Kafe manga berbeza dari kedai kopi biasa kerana kafe menawarkan bilik individu persendirian dan pilihan untuk menginap selama antara 30 minit dan sepanjang malam.[2] Kafe manga pertama didirikan pada tahun 1979 di sebuah kedai kopi kecil di Bandar Nagoya.

"Pelarian kafe net" (netto kafe nanmin - orang yang menggantikan 'kafe manga' sebagai kediaman mereka) ialah fenomena sosial baru-baru ini yang disebabkan oleh perubahan bentuk masa lapang, teknologi maklumat, tingkah laku sosial, dan penguncupan ekonomi domestik jangka panjang Jepun. Kemudahan tempat bersantai di Tokyo telah berubah seiring dengan perubahan tabiat kerja dan harapan profesional sebahagian besar golongan miskin dan kelas menengah Jepun.

Korea Selatan sunting

 
Nolsup di Wonju Innovation City, Gangwon-do

Apabila bilangan rantaian kafe semakin bertambah, ada yang menggabungkan kafe tradisional dengan perkhidmatan kandungan lain untuk memenuhi permintaan pengguna. Sebagai contoh, 'Nolsoop' menggabungkan kafe dengan bilik kartun di Korea. Beoltoon dan Kongtoon juga mengikuti. Selain menyediakan komik dan minuman, kedai-kedai ini juga menawarkan pelbagai makanan dan perkhidmatan. Bayaran dan jam penggunaan tersedia dalam kenaikan 1 jam, dan jika anda membeli minuman dengan satu jam, anda boleh menggunakan ruang tersebut dengan harga yang lebih murah.

Semakin banyak kafe manga muncul di pawagam. Kafe manga bukan sekadar tempat untuk menikmati buku dan novel komik. Ia semakin menjadi pelbagai ruang permainan untuk makan, permainan papan, dan bersantai.[3]

Perancis sunting

Kafe manga baru-baru ini mulai muncul sebagai alternatif untuk perpustakaan awam tradisional dan ruang lain.

Peranan kafe manga sunting

  1. Sebagai ruang budaya yang kompleks: Pelbagai perubahan dan penambahbaikan membantu mengubah kafe manga menjadi ruang budaya. Mereka menjadi tempat bersantai, percakapan, dan pertemuan. Perniagaan ini menjual kopi, minuman, dan minuman segar untuk dijadikan kafe. Kemudahan dan perkhidmatan moden juga diperkenalkan untuk meningkatkan kebersihan dan fungsi dalaman.[4]
  2. Sebagai saluran untuk pengeluaran buku komik: Kafe manga pada mulanya dimulakan sebagai saluran untuk menghasilkan buku komik. Pada asalnya ia bukan sahaja tempat yang menyediakan komik tetapi juga berfungsi sebagai tempat membeli atau memperdagangkan bahan ini. Untuk Kek Komik di Korea Selatan, yang dikendalikan oleh Pusat Kebudayaan Haksan, kafe ini bukan sahaja tempat untuk membaca manga tetapi juga mempamerkan dan menjual lebih daripada 10,000 lukisan dan produk lain yang berkaitan. Ini bukan hanya untuk meningkatkan penjualan, tetapi juga berfungsi sebagai saluran pengedaran dan penyelidikan pasaran baru untuk penerbit.[4]
  3. Sebagai ruang untuk mewujudkan budaya kartun: Kafe manga juga digunakan sebagai ruang komunikasi untuk kartunis dan pembacanya. Penulis kadang-kadang mengunjungi kafe manga untuk berkomunikasi secara langsung dengan pembaca, dan kartunis mempromosikan karya mereka sendiri. Interaksi artis dengan masyarakat dipertingkatkan, sementara pembaca dapat bertemu dan berbincang secara langsung dengan pencipta agar dapat memahami bahan dengan lebih baik dan meningkatkan tahap minat mereka terhadap bahan tersebut.[4]

Keadaan Manga Cafe (2006-2014) sunting

Pada bulan Julai 2006, kafe manga pertama di Eropah dibuka di Paris, Perancis.[5] Pada 19 Oktober 2008, di Toulouse, sebuah perpustakaan kafe manga dan siber berdasarkan konsep Jepun dibuka. Akhirnya, kafe manga dan siber yang serupa dibuka pada akhir tahun 2011 di Lyon Place Vendome.

