Kapal sulung, nama kapal, atau pemimpin kelas adalah jenis yang pertama dari siri atau kelas kapal yang semuanya dibina mengikut reka bentuk umum yang sama. Istilah ini digunakan untuk kapal perang dan kapal awam yang lebih besar.[1][2][3][4]

Kiri: USS Essex, pemimpin kelas Essex Kanan: MS Voyager of the Seas, kapal sulung kelas Voyager Kiri: USS Essex, pemimpin kelas Essex Kanan: MS Voyager of the Seas, kapal sulung kelas Voyager

Kapal-kapal besar secara internal adalah rumit dan boleh mengambil masa 5 hingga 10 tahun untuk dibina. Sebarang perubahan atau kemajuan yang boleh didapati semasa membina kapal mungkin dimasukkan sekali, jadi ia jarang mempunyai dua persamaan. Membina sebuah kapal juga mungkin mendedahkan cara yang lebih baik untuk melakukan sesuatu dan juga kesilapan.

Kapal kedua dan seterusnya sering dimulakan sebelum yang jenis pertama siap, dilancarkan dan diuji. Namun, salinan pembinaan masih lebih efisien dan kos efektif daripada membina prototaip, dan kapal sulung biasanya akan diikuti dengan salinan berserta beberapa penambahbaikan daripada versi radikal yang berbeza. Penambahbaikan kadangkala akan dipasang pada kapal sulung. Sesekali, kapal sulung akan dilancarkan dan ditauliahkan untuk ujian percubaan sebelum kapal berikutnya siap, menjadikan kapal sulung satu gabungan templat dan prototaip, daripada membelanjakan sumber-sumber pada prototaip yang tidak akan dilihat penggunaan sebenarnya.

Rujukan sunting

  1. ^ The Last Epic Naval Battle: Voices from Leyte Gulf, By David Sears, page 27, Organizationand ships
  2. ^ "US Navy, Commander, Naval Surface Force, U.S. Pacific Fleet". Diarkibkan daripada yang asal pada 2019-04-28. Dicapai pada 2018-10-27.
  3. ^ Builder of US Navy’s new class aircraft carrier looks towards lead ship’s upcoming trials
  4. ^ Navy Ship Names: Background for Congress, Ronald O'Rourke, Specialist in Naval Affairs, May 12, 2017

Pautan luar sunting