Tan Sri Kasitah Gaddam merupakan bekas Menteri Tanah dan Pembangunan Koperasi Malaysia. Beliau dilahirkan di Sabah, Malaysia. Kasitah menjadi menteri ketika Perdana Menteri Malaysia, Tun Dr Mahathir Mohamad.

Senator Tan Sri Datuk

Kasitah Gaddam

PSM; PGDK (Sab); JSM
Menteri Tanah dan Pembangunan Koperasi
Dalam jawatan
1999–2004
Didahului olehOsu Sukam
Digantikan olehAdenan Satem
Mohamed Khaled Nordin
Anggota Parlimen Malaysia
untuk Kinabalu, Sabah
Dalam jawatan
1986–1990
Didahului olehMark Koding
Digantikan olehOsman Minudin
Butiran peribadi
Lahir (1947-10-18) 18 Oktober 1947 (umur 76)
Ranau, Sabah
Parti politik BN-UMNO
PasanganPuan Sri Rosnie Ambuting
PekerjaanAhli politik

Tuduhan rasuah sunting

Kasitah menjadi Pengerusi Lembaga Kemajuan Tanah Negeri Sabah (LKTNS). Beliau dihadapkan di Mahkamah Sesyen Kuala Lumpur pada 12 Feb 2004 atas dua pertuduhan rasuah. Kasitah dituduh menggunakan kedudukannya sebagai pengerusi Lembaga LKTNS untuk kepentingan peribadi dengan mengambil bahagian dalam membuat keputusan untuk meluluskan cadangan penjualan 16.8 juta saham Sapi Plantations yang dipegang oleh lembaga itu kepada Briskmark Enterprise Sdn Bhd. Kasitah, juga dituduh memperdaya LKTNS dengan menyembunyikan tawaran PPB Oil Palm Sdn Bhd untuk memperuntukkan lima saham syarikat itu bagi setiap saham Sapi Plantations dalam cadangan penyenaraian awam.

Bekas pengarah Brismark Enterprise Sdn Bhd Datuk Wasli Mohamad Said dihadapkan di Mahkamah Sesyen Kota Kinabalu 12 Februari 2004 untuk menghadapi 5 pertuduhan rasuah melibatkan RM1 juta dan pemberian saham 3.36 juta unit saham milik LKTNS. Wasli selaku saksi utama pendakwa mendedahkan di mahkamah bahawa Presiden Parti Maju Sabah (SAPP) Datuk Yong Teck Lee merangkap bekas Ketua Menteri Sabah pernah mengarahkannya membuat pembayaran lebih RM5 juta hasil keuntungan penjualan saham syarikat milik kerajaan negeri Sabah kepada ejen pilihannya pada 1996. Badan Pencegah Rasuah (BPR) / Suruhanjaya Pencegah Rasuah Malaysia (SPRM) menyiasat pembabitan Yong Teck Lee.[1] Kemudian Ketua Pengarah BPR Datuk Seri Ahmad Said Hamdan menafikan dakwaan Datuk Yong Teck Lee bahawa tindakan BPR membuka kertas siasatan ke atasnya sebagai satu ugutan. Sebagai sebuah badan penguatkuasa undang-undang, BPR jalankan siasatan tanpa rasa takut atau pilih kasih. [2]

Kasitah dituduh menyembunyikan maklumat daripada ahli lembaga Pembangunan Tanah Sabah (SLDB) menyebabkan lembaga itu pada 22 Oktober 1996 meluluskan penjualan saham Sapi Plantations kepada Briskmark Enterprise Sdn Bhd, pada harga yang jauh lebih rendah. Akibatnya Lembaga kerugian lebih RM137.5 juta pada 1996.Kasitah sendiri mempengerusikan mesyuarat lembaga itu di Hotel Fairlane di Kuala Lumpur di mana ia merupakan mesyuarat lembaga pertama di luar Kota Kinabalu.

Sebelum penjualan saham itu kepada Briskmark, Kasitah pada mulanya telah memperoleh kelulusan Ketua Menteri Sabah Tan Sri Joseph Kurup, menteri yang bertanggungjawab terhadap SLDB, di mana dia telah mencadangkan dua syarikat Bumiputera membeli saham tersebut.

Kasitah dikataan terdesak untuk melunaskan pinjaman banknya berjumlah RM10.9 juta dari DCB Bank (kini RHB Bank).Tahir ditukar secara mengejut dari Yayasan Sabah dan Kasitah bekerjasama dengan Wasli, pengurus besar baru SLDB, untuk menjual saham kepada Briskmark dan kemudian melunaskan pinjamannya dengan bank.[3][4]

Bebas tuduhan rasuah sunting

Pada 12 Ogos 2009, Mahkamah Tinggi Kuala Lumpur melepaskan dan membebaskan Kasitah daripada tuduhan rasuah dan penipuan melibatkan saham milik Lembaga Kemajuan Tanah Negeri Sabah (LKTNS) pada 1996. Hakim Suraya Othman menyatakan pendakwa gagal membuktikan kes prima facie. Beberapa individu masih bebas walaupun mempunyai beberapa laporan polis berhubung salah laku rasuah ke atas mereka.[5]

31 saksi dipanggil memberi keterangan sejak 2007. Antara saksi tersebut ialah bekas Menteri Pembangunan Sumber dan Perusahaan Tan Sri Joseph Kurup dan bekas Ketua Pegawai Operasi Commerce International Merchant Bankers Bhd, Tan Sri Munir Majid.

Peguam Kasitah ialah Datuk Muhammad Shafee Abdullah.

Rujukan sunting