Kaset Audio Padat (CAC) atau Musicassette (MC), juga biasanya disebut pita kaset atau hanya pita atau kaset, ialah analog magnet pita rakaman format magnet untuk rakaman audio dan video. Ia telah dikeluarkan oleh Philips pada tahun 1963, telah dibangunkan di Hasselt, Belgium. Kaset padat datang dalam dua bentuk, sama ada sudah mengandungi kandungan sebagai dirakam sebelum kaset, atau sebagai kaset rakaman "kosong" sepenuhnya. Kedua-dua bentuk boleh dibalikkan oleh pengguna.

Compact Cassette
Logo
Kaset padat TDK SA90 jenis II
Jenis mediaPita magnet
PengekodanIsyarat analog
KapasitiBiasanya 30 atau 45 minit audio setiap sisi (format C60 dan C90), 120 minit juga didapati[1]
Mekanisme bacaKepala pita
Mekanisme tulisKepala rakaman magnet
Dibangunkan olehPhilips
KegunaanPenstoran audio dan data

Teknologi kaset padat pada asalnya direka untuk mesin imlak, tetapi penambahbaikan dalam kesetiaan membawa kaset padat untuk menggantikan rakaman pita Stereo 8-trackcartridge dan reel-to-reel dalam kebanyakan aplikasi bukan profesional.[2] Kegunaannya adalah dari audio mudah alih ke rakaman rumah ke penyimpanan data untuk mikrokomputer awal. Pemain kaset pertama (walaupun mono) yang direka bentuk untuk kegunaan di garisan kereta diperkenalkan pada tahun 1968. Antara awal 1970-an dan awal 2000-an, kaset itu adalah salah satu daripada dua format yang paling biasa untuk muzik prarakaman, pertama bersama rakaman LP dan kemudian cakera padat (CD).[3]

Kaset padat mengandungi dua spool kecil, di antara yang bersalut magnet, 1/8 "filem plastik jenis poliester yang luas (pita magnetik) diluluskan.[4] Spool dan bahagian atendan mereka dipegang di dalam pelindung plastik yang berukuran 4 "x2.5" x0.5 "pada dimensi terbesarnya. Dua pasang stereo trek (empat jumlah) atau dua trek audio monaural tersedia pada pita; satu pasangan stereo atau satu trek monofonik dimainkan atau dirakam apabila pita bergerak dalam satu arah dan pasangan kedua apabila bergerak ke arah yang lain. Pembalikan ini dicapai sama ada secara manual membalikkan kaset, atau oleh mesin secara automatik mengubah arah pergerakan pita ("auto-terbalik") apabila ia mengesan bahawa pita itu telah berakhir.[5]..

Rujukan sunting

  1. ^ "Museum Of Obsolete Media". 2015-11-19. Diarkibkan daripada yang asal pada 3 May 2016. Dicapai pada 2016-04-29. Unknown parameter |deadurl= ignored (bantuan)
  2. ^ Marvin Camras (ed.) (1985). Magnetic Tape Recording. Van Nostrand Reinhold. ISBN 0-442-21774-9.CS1 maint: extra text: authors list (link)
  3. ^ Eric D. Daniel; C. Dennis Mee; Mark H. Clark (1999). Magnetic Recording: The First 100 Years. The Institute of Electrical and Electronics Engineers. ISBN 0-7803-4709-9.
  4. ^ Brian, Marshall. "How Tape Recorders Work". HowStuffWorks. HowStuffWorks. Dicapai pada 10 October 2015.
  5. ^ "Part 7: Cassette for commercial tape records and domestic use". International standard IEC 60094-7: Magnetic tape sound recording and reproducing systems. International Electrotechnical Commission, Geneva.

Pautan luar sunting