Kanun Alkitab atau Kanun Kitab Suci, juga Kanon Alkitab (en: Bible Canon) ialah senarai buku yang dianggap sahih atau berwibawa oleh masyarakat agama tertentu.[1] Perkataan "kanon" berasal daripada Yunani Purba, yang bermaksud "pemerintah" atau "kayu pengukur". Istilah ini pertama kali dicipta oleh orang Kristian untuk merujuk kepada kitab suci, tetapi idea itu dikatakan berasal dari orang Yahudi.[2]

Kebanyakan kanun yang disenaraikan dalam rencana ini dianggap sudah "ditutup", iaitu tiada lagi buku ditambah atau dialih keluar.[3] Ini mencerminkan kepercayaan bahawa wahyu awam telah berakhir dan oleh itu sesetengah orang atau orang boleh mengumpulkan teks yang diilhamkan yang diluluskan ke dalam kanun yang lengkap dan berwibawa, yang ditakrifkan oleh sarjana Bruce Metzger sebagai "koleksi buku yang berwibawa'.[4]

Semua kanun ini telah dibangunkan selama berabad-abad dan melalui proses perbincangan yang terperinci,[5] kemudian perjanjian dibuat oleh pihak berkuasa agama kepercayaan masing-masing. Orang menganggap buku kanonik diilhamkan oleh Tuhan atau mendedahkan sejarah berwibawa tentang hubungan antara Tuhan dan Umat-Nya. Buku seperti "Injil Kristian–Yahudi" telah dikeluarkan sepenuhnya daripada kanon; walau bagaimanapun banyak buku yang dipertikaikan, dianggap bukan kanonik atau bahkan apokrifa oleh sesetengah orang, dilihat sebagai apokrifa Alkitab atau Deuterokanonik atau sepenuhnya kanonik oleh orang lain.

Terdapat perbezaan antara kanon Yahudi Tanakh dan Bible Kristian, dan antara pelbagai kanon dalam [[denominasi Kristian] yang berbeza]. Kriteria dan proses kanonisasi yang berbeza menentukan perkara yang dianggap oleh pelbagai komuniti sebagai kitab suci yang diilhamkan. Dalam kes-kes di mana terdapat pelbagai peringkat inspirasi alkitabiah, adalah bijak untuk membincangkan teks yang hanya mempunyai status yang tinggi dalam tradisi tertentu. Ini menjadi lebih rumit apabila mempertimbangkan kanon terbuka pelbagai mazhab Latter-day Saint — yang boleh dilihat sebagai lanjutan agama Kristian dan Judaisme — dan wahyu alkitabiah yang kononnya diberikan. dalam tempoh ini.beberapa tahun kepada beberapa pemimpin pergerakan itu.

Rujukan sunting

  1. ^ (Inggeris) McDonald, L. M. & Sanders, J. A., eds. (2002). Debat Canon. "Tanggapan dan Definisi Kanon." hlm. 29, 34. (Dalam artikel yang ditulis oleh Eugene Ulrich, "kanon" ditakrifkan seperti berikut: "...senarai muktamad yang diilhamkan, buku berwibawa yang membentuk badan kitab suci yang diiktiraf dan diterima oleh kumpulan agama utama, yang senarai muktamad adalah hasil daripada keputusan inklusif dan eksklusif selepas pertimbangan yang serius." Ia selanjutnya ditakrifkan seperti berikut: "...senarai muktamad, tertutup bagi buku-buku yang membentuk kandungan sahih kitab suci.")
  2. ^ (Inggeris) McDonald & Sanders, editor "The Canon Debate , 2002, The Notion and Definition of Canon oleh Eugene Ulrich, halaman 28: "Istilah ini lewat dan Kristian ... walaupun ideanya adalah Yahudi"; juga dari Pengenalan di muka surat 13: "Walau bagaimanapun, kita harus jelas bahawa penggunaan istilah "kanon" semasa untuk merujuk kepada koleksi buku kitab telah diperkenalkan oleh David Ruhnken pada tahun 1768 dalam bukunya "Historia". critica oratorum graecorum untuk senarai kitab suci. Walaupun tergoda untuk berfikir bahawa penggunaan sedemikian berasal dari zaman dahulu merujuk kepada koleksi kitab suci yang tertutup, tetapi tidak demikian." Perbincangan teknikal termasuk penggunaan "kanonizomenon=canonized" oleh Athanasius dan penggunaan "kanon" dan "endiathekous biblous=encovenanted books" oleh Eusebius dan istilah Mishnaic Sefarim Hizonim (buku luar).</ ref> Kanun Bible juga boleh difahami sebagai senarai buku yang menjadi "standard" atau "peraturan" normatif untuk rakyat.<ref name="Yonky">Yonky Karman (2005). "Antologi Perjanjian Lama". Jakarta: BPK Gunung Mulia. ms 5-13.
  3. ^ (Inggeris) iii.iii.xxv.html Surat Athanasius 39.6.3: "Janganlah seorang pun menambah kepada ini, dan jangan pula dia mengambil sesuatu daripada ini."
  4. ^ (Inggeris) McDonald & Sanders, halaman 32 –33: ' 'Senarai tertutup; halaman 30: "Tetapi adalah perlu untuk mengingati perbezaan Bruce Metzger antara "koleksi buku berwibawa" dan "koleksi buku berwibawa."
  5. ^ Van den End (2009). Harta Karun dalam Kapal: Sejarah Ringkas Gereja. Jakarta: BPK Gunung Mulia. ms 40-42.

Pustaka sunting

Bacaan Lanjutan sunting

  • Barnstone, Willis (ed.) The Other Bible: Ancient Alternative Scriptures. HarperCollins, 1984, ISBN 978-0-7394-8434-0.
  • Childs, Brevard S., The New Testament as Canon: An Introduction ISBN 0-334-02212-6
  • Gamble, Harry Y., The New Testament Canon: Its Making and Meaning ISBN 0-8006-0470-9
  • McDonald, Lee Martin, Forgotten Scriptures. Pemilihan dan Penolakan Tulisan Awal Agama, 2009, ISBN 978-0-664-23357-0
  • McDonald, Lee Martin, The Formation of the Christian Biblical Canon ISBN 0-687-13293-2
  • McDonald, Lee Martin, Kristian Awal dan Kesusasteraan Sucinya ISBN 1-56563-266-4
  • McDonald, Lee Martin, The Biblical Canon: Origin, Transmission, and Authority ISBN 978-1-56563-925-6
  • McDonald, Lee Martin, dan James A. Sanders (eds.) Perbahasan Canon ISBN 1-56563-517-5
  • Metzger, Bruce Manning, The Canon of the New Testament: Its Origin, Development, and Significance ISBN 0-19-826180-2
  • Souter, Alexander, The Text and Canon of the New Testament, ke-2. ed., Pengajian dalam teologi; tidak. 25. London: Duckworth (1954)
  • Stonehouse, Ned Bernhard, The Apocalypse in the Ancient Church: A Study in the History of the New Testament Canon, 1929
  • Taussig, Hal A New Testament: Bible for the 21st Century Menggabungkan Teks Tradisional dan Baru Ditemui, 2013
  • Wall, Robert W., The New Testament as Canon: A Reader in Canonical Criticism ISBN 1-85075-374-1
  • Westcott, Brooke Foss, Tinjauan Umum Sejarah Kanon Perjanjian Baru, ke-4. ed, London: Macmillan (1875)

Link luar sunting