Kebun Inggeris atau kebun landskap Inggeris (bahasa Inggeris: English garden, Perancis: jardin anglais, Itali: giardino all'inglese, Jerman: englischer Landschaftsgarten) adalah sebuah gaya kebun landskap yang timbul di England pada awal abad ke-18, dan tersebar di sepanjang Eropah, menggantikan Garden à la française yang lebih rasmi dan bersimetri pada abad ke-17 sebagai gaya perkebunan utama Eropah.[1]. Kebun Inggeris mewakili suatu pemandangan keunggulan semula jadi, sering diilhamkan oleh lukisan oleh Claude Lorraine dan Nicolas Poussin. Ia biasanya termasuk sebuah tasik, sapuan halaman yang berumput yang bergulung secara lembut dimuatkan terhadap kedusunan pokok-pokok, dan rekreasi kuil-kuil klasik, puing Gothik, jambatan, dan gaya seni bina menarik lain, direkabentuk untuk mencipta semula suatu landskap kedesaan yang kelihatan aman dan bahagia. Pada hujung abad kelapanbelas kebun Inggeris telah ditiru oleh kebun landskap Perancis, dan sejauh St. Petersburg, Rusia, di Pavlovsk, kebun-kebun masa hadapan Maharaja Paul. Ia juga telah mempunyai pengaruh utama pada kebentukan taman awam dan kebun yang bermuncul di keliling dunia pada abad ke-19. [2]

Rotunda di Kebun Stowe (1730-38)
Seni lukis Claude Lorrain mengilhamkan Stourhead dan kebun landskap Inggeris lain

Sejarah Kebun Landskap Inggeris sunting

 
Castle Howard (1699-1712), suatu pendahulu kebun Inggeris dicontohkan dari kebun Versailles.

Para pendahulu kebun landskap di England adalah taman-taman hebat dicipta oleh Sir John Vanbrugh (1664-1726) dan Nicholas Hawksmoor di Castle Howard (1699-1712); Istana Blenheim (1705-1722) dan Claremont Landscape Garden di Rumah Claremont (1715-1727). Taman-taman ini mencirikan halaman berumput yang besar, hutan, dan kepingan gaya seni bina, seperti bangunan makam klasik direkabentuk oleh Hawksmoor di Castle Howard. Di pusat penggubahan adalah rumah, di belakang adalah kebun-kebun rasmi dan bersimetri dalam gaya Garden à la française, dengan permadani berhiasan dengan reka bentuk berbunga dan tembok pagar pokok kecil, dihiaskan dengan arca-arca dan air pancut. Kebun-kebun ini, dicontohkan selepas kebun Versailles, direkabentuk untuk menarik perhatian para pelawat dengan saiz dan kemewahan.[3]

William Kent dan Charles Bridgeman sunting

Gaya baru yang menjadi kebun Inggeris telah dicipta oleh pereka bentuk landskap William Kent dan Charles Bridgeman, bekerja untuk para penaung kaya, termasuk Richard Temple, 1st Viscount Cobham, Richard Boyle, 3rd Earl of Burlington, dan pengurus bank Henry Hoare II; para lelaki yang mempunyai estet luar bandar yang besar, adalah ahli-ahli Parti Whig anti-diraja, telah mempunyai penidikan klasik, adalah penaung seni, dan telah mengambil lawatan Mewah ke Itali, di mana mereka telah melihat puing Rom dan landskap Itali mereka menghasilkan semula dalam kebun mereka.

William Kent (1685-1738) adalah seorang arkitek, pelukis dan pereka bentuk perabot yang memperkenalkan gaya seni bina Palladian ke England. Inspirasi Kent datang dari bangunan Palladio di Veneto dan landskape dan puing di keliling Rom - dia tinggal di Itali dari 1709 ke 1719, dan membawa balik banyak lukisan seni bina antik dan landskap. Kebun-kebunnya direka bentuk untuk menyesuaikan dengan seni bina Palladian pada rumah-rumah yang dia telah bina. [4].

