Kawalan penerbangan dalam kawasan

Kawalan penerbangan dalam kawasan (KPDK) menerangkan kemalangan pesawat udara, di bawah kawalan juruterbang, adalah tidak sengaja diterbangkan ke dalam tanah, gunung, air, atau halangan[1]. Istilah ini dicipta oleh jurutera di Boeing dalam 1970-an. Para juruterbang secara amnya tidak sedar bahaya sehingga ia terlambat[2]. Kemalangan di mana pesawat rosak dan tidak terkawal (juga dikenali sebagai penerbangan yang tidak terkawal ke dalam bumi) tidak dianggap KPDK.

Kepingan dari Penerbangan 901 Syarikat New Zealand, yang terhempas pada tahun 1979. Kesemua 257 orang dalam kapal terbang terbunuh.

Menurut Boeing, KPDK adalah punca utama kemalangan kapal terbang yang melibatkan kehilangan nyawa, menyebabkan lebih 9,000 kematian sejak awal umur jet komersial.[3] KPDK telah dikenal pasti sebagai penyebab 25% daripada USAF Kelas A antara 1993 dan 2002.[4]

Punca sunting

Animasi penurunan Penerbangan 801 Syarikat penerbangan Korea di Guam pada tahun 1997 (NTSB)

Ketika terdapat banyak punca mengapa kapal terbang terhempas ke bumi, termasuk cuaca buruk dan masalah peralatan navigasi, ia didakwa bahawa kesilapan juruterbang merupakan faktor utama terbesar yang mendorong kepada kejadian CFIT.[1]

Malah profesional berpengalaman tinggi boleh melakukan CFIT akibat kelesuan, kehilangan kesedaran situasi, kekeliruan. CFIT dianggap sebagai disebabkan oleh kekeliruan spatial, di mana juruterbang tidak menyedari kedudukan dan orentasi mereka berbanding permukaan Bumi.[5]

Kejadian seingkali membabitkan pelanggaran dengan muka bumi seperti bukit atau gunung, dan mungkin berlaku dalam keadaan berawan atau di mana berlaku kekurangan taha pemandangan. CFIT sering kali berlaku semasa pesawat menurun untuk mendarat berhampiran dengan lapangan terbang. CFIT boleh dikaitkan dengan kerosakan peralatan terlindung. Sekiranya kerosakan berlaku pada peralatan navigasi dan ia tidak dikesan oleh kakitangan, ia boleh mengelirukan kakitangan kearah panduan yang salah disebalik maklumat lain yang diterima dari peralatan yang berfungsi dengan baik yang lain, atau disebalik padangan langit yang cerah yang sepatutnya membenarkan krew menyedari dengan mudah jarak dengan daratan.

Rujukan sunting

  1. ^ a b "Boeing: Commercial Airplanes - Jetliner Safety - Industry's Role in Aviation Safety". Diarkibkan daripada yang asal pada 2011-06-29. Dicapai pada June 2013. Check date values in: |accessdate= (bantuan)
  2. ^ [1] Diarkibkan 2012-03-06 di Wayback MachineTemplat:404
  3. ^ Boeing Training Aid Addresses Leading Accident Cause, Feb. 20, 1997
  4. ^ Air Force Magazine, February 2004, Published by Air Force Association, 1501 Lee Highway, Arlington, VA 22209-1198, USA.
  5. ^ (Parmet, AJ and Ercoline, WR, Chapter 6, Spatial Orientation in Flight. In Fundamentals of Aerospace Medicine, 4th Edition, 2008, Davis, Johnson, Stepanek and Fogarty, Eds. Lippincott Williams & Wilkins)

Pautan luar sunting