Kancah China Burma India

Kancah China Burma India (CBI) adalah designasi Tentera Amerika Syarikat semasa Perang Dunia II bagi China dan kancah Asia Tenggara atau India-Burma (IBT). Markas pasukan operasi Bersekutu (termasuk tentera AS) dalam CBI secara rasmi menjadi tanggungjawab Pemerintah Tertinggi Asia Tenggara atau China. Bagaimanapun, tentera AS dalam amalan biasanya di awasi oleh Jeneral Joseph Stilwell, iaitu Timbalan Pemerintah Bersekutu Tertinggi di China; istilah "CBI" adalah penting dalam urusan logistik, materiel dan anggota; ia biasanya digunakan dalam tentera AS untuk kancah ini.

Kancah China Burma India
Sebahagian daripada Perang Dunia II dan Perang Pasifik

Insignia Kancah CBI
Bendera Republik China
Bendera Amerika Syarikat

(Askar British India juga terlibat)

Bendera British India
Lokasi

Unit-unit Bersekutu yang terkenal dalam CBI termasuklah Pasukan Ekspedisi China, Flying Tigers,[1] unit angkut dan pengebom yang terbang atas The Hump, Grup Komando Udara Pertama, para jurutera yang membina Jalan Ledo, Unit Ke-5307 Komposit (Provisional), yang lebih dikenali sebagai "Merrill's Marauders", dan Briged Ke-533, Provisional atau 'Pasukan Petugas Mars', yang mengambil alih misi Marauders.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

Petikan sunting

  1. ^ Rossi, J.R. (1998). "The Flying Tigers – American Volunteer Group – Chinese Air Force". AVG.

Sumber sunting

Sumber utama
Sumber tambahan

Bacaan lanjut sunting

Historiografi sunting

  • Lee, Lloyd, ed. World War II in Asia and the Pacific and the War's aftermath, with General Themes: A Handbook of Literature and Research. (1998) online edition
  • Resor, Eugene. The China-Burma-India Campaign, 1931–1945: Historiography and Annotated Bibliography (1998) online

Pautan luar sunting

Fotograf