Kalevala (IPA: [ˈkɑle̞ʋɑlɑ]) merupakan suatu puisi puisi epik abad ke-19 yang disusun oleh Elias Lönnrot berasarkan cerita rakyat dan mitologi bahasa-bahasa Karelia dan Finland.[1]

Kalevala
Kalevala. Epik bangsa Finland susunan Elias Lönnrot. Edisi pertama, 1835.
Umum
PengarangElias Lönnrot
NegaraKerajaan Besar Finland, kini Republik Finland
Bahasabahasa Finland, diterjemahkan beberapa kali.
GenrePuisi epik, Epik bangsa
Penerbitan
PenerbitJ. C. Frenckell ja Poika and many others.
Tarikh penerbitan
Old Kalevala: 1835 – New Kalevala: 1849
Diterbitkan dalam bahasa Inggeris
1888, 1907, 1963 & 1989

Karya ini dianggap sebagai epik bangsa untuk kedua-dua Karelia dan Finland[Note 1] serta salah satu karya terpenting dalam kesusasteraan Finland. Ia merupakan alat penting dalam membangunkan suatu jatidiri utama dalam kalangan warga Finland sehingga ia membawa kepada kemerdekaan Finland dari Rusia pada tahun 1917.[3][4]

Pengarangan sunting

Duluan sunting

Puisi-puisi yang disajakkan dalam kalangan masyarakat Finland mula ditulis sekitar abad ke-15 dan dikumpulkan oleh beberapa penggemar sastera pada abad-abad berikutnya. Karya-karya ini biasanya disampaikan secara lisan bernyanyi diiringi alat muzik pentakord, kadang-kadang dengan kantele. Ritmenya bervariasi tetapi nadanya disusun dalam dua atau empat baris dengan masing-masing lima ketukan. Terkadang puisi tersebut ditampilkan secara antifon, atau menjadi bagian dari kompetisi menyanyi dalam tradisi. Asal muasal puisi lisan ini tidak diketahui dengan pasti, namun dipercayai sudah ada sejak zaman Besi. Menurut ahli cerita rakyat Kaarle Krohn, beberapa puisi di Kalevala kemungkinan berasal dari Estonia kuno atau setidaknya bercorak Estonia kuno.

Gaya penyajakan ini mula berkurangan pada abad ke-17 dengan menguatnya pengaruh Eropah dari bahagian barat negara ini. Kegiatan pengumpulan sajak ini menjadi rumit dan memakan biaya mahal pada abad ke-19; namun pada masa sama, sekitar dua juta sajak sudah dikumpulkan saat ini: sekitar 1,250,000 buah sajak diterbitkan sementara selebihnya diarkibkan di Masyarakat Sastera Finland, Estonia, Republik Karelia, dan beberapa tempat di Rusia.

Perapian dan penyusunan sunting

Elias Lönnrot menyusun puisi-puisi yang dikumpulkan dalam urutan yang berkaitan. Beliau menggabungkan berbagai variasi puisi dan membuang sajak yang tidak cocok atau menyusun ceritanya sendiri agar puisi tersebut memiliki naratif yang teratur, bahkan membuat nama-nama karakter cerita sendiri. Sekitar 1/3 isi Kalevala berisi kumpulan puisi yang telah dicatat, 50% dirapikan oleh Lönnrot, 14% dari sajak yang ditulisnya berdasarkan sambungan puisi tersebut, dan 3% sajak secara terpisah dibuat oleh Lönnrot sendiri. Lönnrot dan rakan-rakan seminatnya termasuk A.J. Sjögren dan D. E. D. Europaeus mengumpulkan variasi puisi paling banyak tersebar di pedalaman Karelia dan Ingria. Mereka mencatat secara terperinci puisi yang didapat mula dari pelantun puisi, umurnya, serta tempat dan tanggal pertunjukan.

Beberapa pelantun puisi yang berkontribusi terhadap Kalevala, antara lain:

  • Arhippa Perttunen (1769-1840)
  • Matro
  • Ontrei Malinen (1780-1855)
  • Vaassila Kieleväinen
  • Soava Trohkimainen

Penerbitan sunting

Kumpulan puisi pertama Lönnrot, Kalewala, taikka Wanhoja Karjalan Runoja Suomen Kansan muinoisista ajoista (Kalevala, atau puisi kuno Karelia mengenai masa lampau orang-orang Finlandia), yang juga dikenal sebagai Kalevala Lama, dipublikasikan dalam dua volume pada tahun 1835-1836. Kalevala Lama terdiri dari 12.078 sajak atau 32 puisi. Setelah itu, Lönnrot melanjutkan mengumpulkan puisi-puisi baru, yang dimasukkan kedalam buku yang kedua, Kalevala, dan diterbitkan tahun 1849. Buku Kalevala yang baru ini berisi 50 buah puisi, dan merupakan teks standar Kalevala yang dibaca zaman sekarang.

Jalan cerita sunting

Barisan watak sunting

Kalevala menumpu kepasa seorang watak utama iaitu Väinämöinen, seorang pahlawan dengan kekuatan sihir berupa lagu dan muzik. Dia dilahirkan dari Ibu Aoe yang berjasa terhadap penciptaan awal Bumi. Väinämöinen memainkan alat kantele, salah satu kantelenya terbuat dari tulang ikan raksasa. Salah satu tujuannya dalam melakukan perjalanan adalah mencari seorang isteri, tetapi ia tidak pernah menemukan satupun. Dia adalah salah satu anggota kelompok orang yang mencuri Sampo, pemintal ajaib dari orang-orang Pohjola.

Dewa-dewa

Watak pahlawan
Watak penjahat
Watak Lain

Tempat

Benda

Nota sunting

  1. ^ Professor Tolkien disagreed with this characterization: "One repeatedly hears the 'Land of Heroes' described as the 'national Finnish Epic': as if a nation, besides if possible a national bank theatre and government, ought also automatically to possess a national epic. Finland does not. The K[alevala] is certainly not one. It is a mass of conceivably epic material; but, and I think this is the main point, it would lose nearly all that which is its greatest delight if it were ever to be epically handled."[2]

Rujukan sunting

  1. ^ Asplund, Anneli; Sirkka-Liisa Mettom (Oktober 2000). "Kalevala: the Finnish national epic". Diarkibkan daripada yang asal pada 23 November 2010. Dicapai pada 15 Ogos 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  2. ^ Tolkien, J.R.R. (2015) [1914]. "On 'The Kalevala' or Land of Heroes". Dalam Flieger, Verlyn (penyunting). The Story of Kullervo (ed. 1st US). Boston: Houghton Mifflin Harcourt. m/s. 70. ISBN 978-0-544-70626-2.
  3. ^ Vento, Urpo. "The Role of The Kalevala" (PDF). Diarkibkan daripada yang asal (PDF) pada 16 Julai 2011. Dicapai pada 17 Ogos 2010. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  4. ^ William A. Wilson (1975) "The Kalevala and Finnish Politics" Journal of the Folklore Institute 12(2/3): m/s. 131–55