Kebogelan di tempat awam

Templat:18sx

Seorang wanita mengedar risalah di Love Parade di Berlin
Wanita hendak mandi bogel di Kelowna, British Columbia
Seorang in-line skater di 2010 World Naked Bike Ride di London

Kebogelan di tempat awam merujukkan pada kebogelan bukan dalam keseluruhannya peribadi. Ia merujukkan pada seorang bermuncul bogel dalam sebuah tempat awam atau untuk dilihat dari sebuah tempat awam. Ia juga termasuk kebogelan dalam sebuah tempat separuh awam, di mana orang ramai adalah bebas untuk memasuki, seperti sebuah mal beli-belah. Kebogelan dalam keperibadian rumah seorang atau lapangan peribadi atau kemudahan peribadi bukan kebogelan awam, tidak pun kebogelan di kemudian milik swaasta, seperti kemudahan kecergasan, kolam renang, saunas, atau gimnasium, nudist or naturist clubs or resorts perkempulan hidup telanjang atau pesemulajadi, apabila kebogelan di tempat-tempat ini pada umumnya mengambil tempat. Naturism mengalakkan kebogelan sosial.

Dalam sesetengah hal, kebogelan awam dapat mungkin sah. Contohnya, ada banyak negara yang telah melantikkan kawasan orang ramai seperti pantai bogel, atau di mana mandi bogel secara tidak rasmi ditolerasikan. Di tempat-tempat itu, seorang tidak akan menghadapi penindasan legal atau gangguan yang berterusan rasmi semata-matanya kerana menjadi bogel.

Di luar kawasan-kawasan itu, masyarakat dan penerimaan legal kebogelan orang ramai sangat berlainan. Untuk mencegah menyinggungkan orang ramai pada umumnya, pihak berkuasa mengekal apa yang kadang-kadang digelar "piawai kesusilaan". Apa yang jatuh di luar piawai-piawai ini biasanya diistilah "pendedahan cabul", atau istilah mirip. Piawai-piawai ini, meskipun, berlainan dengan waktu dan tempat. Jika tujuan adalah untuk menarik perhatian pada diri sendiri, ia dirujukkan sebagai exhibitionism, kalau tidak ia ditarik perhatian untuk suatu sebab (lihat kebogelan dan bantahan). Ada juga sesetengah orang yang membuka pakaian untuk menarik publisiti pada diri mereka, sebagai gerak pekerjaan, seperti sesetengah pencorek di acara sukan. Ada juga orang lain yang secara spontan membuka pakaian di khalayak ramai, sebagai ungkapan kebebasan dan mereka menumpahkan daripada kesekatlakuan; contoh yang berenang telanjang.

Kedudukan legal sunting

 
Budak-budak lelaki berenang telanjang dalam tangki suci air di India.

Walaupun ia sering diterima barat negara bahawa badan manusia kasar tidak dengan sendirinya cabul, keadaan pendedahan, dan apa-apa kesalahan yang disebabkan kepada orang lain, mungkin dianggap menyinggung atau tidak senonoh.[perlu rujukan] Prinsip yang dicerminkan dalam gambaran bentuk manusia dalam seni pelbagai bentuk. Ini adalah kedudukan, sebagai contoh, di Jerman[1] dan Sepanyol, walaupun undang-undang tempatan di negara ini yang kemudian boleh menetapkan bahawa bogel awam sama ada disekat atau tidak dibenarkan. Dalam Barcelona bogel awam dianggap sebagai hak yang diiktiraf, walaupun telah ada pendakwaan berjaya bogel awam walaupun di sana. Persatuan Addan, organisasi mempertahankan hak untuk berbogel, Aleteia dan Barcelona Majlis telah menerbitkan "Tríptic de Barcelona" yang nyata ini dan hak-hak pakaian percuma.[2] Di Belanda bogel awam dibenarkan pada laman web yang telah diberikan oleh pihak berkuasa tempatan dan tempa-tempat lain yang sesuai [3] yang berkesan bermakna apa-apa aduan akan menyebabkan seseorang itu ditangkap kerana aduan itu merupakan satu petunjuk bahawa tempat itu tidak "sesuai".