Charles Bridgeman (1690-1738) adalah anak lelaki seorang tukang kebun dan ahli hortikultur berpengalaman, yang menjadi Tukang Kebun Diraja untuk Ratu Anne dan Putera George dari Denmark, bertanggung jawab untuk menjaga dan reka bentuk semula kebun diraja di Windsor, Kensington Palace [1], Hampton Court, St. James's Park dan Hyde Park. Dia bekerja sama dengan Kent pada beberapa kebun utama, memberikan kemahiran botani yang membenarkan Kent untuk menyedari penglihatan seni binanya.[5]

Rumah Chiswick sunting

 
Ionic Temple di Rumah Chiswick

Kent mencipta salah satu kebun landskap Inggeris tulen di Rumah Chiswick untuk Richard Boyle, 3rd Earl of Burlington. Kebun-kebun pertama yang dia telah meletakkan di antara 1724 dan 1733 telah mempunyai banyak elemen rasmi sebuah Garden à la française, termasuk lorong membentuk sebuah trisula dan terusan, tetapi mereka mempunyai suatu yang baru - penciptaan semula menarik sebuah kuil Ionic dimuatkan di seteater pokok. Di antara 1733 dan 1736, dia reka bentuk semula kebun sekali lagi, menambah halaman berumput melengkung bawah ke tepi sungai, dan sebuah lata kecil. Untuk kali pertama bentuk sebuah kebun telah diilhamkan tidak oleh gaya seni bina, tetapi oleh suatu versi unggul semula jadi. [6]

Rousham sunting

 
Kebun Rumah Rousham, oleh William Kent (1737)

Rousham di Oxfordshire dianggapkan oleh sesetengah orang sebagai yang paling tercapai dan penting dari karya William Kent.[7]. Penaungnya adalah Jendral Dormer, yang menugaskan Bridgeman untuk memulakan kebun pada 1727, kemudian dibawakan ke Kent untuk menciptanya semula pada 1737. Bridgeman telah membina suatu turutan kebun, termasuk sebuah grotto dari Venus, di lengkung di sepanjang sungai Cherwell, dihubung oleh berbarisan lorong lurus. Kent menukarkan kesemuanya lorong ke lalaun winding, membina a gently turning stream, used the natural landscape features and slopes, and created a series of views and tableaus decorated with allegorical statues of Apollo, a wounded gladiator, a lion attacking a horse, and other subjects. He placed "eye-catchers," pieces of classical architecture, to decorate the landscape, dan dia menggunakan "ha-ha," sebuah trench digunakan untuk menyembunyikan pagar supaya kebun kelihatan memasuki jarak jauh. Akhirnya, dia menambahkan lata dicontohkan pada yang kebun Aldobrandini dan Pratolino di Itali, untuk menambah gerakan dan sandiwara.[8].

Rumah Stowe sunting

 
Jambatan Palladian di Stowe (1730-38)
 
Temple of Ancient Virtue di Stowe (William Kent, 1737)

Stowe, di Buckinghamshire, (1730-1738), adalah lebih berangkatan lebih radikal dari kebun Perancis yang rasmi. Pada awal zaman 1700an, Richard Temple, 1st Viscount Cobham, telah menugaskan Charles Bridgeman untuk reka bentuk sebuah kebun rasmi, dengan hiasan gaya seni bina oleh John Vanbrugh. Reka bentuk Bridgeman termasuk sebuah tasik bentuk segi lapan dan sebuah Rotondo (1720-21) direkabentuk oleh Vanbrugh.

Pada zaman 1730an, William Kent dan James Gibbs telah dilantik untuk bekerja dengan Bridgeman, yang meninggal dunia pada 1738. Kent membuat semula tasik dalam suatu bentuk yang lebih semula jadi, dan mecipta sebuah jenis kebun, yang mengambil para pelawat dalam suatu lawatan landskap menarik. Ia akhirnya termasuk sebuah jambatan Palladian (1738); sebuah Temple of Venus (1731), dalam bentuk sebuah villa Palladian; Sebuah Temple of Ancient Virtues (1737), dengan arca-arca masyhur Greek dan Rom; sebuah Temple of British Worthies (1734-1735), dengan arca-arca perwira British; , dan sebuah Temple of Modern Virtues, yang telah secara lanjutnya tertinggal dalam puing, yang mengandungi sebuah arca tidak berkepala Robert Walpole, pesaing politik Cobham. [9]

Kebun menarik para pelawat dari seluruh Eropah, termasuk Jean-Jacques Rousseau. Ia menjadi inspirasi untuk kebun landskap di Britain dan di benua Eropah. (Lihat pula Kebun landskap Perancis.)

