Kecekapan bahan api

Kecekapan bahan api adalah sama dengan kecekapan haba, maksudnya kecekapan proses yang menukarkan tenaga kimia dalam bahan api kepada tenaga kinetik atau kerja. Kecekapan bahan api boleh berbeza dalam bahan, yang berbeza dalam aplikasi, dan spektrum pembezaan yang diilustrasikan sebagai profil tenaga yang berterusan.

Kecekapan bahan api dalam kenderaan sunting

Terdapat dua cara bagi mengukur kecekapan bahan api kenderaan:

  • Penggunaan bahan api ialah jumlah bahan api yang digunakan bagi suatu jarak tertentu; misalnya, liter setiap 100 kilometer (L/100 km). Dalam kes ini, semakin rendah nilainya, semakin jimat minyak kenderaan tersebut (kurang bahan api yang diperlukan bagi jarak tersebut).
  • Penjimatan bahan api ialah jarak yang boleh dilalui bagi setiap unit isipadu bahan api yang digunakan; misalnya, kilometer seliter (km/L) atau batu segelen (bsg), di mana 1 bsg (imperial) = 0.354013 km/L. Dalam kes ini, semakin tinggi nilainya, semakin jimat minyak kenderaan tersebut (lebih jauh jarak perjalanan bagi sejumlah bahan api tertentu).

Kecekapan bahan api dalam mikrograviti sunting

Bagaimana bahan api membakar mengubahkan beberapa tenaga dihasilkan? NASA telah menyiasat pembakaran bahan api dalam mikrograviti.

Pengedaran api dalam keadaan graviti biasa bergantung dengan perolakan, kerana ia menaikkan api ke atas dan membuatnya menjadi kuning. Dalam mikrograviti atau graviti sifar, seperti persekitaran angkasa lepas, perolakan tidak berlaku, dan api menjadi berbentuk sfera, dengan menjadi biru dan lebih cekap. Terdapat banyak penjelasan yang mungkin bagi perbezaan, satu daripadanya adalah hipotesis bahawa suhu yang diedarkan supaya api tidak dibentuk dan pembakaran lengkap berlaku[1]. Eksperimen oleh NASA merahsiakan bahawa api pembauran dalam mikrograviti membenarkan banyak api untuk dioksidakan selepas mereka dihasilkan daripada api pembauran di Bumi, kerana mekanisme yang berlaku dalam mikrograviti berbanding keadaan graviti biasa[2]. Api diasingkan dalam keadaan mikrograviti membakar dalam kadar perlahan dan lebih cekap daripada lilin di Bumi, dan bertahan bagi masa yang panjang[3].

Rujukan sunting

  1. ^ CFM-1 experiment results Diarkibkan 2007-09-12 di Wayback Machine, National Aeronautics and Space Administration, April 2005.
  2. ^ LSP-1 experiment results Diarkibkan 2007-03-12 di Wayback Machine, National Aeronautics and Space Administration, April 2005.
  3. ^ SOFBAL-2 experiment results Diarkibkan 2007-03-12 di Wayback Machine, National Aeronautics and Space Administration, April 2005.

Pautan luar sunting