Sebaliknya, ia juga diiktiraf bahawa terdapat ramai orang yang, atas pelbagai sebab, tersinggung oleh dan juga mengalami masalah yang mempamerkan pelbagai bogel. Untuk menampung prinsip-prinsip ini nampaknya bercanggah, mahkamah akan campur tangan hanya jika terdapat sama ada bukti sama ada niat untuk menyebabkan kesalahan atau berkelakuan tidak sopan, atau jika kesalahan itu adalah hasil mungkin. Walau bagaimanapun, piawaian sebenar "kesopanan" adalah tertakluk kepada piawaian komuniti tempatan, yang berbeza dengan masa dan tempat, dan keadaan. Secara umum, bogel awam dengan sebarang unsur seksual dianggap akan didakwa, sebagai satu yang akan dianggap kecakapannya dalam watak, ow yang melibatkan pendedahan kepada kanak-kanak.

Di kebanyakan negara bogel awam adalah dilarang sama sekali atas dasar bahawa telanjang itu pada asasnya seksual. Negeri-negeri Banyak Amerika Syarikat pesalah denda asas itu.[4] (Lihat pendedahan sumbang di Amerika Syarikat.) Dalam konteks banyak, bogel awam telah lebih diterima, khususnya di kawasan-kawasan tertentu seperti pantai bogel es dan, malah di Amerika Syarikat, contohnya semasa Dunia Bike Ride Naked peristiwa atau Teluk untuk Breakers. Dalam beberapa negeri, seperti Oregon, bogel awam adalah sah dan dilindungi sebagai kebebasan bersuara, selagi tidak ada yang "niat untuk menimbulkan".

Penyokong hak untuk bogel sunting

Tidak semua orang yang terlibat dalam bogel awam melihat diri mereka sebagai nudists atau naturists atau milik naturist tradisional atau organisasi perkempulan hidup telanjang. Beberapa aktivis, seperti Vincent Bethell, mendakwa bahawa persatuan dengan naturism atau bogel adalah tidak perlu. Lain-lain akan menunjukkan bahawa ramai orang yang mengambil bahagian dalam acara-acara seperti pakaian-pilihan berbasikal atau layari pakaian-pilihan pantai berbuat demikian bersahaja dan tanpa persatuan atau gabungan rasmi kepada kumpulan atau gerakan. Aktivis Daniel Johnson percaya bahawa label dan anutan terlalu merumitkan satu fenomena yang agak mudah, mengasingkan orang lain daripada takutkan lebih komitmen atau stereotaip yang tidak diingini, dan dengan itu mendapat di jalan mengintegrasikan bogel ke dalam kehidupan seharian.

Bogel Awam kadang-kadang digunakan untuk menarik perhatian lebih kepada awam protes, taktik yang digunakan oleh Doukhobor s pada abad ke-20 awal, dan kemudian (terutamanya dari tahun 1960 dan seterusnya) yang digunakan secara lebih meluas. Slogan moden termasuk "membuka pakaian untuk senjata", "Bogel, bukan senjata nuklear!", "Bogel Untuk Keamanan", dan "Saya lebih suka bertelanjang daripada memakai bulu!" PETA.

Kebogelan rasmi sunting

 
Adamites menari melalui jalan-jalan

Walaupun majlis dan tradisi biasanya melibatkan berpakaian sehingga, sering dengan pakaian beberapa keutamaan, beberapa tradisi budaya atau agama sebenarnya menetapkan (d) bogel, misalnya, di gymnopaidia atau mazhab daripada Adamites.