Stourhead sunting

 
Stourhead (1741-80)

Stourhead, di Wiltshire (1741-80), dicipta oleh pengurus bank Henry Hoare II, adalah salah satu dari kebun 'menarik' pertama, diilhamkan untuk merupai seni lukis Claude Lorrain. Hoare telah mengembara ke Itali dalam Grand Tour dan telah pulang dengan sebuah seni lukis oleh Claude Lorrain. Hoare mengempangankan sebatang anak sungai di estetnya, mencipta sebuah tasik, dan mengelilingi tasik dengan landskap dan pembinaan gaya seni bina mewakili langkah-langkah berlainan pegembaraan Aeneas dalam Aeneid oleh Virgil. . [10]

Zaman Kehebatan Kebun Inggeris - Capability Brown sunting

 
Taman Blenheim Palace, oleh Capability Brown
 
Kebun Rumah Chatsworth, oleh Capability Brown

Tokoh terpengaruh dalam perkembangan kemudiannya kebun landskap Inggeris adalah Lancelot "Capability" Brown (1716-1783) yang bermula pekerjaannya pada 1740 sebagai seorang tukang kebun di Stowe di bawah Charles Bridgeman, kemudian menggantikan William Kent pada 1748.

Sumbangan Brown adalah untuk memudahkan kebun dengan mengurangkan struktur geometri, lorong, dan parterre berhampiran rumah dan menggantinya dengan halaman berumput bergulung dan pemandangan ekstensif ke sekelompok pokok yang terpencil, membuat lanskap kelihatan lebih besar. "Dia mencari untuk mencipta sebuah lanskap ideal dari tempat luar bandar Inggeris."[11]. Dia mencipta tasik tiruan dan menggunakan empangan dan canals untuk menukarkan batang air atau springs ke dalam ilusi bahawa sebatang sungai mengalir melalui kebun.

Dia membandingkan wataknya sendiri sebagai seorang pereka bentuk kebun pada yang seorang penyajak atau penggubah. "Di sini aku meletakkan sebuah comma, sana, apabila ia perlu untuk memotong pemandangan, saya meletekkan sebuah parenthesis; di sana saya menamatnya dengan suatu jangka dan bermula satu lagi tema."[12].

Brown rekabentuk 170 kebun. Yang terpentingnya adalah:

Kebun Inggeris-Cina sunting

 
Pagoda Kew Gardens di Royal Botanic Gardens di Kew, London

Sebuah rumah Cina telah dibina di kebun di Rumah Stowe seawal 1838, memulakan suatu fesyen untuk gaya seni bina eksotik di kebun. Ciri-ciri gaya seni bina Cina telah mendapatkan kemasyhuran bersyukur banyaknya pada William Chambers (1723-1796), yang tinggal di China dari 1745 hingga ke 1747, dan menulis sebuah buku, Lukisan, bangunan, perabot, sifat, mesin dan kegunaan orang Cina, diterbitkan pada 1757. Pada tahun yang sama, dia membina sebuah kebun dengan pagoda dan sebuah rumah Cina di Kew, London. Kebun itu termasuk seni bina kebun menandakan kesemuanya bahagian dunia dan semua tempoh bersejarah. Kebun Inggeris-Cina menjadi masyhur pada lewat abad ke-18, dan astaka-astaka Cina bermuncul dalam kebun Inggeris di sepanjang Eropah. [13].

