Kelawar Ladam Terkecil


Kelawar Ladam Terkecil merupakan salah satu haiwan mamalia dalam keluarga haiwan kelawar yang boleh di dapati di China, India, Indonesia, Laos, Malaysia, Myanmar, Nepal, Thailand dan Vietnam. Nama sainsnya Rhinolophus pusillus dalam keluarga Rhinolophidae.

Kelawar Ladam Terkecil
frames
Pengelasan saintifik

Ciri-ciri sunting

Kelawar Ladam Terkecil ialah haiwan berdarah panas, dalam kumpulan kelas mamalia. Kelawar Ladam Terkecil tidak memiliki cuping pada daun hidungnya. Kelawar Ladam Terkecil mudah dikenali melalui bulu badannya yang bewarna coklat muda dengan hujung bewarna kelabu keputihan berkilat.

Kelawar Ladam Terkecil muda adalah lebih kelabu berbanding dewasa.

Ciri-ciri sunting

Kelawar Ladam Terkecil merupakan kelawar terkecil dalam keluarganya. Lengannya berukuran antara 33.5-40.0mm. (Csorba et al. 2003). Lengan Kelawar Ladam Terkecil di China memiliki purata 36.9 +/- 1.4 mm (SD) bagi jantan (n = 17; julat 35.1-40.2 mm); 37.2 +/- 1.5 mm bagi betina (n = 8, julat 34.9-40.2 mm) (Li et al. 2006).

Daun hidungnya agak lebar. Sella mencekik di tengah, perlahan-lahan meruncing pada hujung bulat. (Csorba et al . 2003). Pandangan lateral pada sella menunjukkan kecekungan dan proses penyambung adalah berbentuk tiga segi atau tanduk.

Bahagian lidah bawah memiliki tiga lekukan. Jisim bada 5 individual sekitar 4.3 - 5.2 g.[1]


Pembiakan sunting

Sebagaimana haiwan mamalia lain, Kelawar Ladam Terkecil membiak dengan beranak.

Rujukan sunting

Pautan luar sunting


Senarai mamalia
A - B - C - D - E - F - G - H - I - J - K - L - M - N - O - P - Q - R - S - T - U - V - W - X - Y - Z