Kecekapan penukaran tenaga

Kecekapan penukaran tenaga (η) ialah nisbah antara keluaran yang berguna dari mesin penukaran tenaga dan masukan, dalam istilah tenaga, Input, serta output yang berguna dapat berupa bahan kimia, tenaga elektrik, pekerjaan mekanikal, cahaya (radiasi), atau panas.[1] [2] [3]

Secara umumnya, kecekapan penukaran tenaga ialah angka tak berdimensi antara 0 dan 1,0, atau 0% hingga 100%. Kecekapan tidak boleh melebihi 100%, misalnya, untuk mesin gerak terus-menerus. Namun, ukuran keberkesanan lain yang dapat melebihi 1,0 digunakan untuk pam panas dan peranti lain yang memindahkan panas daripada mengubahnya.

Ketika berbicara mengenai kecekapan mesin panas dan jana kuasa elektrik, penukaran harus dinyatakan, iaitu, HHV (alias Nilai Pemanasan Kasar, dll.) Atau LCV (Nilai Pemanasan Bersih), dan keluaran kasar (di terminal penjana) atau bersih keluaran (di pagar jana kuasa elektrik) sedang dipertimbangkan. Keduanya terpisah tetapi harus disebutkan. Kegagalan untuk melakukannya menyebabkan kebingungan yang tak berpenghujung.

Rujukan sunting

  1. ^ Energy Glossary, California Energy Commission (Accessed: April 3, 2021)
  2. ^ What is efficiency?, NASA, Cryogenics and Fluids Branch (Accessed: April 3, 2021)
  3. ^ Efficiency, J.M.K.C. Donev et al. (2020). Energy Education - Efficiency (Accessed: April 3, 2021)

Pautan luar sunting