Kota Karatsu (Jepun: 唐津市, Hepburn: Karatsu-shi) adalah salah satu kota yang terletak di Wilayah Saga, Kyushu, Jepun. Namanya terbentuk daripada perkataan Jepun, iaitu 唐 kara (China, atau benua Asia Timur secara umum) dan 津 tsu (pelabuhan). menandakan kepentingan sejarahnya sebagai pelabuhan perdagangan purba antara Jepun dengan China dan Korea.[2] Wilayah pusat Karatsu, yang tidak termasuk bekas bandar-bandar dan kampung-kampung di Daerah Higashimatsuura, mempunyai populasi seramai 78,386 orang.

Karatsu
唐津市
Baris pertama: Pemandangan Sungai Matsuura dan pusat kota Karatsu Baris kedua kiri: Terminal Bus Oteguchi Baris kedua kanan: Benteng Karatsu Baris ketiga: Kawasan hutan pinus Nijinomatsubara Baris keempat: Karatsu Kunchi di bulan November.
Baris pertama: Pemandangan Sungai Matsuura dan pusat kota Karatsu
Baris kedua kiri: Terminal Bus Oteguchi
Baris kedua kanan: Benteng Karatsu
Baris ketiga: Kawasan hutan pinus Nijinomatsubara
Baris keempat: Karatsu Kunchi di bulan November.
Bendera Karatsu
Mohor rasmi Karatsu
Kedudukan Karatsu di wilayah Saga
Kedudukan Karatsu di wilayah Saga
NegaraJepun
KawasanKyushu
WilayahWilayah Saga
Kerajaan
 • Datuk BandarToshiyuki Sakai
Keluasan
 • Jumlah487.58 km2 (188.26 batu persegi)
Penduduk
 (1 Disember 2018)[1]
 • Jumlah122,637
Zon waktuUTC+9 (Waktu Piawai Jepun)
Laman sesawangwww.city.karatsu.lg.jp/foreign/english/index.html

Pada 1 Oktober 2016, kota ini memiliki populasi sekitar 121,259 orang dan kepadatan penduduk 250 orang per km².[3] Jumlah luas adalah 487.58 km².[4]

Pada 1 Januari 2005, kota Chinzei, kota Hamatama, kota Hizen, kota Kyūragi, kota Ōchi, kota Yobuko, dan desa Kitahata (semuanya dari Daerah Higashimatsuura) digabung dengan Karatsu. Pada tanggal 1 Januari 2006, desa Nanayama (dari Daerah Higashimatsuura) juga digabung dengan Karatsu.

Geografi sunting

Oleh sebab kedudukannya yang dekat dengan tanah besar Asia, Karatsu telah lama dikenal sebagai persinggahan ke Korea dan China.

  • Gunung-gunung: Sakurei-san (887,1 m), Hachiman-san (763,6 m), dan Tonbo-san (535 m)

Perbandaran bersebelahan sunting

Sejarah sunting

Di bawah Hukum Ritsuryō, bandar ini berada di bawah pentadbiran Wilayah Hizen. Pada tahun 1591, Istana Nagoya dibina di pantai utara Karatsu. Pada tahun yang sama, bandar menjadi tempat di mana Palagan Imjin dimulakan oleh Toyotomi Hideyoshi. Pada pertengahan tahun 1593, Terasawa Hirotaka membina dan memerintah domain Karatsu. Pada tahun 1602, Istana Karatsu telah dibina di dalamnya yang kini merupakan pusat bandar di tempat Istana Nagoya. Menara Istana Karatsu dibina pada tahun 1966.

Budaya dan pelancongan sunting

Istana Karatsu yang anggun mengawasi bandar istana ini.

Karatsu terkenal dengan perayaan Karatsu Kunchi yang berlangsung setiap tahun dari 2 November hingga 4 November dan dikunjungi oleh kira-kira 500,000 pelawat dari seluruh Jepun. Festival ini terdiri daripada 14 hikiyama (terapung yang terbuat dari banyak lapisan kertas mache) yang dibawa di sekitar jalan-jalan sempit di bandar itu untuk panggilan "Enya!". Sesetengah ahli hikiyama berkata "Yoisa!". Secara kerap semasa Karatsu Kunchi, penduduk di bandar ini membuat rumah terbuka untuk kawan-kawan dan orang asing untuk makan dan minum; tumpuan utama adalah menikmati makanan, bir, dan shochu, dan mempunyai perbualan yang meriah.

Di antara Stesen Karatsu (唐津駅) dan pusat bas utama (大手口バスセンター) adalah sebuah arked 170 meter yang mengandungi banyak kedai-kedai kecil yang menual omiyage, dan tembikar lokal yang disebut "Karatsu Yaki".[5] Tarikh sebenar pengeluaran 'Karatsu Yaki' dipercayai telah mula dihasilkan pada suatu masa abad ke-16 (akhir era Muromachi).[6]

Pantai sunting

Pantai Hamatama adalah salah satu pantai terbaik di Saga. Pantai tersebut boleh diakses dari pusat kota menggunakan Kereta JR Chikuhi Line.

Galeri sunting

Pendidikan sunting

Bandar Karatsu memiliki tujuh buah sekolah tinggi, 25 buah sekolah menengah dan 44 buah sekolah rendah.

Pengangkutan sunting

Kereta api sunting

  • JR Kyūshū
    • Laluan Karatsu
      • Kyūragi - Iwaya - Ōchi - Honmutabe - Yamamoto - Onizuka - Karatsu - Nishi-Karatsu
    • Laluan Chikuhi
      • (Bahagian Meinohama-Karatsu) Hamasaki - Nijinomatsubara - Higashi-Karatsu - Watada - Karatsu
      • (Bahagian Yamamoto-Mari) Yamamoto - Hizen-Kubo - Nishi-Ōchi - Sari

Kota kembar sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "唐津市の人口". Laman rasmi pekan Karatsu (dalam bahasa Jepun). 4 Disember 2018. Diarkibkan daripada yang asal pada 5 Disember 2018. Dicapai pada 5 Disember 2018.
  2. ^ The New Encyclopædia Britannica, Micropædia, Vol:6, 15th edition, 2003. p.740
  3. ^ "唐津市町別人口・世帯数一覧表" (PDF). Laman rasmi bandar Karatsu (dalam bahasa Jepun). 1 Oktober 2016. Dicapai pada 5 Disember 2018. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  4. ^ "市の概要" (dalam bahasa Jepun). 4 Januari 2018. Diarkibkan daripada yang asal pada 5 Disember 2018. Dicapai pada 5 Disember 2018. Cite has empty unknown parameter: |dead-url= (bantuan)
  5. ^ Britannica, Micropædia, 15th edition, p.740
  6. ^ Britannica, Micropædia, 15th edition, p.740

Pautan Luar sunting