Pada tahun 2010, sebuah kafe manga dan kedai dibuka di Belgium di Braine l'Allemagne di Brabant Wallon yang disebut 'Cat's Eye Manga Cafe. Pada awal tahun 2013 kedai kopi terbesar di Belgium (230 m2) dibuka di Brussels. Ia dipanggil Otaka - Manga Café.[6]

Pada tahun 2011, kafe manga pertama di Amerika Utara, O-Taku Manga Lounge, dibuka di Montréal, Kanada, yang mencerminkan minat rantau ini terhadap budaya manga dan Jepun.

Pada tahun 2012, sebuah kafe manga dibuka di Finland, yang pertama di Eropah Utara.[7]

Pada tahun 2014, kafe manga pertama di Algeria, HB Manga Kissa, dibuka di Algiers. Ia pertubuhan pertama di Afrika dan dunia Arab.

Kritikan sunting

Baru-baru ini, terdapat aduan daripada penerbitan/pengedaran manga syarikat bahawa kafe manga merosakkan pendapatan mereka. Umumnya, royalti tidak dibayar untuk membaca buku dan, kerana sifat perniagaan, sekeping manga atau novel grafik dapat dibaca oleh sebanyak 100 orang. Keuntungan pergi terus ke pemilik kafe berbanding pengedar manga itu sendiri. Perpustakaan awam sebaliknya tidak mendapat kritikan ini kerana tidak menghasilkan keuntungan.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Manga Cafés (Manga Kissa) and Internet Cafés". www.japan-guide.com. Dicapai pada 2019-11-17.
  2. ^ MATCHA. "Japanese Encyclopedia - Manga Kissa (Manga café)". MATCHA - JAPAN TRAVEL WEB MAGAZINE (dalam bahasa Inggeris). Dicapai pada 2019-11-17.
  3. ^ Hwang, Park, Jinyoung, Yongjin (2018). "A Comparative Study on the formation of Identity in Comic Franchise Café - focused on the Analysis of image of Nolsoop, Beoltoon, Kongtoon". Korean Society of Basic Design & Art: 1–14.
  4. ^ a b c "Cartoon Industry WHITE PAPER 2011" (PDF). Kocca Industry White Paper: 74–75. 2012-10-31.
  5. ^ "What is Europe's first manga cafe in the middle of Paris "Urabasu"?". Gigazine. Dicapai pada 5 November 2019.
  6. ^ The Associated Press. "Manga Cafe Brings Japanese Experience to German City". WTVY. Gray Digital Media. Dicapai pada 5 November 2019.
  7. ^ "Northern Europe's First Manga Cafe Opens in Finland". Tokyo Otaku Mode (TOM). Dicapai pada 5 November 2019.
  • Macias, Patick and Machiyama, Tomohiro. Cruising the Anime City: An Otaku Guide to Neo-Tokyo, Stone Bridge Press, 2004. ISBN 1-880656-88-4
  • Cubicle shelter: Public space for private use?, Visual Ethnography Volume 1, Issue 2, December 2012, Pages 60–80, Kilina, E.
  • Manga cafés: A source of competition that has much to teach librarians | [Les «cafés mangas»: Une Concurrence Riche D'Enseignements], Bulletin des Bibliotheques de France, 57(4), pp. 54–58, 2012, Beudon, N.

Ajman Call Girls

Pautan luar sunting

  •   Kategori berkenaan Kafe manga di Wikimedia Commons