Kebersihan kesihatan

Kebersihan atau higin (bahasa Inggeris: hygiene) ialah satu siri amalan yang dijalankan untuk menjaga kesihatan. Menurut Pertubuhan Kesihatan Sedunia (WHO), "Kebersihan kesihatan merujuk kepada keadaan dan amalan yang membantu mengekalkan kesihatan dan mencegah penyebaran penyakit."[2] Kebersihan peribadi merujuk mengekalkan kebersihan badan.

Poster meningkatkan kesedaran tentang kepentingan air bersih untuk kebersihan baik (poster direka untuk kegunaan di negara-negara Asia) oleh CAWST.[1]

Ramai orang menyamakan kebersihan kesihatan dengan 'kebersihan,' tetapi kebersihan kesihatan ialah istilah yang umum. Ia termasuk pilihan tabiat peribadi sebegitu seperti berapa kerap mandi, membasuh tangan, memotong kuku, dan membasuh pakaian. Ia juga termasuk perhatian memastikan permukaan di rumah dan tempat kerja, termasuk kemudahan bilik mandi, bersih dan bebas patogen.

Beberapa amalan kebersihan biasa boleh dianggap tabiat baik oleh masyarakat, manakala mengabaikan kebersihan boleh dianggap menjijikkan, tidak hormat, atau mengancam.

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ "Water, Sanitation and Hygiene Poster Set with Trainer Guide". Centre for Affordable Water and Sanitation Technology (CAWST). March 2013.
  2. ^ "Hygiene: Overview". World Health Organization (WHO). Dicapai pada 29 January 2020.

Bacaan lanjut sunting

Pautan luar sunting

Templat:Offline

Templat:Public health Templat:Activities of daily living