Pengaruh Pembaharuan Gothik pada Kebun Inggeris sunting

Pada 1750an, gaya seni bina klasik dan gaya seni bina Cina telah diikuti oleh puing pembaharuan gothik dalam kebun Inggeris. Ini secara besar telah disebabkan penyajak Horace Walpole, yang memperkenalkan ciri-ciri pembaharian gothik dalam rumah dan kebunnya di Strawberry Hill di Twickenham. [14]

Di Stowe, Capability Brown mengikut fesyen baru di antara 1740 dan 1753 dengan menambah sebuah bahagian baru ke taman, digelarkan Hawkwelle Hill atau sesiaran gothik, dengan sebuah bangunan pembaharuan gothik. [15]

Kebun Inggeris Tersebar ke Benua Eropah sunting

 
English Grounds of Wörlitz adalah salah satu taman Inggeris terbesar dalam abad ke-18 Eropah.

Penjelasan kebun Inggeris telah dibawa ke Perancis oleh Abbé Le Blanc, yang menerbit accounts perjalanan pada 1745 dan 1751. Sebuah perjanjian pada kebun Inggeris, Observations on Modern Gardening, dikarang oleh Thomas Whately dan diterbitkan di London pada 1770, telah diterjemahkan ke dalam bahasa Perancis pada 1771. Selepas tamatnya Seven Years War pada 1763, orang bangsawan Perancis telah dapat mengembawa ke England untuk melihat kebun-kebun untuk diri mereka sendiri, dan gaya itu bermula digunakan dalam kebun Perancis. [16]

Salah satu kebun Inggeris di tanah besar Eropah adalah di Ermenonville, di Perancis, telah dibina oleh marquis René Louis de Girardin dari 1763 hingga ke 1776 dan berasaskan keunggulan Jean Jacques Rousseau, yang ditanam di dalam taman. Rousseau dan pengasas kebun telah melawat Stowe hanya beberapa tahun terdahulunya. Contoh-contoh awal adalah Désert de Retz, Yvelines (1774-1782); Kebun Château de Bagatelle, di Bois de Boulogne, barat Paris (1777-1784); Folie Saint James, di Neuilly-sur-Seine, (1777-1780); dan Château de Méréville, di jabatan Essonne, (1784-1786). Walaupun di Versailles, tempat kelahirannya kesemua kebun Perancis, sebuah taman kecil Inggeris dengan sebuah kuil Rom telah dibina oleh Petit Trianon dan sebuah replika kampung, Hameau de la reine, Versailles (1783-1789), telah dicipta untuk Marie Antoinette. (See the French landscape garden).

Gaya baru telah terbesar ke Jerman. Taman Wörlitzer yang berpusat, bersebelahan dengan pekan kecil Wörlitz, telah diletakkan di antara 1769 dan 1773 oleh Duke Leopold III, berasaskan contohnya Claremont, Stourhead dan Stowe Landscape Garden. Sebuah lagi contoh yang terkenal adalah Englischer Garten di Munich, Jerman, dicipta pada 1789 oleh Sir Benjamin Thompson (1753-1814).

Gaya ini juga tersebar di Rusia, di mana pada 1774 Catherine yang Hebat menggunakan gaya baru di taman istananya di Tsarskoe Selo, dilengkapkan dengan replika kampung CIna dan sebuah jambatan Palladian, dicontohkan selepas itu di Rumah Wilton.

Ciri-ciri Kebun Inggeris sunting

"Kebun Inggeris" Eropah dicirikan pada suatu skala lebih kecil dan lebih dipenuhi dengan "tarikan mata" daripada kebanyakan kebun landskap Inggeris: grottoes, kuil, rumah teh, belvederes, astaka, puing helah, jambatan dan arca, walaupun ramuan utama kebun Inggeris di England adalah gently rolling ground and water, terhadap latar belakang kawasan hutan dengan sekumpulan pokok dan dusun outlier. The name— not used in the United Kingdom, di mana "kebun landskap" berkhidmat — membezanya dari reka bentuk baroque rasmi Garden à la française. Salah satu kebun Inggeris terkenal di Eropah adalah Englischer Garten di Munich.