Ini mungkin simbolik, terutama bagi 'kelahiran semula' ke fasa kehidupan yang baru, seperti dalam kes [pembaptisan []] (asalnya diambil oleh orang dewasa, kemudian kerap yang kanak-kanak - untuk melambangkan membasuh diri daripada dosa asal - dan / atau sekurang-kurangnya sebahagiannya ditutup) atau tertentu kedatangan umur upacara, seperti melompat lembu oleh orang-orang muda daripada Afrika Timur Hamer orang sebelum layak untuk berkahwin. Contoh lain adalah tradisi neo-pagan di sesetengah coven Wicca untuk menjadi skyclad untuk upacara tertentu.

Dalam kes lain, pendedahan fizikal adalah sebahagian ujian fungsi ketahanan, contohnya, untuk menjalani scarification, seperti di kalangan pelbagai Orang Asli Australia dan Sungai Sepik suku kaum di New Guinea.

Penjelasan artistik sunting

 
Peragawati Tidak Berbaju: Fesyen baris Tiruan Kristus diperbadankan toplessness dalam fashion show, yang membawa perbandingan dengan seni Vanessa Beecroft.[5]
 
NakedBerlin - Kumpulan orang di antara beratus-ratus pelancong di Berlin Pintu Brandenburg; gambar oleh Pasukan Henning von Berg/Marco.

Kebogelan telah pada setiap masa merupakan aspek seni. Seni Kontemporari telah melanjutkan penggunaan bogel kepada bentuk bukan konvensional.

  • Spencer Tunick adalah yang paling terkenal untuk mengambil gambar pemasangan yang mempunyai nombor besar orang bogel (sehingga kepada 18,000) dikemukakan dalam bentuk seni. Dalam imej rasmi, bentuk bogel menjadi abstrak disebabkan bilangan semata-mata orang yang rapat diletakkan bersama-sama. Untuk Tunick, badan telanjang individu tidak penting, ia adalah kumpulan yang besar yang menjadi "arca hidup" dalam landskap.
  • San Francisco Bay kawasan jurugambar Jack Gescheidt adalah menganjurkan acara itu sebagai sebahagian daripada siri berterusan, yang dipanggil "Projek Pokok Roh" .
  • The fotografi Paul Harvey yang bukuRoh Lady Godivamenggambarkan model bogel dalam persekitaran bandar.
  • Filem-filem dari Charles MacFarland yang memaparkan orang telanjang dalam persekitaran sosial. Lokasi termasuk resort naturist antarabangsa dan pantai.
  • Jurugambar Henning von Berg mengarahkan kejadian aneh seni dengan kumpulan-kumpulan kecil orang benar-benar telanjang di lokasi awam bandar di seluruh dunia. Walaupun meletakkan beberapa wanita dan lelaki bogel di tempat yang sesak di pusat bandar metropolis, dia mencari untuk menguasai tindakan antara-antara model bogel amatur dan beribu-ribu sangat terkejut pejalan kaki.[6] Von Berg juga dianjurkan hanya-lamanya di dunia menembak foto bogel lelaki di dalam bangunan Parlimen, manakala beratus-ratus orang kelu dikelilingi kumpulan enam model amatur.[7]

Rekreasi dan sukan sunting

 
Solstice Cyclists di Seattle, 2005

Kegiatan-kegiatan tertentu di kawasan awam adalah lebih mudah diterima untuk dilakukan sementara telanjang, seperti Ahd mandi dan renang. Aktiviti harian seperti menunggang kereta api atau bas, membeli-belah, atau menghadiri sekolah atau bekerja adalah hampir tidak pernah dianggap oleh orang ramai supaya sesuai tanpa pakaian.

Contohnya termasuk berjalan renang bogel di panas spring, pantai bogel, mendaki telanjang, streaking dan juga roller skating. Sandy Snakenberg telah menganjurkan bogel luncur dan kasut roda peristiwa di San Francisco, yang terbesar seumpamanya di dunia. Pantai bogel ditemui di banyak negara Barat.

