Kaki lima ialah laluan pejalan kaki yang dilekukkan di aras bawah sesebuah bangunan dari jalan, agar aras-aras yang menganjur di atas boleh meneduh pejalan kaki dari cuaca buruk. Ciri-ciri ini terdapat di rumah kedai (dan binaan-binaan yang bereka bentuk struktur seumpamanya) di merata dunia, dan juga di sesetengah bangunan pejabat (misalnya, yang di sepanjang Shenton Way di Singapura). Memandangkan aras bawah binaan dihuni oleh perniagaan kedai runcit atau kedai makan, maka kaki lima juga berguna sebagai koridor di mana orang ramai boleh menengok-nengok atau berehat sejenak untuk berjamuan ringan.

Sebatang kaki lima di sepanjang deretan rumah kedai di Ampang, Selangor, Malaysia.

Kaki lima meminjam namanya daripada hendaknya memastikan ruang dari hadapan mutlak ke dinding dan pintu masuk sentiasa lima kaki lebarnya, tetapi ada kaki lima tertentu yang lebih luas atau sempit daripada lima kaki, bergantung pada usia, saiz dan fungsi binaan. Laluan ini direkakan Stamford Raffles dalam perancangan mengatur reka kota jajahan Singapura dalam Pelan Bandar 1822 (1822 Town Plan of Singapore) diilhamkan model serupa dilaksanakan pihak jajahan Belanda di bangunan-bangunan Batavia (kini dalam pusat Jakarta) lebih awal sebelumnya.[1]

Rujukan sunting

  1. ^ Mazelan Anuar (Okt–Dis 2017). "Give Me Shelter: The Five-footway Story". BiblioAsia. Jil. 15 no. 3. National Library Board. m/s. 2–7.CS1 maint: date format (link)

Pautan luar sunting