Gaya yang menonjol telah disemak pada awal abad kesembilanbelas untuk memasuki lebih ciri "gardenesque, "[17] termasuk rumpun pokok renek dengan laluan batu berikil, tanaman pokok untuk memuaskan kehairanan botani, dan, lebih ternyata, pengembalian bunga, dalam skirt sweeping planted beds. Ini adalah versi kebun landskap paling ditiru di Eropah pada abad kesembilanbelas. Kawasan-kawasan luar "taman rumah" rumah luar bandar Inggeris mengekal pembentukan semula jadi mereka. Perkebunan Inggeris sejak 1840an telah dijadikan dalam skala yang lebih terhad, lebih hampir dan lebih bersekutu dengan tempat kediaman.

Taman Inggeris Eropah berqanun mengandungi sebilangan elemen-elemen Romantik. Sentiasa hadir adalah sebuah kolam atau tasik kecil dengan sebuah pier atau jambatan. Melihatkan kolam adalah sebuah astaka bulat atau heksagon, sering dalam bentuk sebuah monopteros, sebuah kuil Rom. Kadang-kadang taman mempunyai sebuah astaka "China". Elemen-elemen lain termasuk sebuah grotto dan puing tiruan.

Para pereka bentuk prototaip Inggeris Englischer Garten termasuk John Vanbrugh (1664-1726). Stephen Switzer (1682-1745), penyajak Alexander Pope (1688-1744), Charles Bridgeman (1690-1738), William Kent (1685-1748).

Sejenis kebun Inggeris kedua, yang menjadi masyhur sewaktu abad keduapuluh di Perancis dan Eropah utara, adalah kebun kotej Inggeris.[18]

Galeri sunting

Lihat juga sunting

Rujukan sunting

  1. ^ Yves-Marie Allain and Janine Christiany, L'Art des jardins en Europe, Citadelles and Mazenod, Paris, 2006.
  2. '^ Lucia Impelluso, Jardins, potagers et labyrinthes, Mondatori Electra, Milan
  3. ^ Philippe Prevot, Histoire des jardins, Editions Sud Ouest, 2006
  4. ^ Lihat Allain and Christiany, pg. 280.
  5. ^ Philippe Prevot, Histoire des jardins, Editions Sud Ouest, 2006
  6. ^ Lucia Impelloso, Jardins, potagers et labyrinthes, pg. 90.
  7. ^ Lihat John Dixon Hunt, Garden and Grove, London 1986.
  8. ^ Allain and Christiany, pg. 290
  9. ^ Lucia Impelluso, Jardins, potagers et labyrinthes, pg. 96.
  10. ^ Impelluso, Jardins, potagers et labyrinthes, pg. 95.
  11. ^ Allain and Christiany, pg. 282.
  12. ^ Cited in Allain and Christiany, pg. 282.
  13. ^ for example, the Bagatelle gardens in Paris have a Chinese house, and there is a Chinese pagoda in the gardens of
  14. ^ Allain and Christiany, pg. 280
  15. ^ Allain and Christiany, pg. 307
  16. ^ Allain and Christiany, pg. 316-318.
  17. ^ Istilah gardenesque telah diperkenalkan oleh John Claudius Loudon.
  18. ^ From Peasants to Monet - Triumph of English Cottage Gardens


Bibliografi sunting

  • Clark, H.F., The English Landscape Garden. London, Pleiades. 1948.
  • Hussey, Christopher, English Gardens and Landscapes 1700-1750. London, Country Life. 1967.
  • Prince, Hugh, Parks in England. Shalfleet Manor, Pinhorns Handbooks: Two. 1967.
  • Hunt, John Dixon, The Genius of the Place. The English Landscape Garden 1620-1820. London, Elek. 1975.
  • Jarret, David, The English Landscape Garden. London, Academy. 1978.
  • Stuart, David C., Georgian Gardens. London, Hale. 1979.
  • Jacques, David, Georgian Gardens. The Reign of Nature. London, Batsford. 1983.
  • The English Garden, Phaidon Press, London, 2008.
  • Yves-Marie Allain and Janine Christiany, L'art des jardins en Europe, Citadelle at Mazenot, Paris, 2006
  • Lucia Impelluso, Jardins, potagers et labyrinthes', Mondatori Electra, Milan
  • Philippe Prévôt, Histoires des jardins, Éditions Sud Ouest, Bordeaux 2008

Pautan luar sunting