Sejak kebelakangan ini, didapati bahawa bogel awam menjadi lebih biasa dengan aktiviti bogel sukan dan lain-lain yang diadakan. Ini termasuk mendaki telanjang, canuding (berkanu bogel), World Naked Bike Ride, Bay to Breakers, Solstice Cyclists. Tiada bantahan awam telah disertai acara-acara ini.

Kebogelan dalam agama sunting

 
Orang di Nambassa, 1978

Adamites, sebuah mazhab Kristian awal , diamalkan "bogel suci", tinggal di terkawal mutlak dan dilucutkan sendiri bogel manakala yang terlibat dalam ibadah umum. Pada Zaman Pertengahan, doktrin mazhab ini telah dihidupkan semula kabur: di Belanda oleh Persaudaraan Roh Percuma dan Taborite di Bohemia, dan, dalam bentuk kasar, dengan yang Beghards di Jerman. Di merata-rata, mereka bertemu dengan pembangkang firma dari gereja arus perdana. [8]

Sami-sami Digambara di India menolak sebarang bentuk pakaian jua dan hidup bertelanjang, atau 'langit berpakaian'. Digambara adalah salah satu dari dua mazhab utama Jainisme.[9]

Istilah skyclad juga digunakan merujuk kepada upacara bogel dalam konteks sistem kepercayaan Neopagan, khususnya Wicca.

Kebogelan awam seksual sunting

Kebogelan awam boleh dianggap sebagai sama ada seksual atau bukan seksual secara semulajadi.

Sesetengah orang menganggap berkelip, streaking dan mooning sebagai pendedahan sumbang dan sebagai bogel seks awam. Begitu juga, sesetengah orang menganggap dogging, kecondongan memperlihatkan kecakapannya, dan voyeurism sebagai tingkah laku menyakitkan hati.

Kem-kem Burning Man terdiri daripada bogel seks bukan untuk secara terang-terangan seksual bertemakan, manakala Folsom Street Fair yang diadakan di San Francisco adalah kulit dan BDSM bertemakan adil.[10]

Aspek Nambassa dihisap festival yang diadakan di New Zealand di dalam 1970 adalah dianggap sebagai bukan seksual naturism. Sebagai contoh, dari 75,000 pengunjung yang menghadiri Nambassa 1979 3 hari saingan perayaan, dianggarkan 35% secara spontan memilih untuk menanggalkan pakaian mereka,[11] lebih suka bogel lengkap atau sebahagian.[12]

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ See German position (German)
  2. ^ addan. Associació per a la Defensa del Dret a la Nuesa. - Asociacion para la defensa del derecho al desnudo
  3. ^ "Nudity and the law". Diarkibkan daripada yang asal pada 2007-10-12. Dicapai pada 2011-06-20.
  4. ^ Vermont does not have a state law against nudity in public
  5. ^ Imitation of Christ Runway Review, Laird Borelli, Style.com, September 17, 2002.
  6. ^ "NAKED BERLIN – NAKED SYDNEY". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-05-29. Dicapai pada 2012-05-29.
  7. ^ "NAKED BERLIN – The Liberal Capital". Diarkibkan daripada yang asal pada 2012-02-25. Dicapai pada 2011-06-20.
  8. ^ [Adamites http://www.newadvent.org/cathen/01135b.htm], Catholic Encyclopedia
  9. ^ BBC - Religion & Ethics - Jain sects
  10. ^ Burning Man nudity
  11. ^ "Public nudity at Nambassa". Diarkibkan daripada yang asal pada 2015-10-07. Dicapai pada 2011-06-20.
  12. ^ Nambassa: A New Direction, edited by Colin Broadley and Judith Jones, A. H. & A. W. Reed, 1979. ISBN 0-589-01216-9

Bacaan lebih lanjut sunting

Pautan luar sunting