Karya rujukan ialah buku atau berkala (atau bersamaan elektronik) yang mana boleh merujuk maklumat.[1] Maklumat ini bertujuan untuk dijumpai dengan cepat apabila diperlukan. Karya rujukan biasanya dirujuk untuk maklumat tertentu, bukannya membaca dari awal hingga akhir. Gaya penulisan yang digunakan dalam karya-karya ini ialah bermaklumat; penulis mengelakkan penggunaan orang pertama, dan menekankan fakta. Banyak karya rujukan yang disusun oleh satu pasukan penyumbang yang kerja diselaraskan oleh satu atau lebih editor dan bukannya oleh pengarang individu. Indeks biasanya disediakan dalam banyak jenis kerja rujukan. Edisi yang dikemas kini biasanya diterbitkan seperti yang diperlukan, dalam beberapa kes setiap tahun (contohnya Whitaker's Almanack, Who's Who). Bahan rujukan termasuk kamus, tesaurus, ensiklopedia, almanak, bibliografi, dan katalog (contohnya katalog perpustakaan, muzium atau karya-karya artis individu).[2] Banyak karya rujukan boleh didapati dalam bentuk elektronik dan boleh didapati sebagai perisian aplikasi, CD-ROM, DVD, atau dalam talian melalui Internet.

Brockhaus Enzyklopädie, buku rujukan tradisional yang paling terkenal di negara berbahasa Jerman
Lexikon des Mittelalters (Kamus Zaman Pertengahan), ensiklopedia Jerman khusus
Encyclopædia Britannica, edisi ke-15: jumlah Propedia (hijau), Micropedia (merah), Macropedia, dan Indeks 2-volume (biru)

Kerja rujukan adalah berguna kepada para penggunanya jika mereka mengaitkan beberapa tahap amanah.

Rujukan sunting

  1. ^ Definition of reference book.
  2. ^ The University of Santo Tomas Miguel de Benavides Library. "The Reference Materials". Diarkibkan daripada yang asal pada 7 May 2012. Dicapai pada 3 May 2012. Unknown parameter |dead-url= ignored (bantuan)

Bacaan lanjut sunting

Umum
  • American Reference Books Annual: ARBA. Littleton, Col.: Libraries Unlimited, 1970-
  • Bergenholtz, H., Nielsen, S., Tarp, S. (eds.): Lexicography at a Crossroads: Dictionaries and Encyclopedias Today, Lexicographical Tools Tomorrow. Peter Lang 2009. ISBN 978-3-03911-799-4
  • Higgens, G., ed. (1980) Printed Reference Material (Handbooks on Library Practice.) London: Library Association
  • Katz, W. A. (1978) Introduction to Reference Work; 3rd ed. 2 vols. New York: McGraw-Hill
  • Nielsen, Sandro "The Effect of Lexicographical Information Costs on Dictionary Making and Use". In: Lexikos 18 (2008), 170-189.