Kantata (dalam bahasa Itali bermaksud nyanyian) atau dieja sebagai Cantata dalam bahasa Inggeris, ialah satu genre muzik bercorak opera tanpa lakonan yang digabungkan dengan oratorio selalunya, diperkenalkan di Itali pada muzik era barok. Ia bermaksud penggubahan vokal ditemani oleh alat-alat muzik dan kebiasaannya mengandungi lebih dari satu pergerakan muzik.

Pengenalan sunting

Perkataan “kantata” tidak wujud sehingga abad ke-16 kerana semua persembahan nyanyian ketika itu adalah berbentuk vokal. Tetapi apabila kebangkitan seni alat-alat muzik berkembang pada abad ke-17 , perkataan ini mula muncul sebagai satu seni yang membentuk sonata.

Dari pertengahan abad ke-17 sehingga akhir abad ke-18, bentuk kegemaran muzik kamar Itali adalah kantata untuk satu atau dua suara solo sahaja yang ditemani dengan alat muzik harpsichord dan juga beberapa lagi alat – alat muzik solo. Kantata merangkumi babak pertama melodramatik pengenalan oratorikal atau babak resitatif drama, dibuat bersama dengan aria lama yang diulangi untuk beberapa masa. Contoh yang terbaik boleh didapati di dalam muzik gereja karya Giacomo Carissimi dan karya vokal solo oleh penggubah Henry Purcell seperti di dalam drama Mad Tom and Mad Bess.

Kebangkitan sunting

Dengan kebangkitan aria de kapo, kantata menjadi resitatif yang digabungkan di dalam kumpulan 2 atau 3 aria. Penggubah George Frideric Handel, menghimpunkan banyak gabungan penyanyi duet atau trio Itali untuk persembahan muzikal beliau yang menjadi satu contoh kantata dalam muzik berskala besar. Motet Latin beliau untuk aria Silete Venti dinyanyikan oleh seorang soprano diiringi oleh kumpulan koir gereja yang besar menunjukkan contoh bentuk kantata di dalam muzik gereja.

Penggubahan muzik kantata, kebiasaan menggunakan teks suci mengandungi resitatif, aria dan koir. Dari masa mula kewujudannya pada awal abad ke-17 di Itali, dua jenis kantata iaitu ayat-ayat biasa dan ayat-ayat berunsur agama ditulis. Kantata yang paling awal biasanya hanyalah untuk nyanyian solo dengan mainan alat muzik yang minimal. Kantata kemudiannya berkembang menjadi watak-watak dalam drama dan sebagai sampingan kepada resitatif dan aria, digabung bersama pembentukan opera yang kemudiannya menjadi opera tanpa pementasan drama. Di negara Jerman, kantata Lutheran berkembang kepada motet koir dan selalunya di dalam bentuk koir yang besar. Satu persembahan koir (hymn) kebiasaannya membentuk asas kepada keseluruhan kantata termasuk nyanyian duet, resitatif dan koir berbilang suara. Kantata yang paling dihargai ditulis oleh Johann Sebastian Bach, biasanya dimulakan oleh kumpulan koir, diikuti oleh resitatif, nyanyian aria oleh penyanyi-penyanyi solo dan diakhiri oleh koir berharmoni lengkap. Selepas 1750, seni kantata mula berkurangan. [1]

Media sunting

Rujukan sunting

  1. ^ http://www.answers.com/topic/cantata Dipetik dari Britannica.com

Lihat juga sunting

(Untuk pemahaman lanjut dari Wikipedia bahasa Inggeris)