Minoriti adalah kumpulan sosiologi kecil dalam satu demografi. Demografi ini boleh berdasarkan banyak faktor dari etnik, jantina, kekayaan, kuasa, dll. Istilah ini meliputi pelbagai situasi, dan tamadun dalam sejarah, walaupun kesilapan nama minoriti yang berkaitan dengan statistik nombor.Oleh itu istilah ini menyebabkan kekeliruan dalam banyak takrif kumpulan minoriti.

Istilah "minoriti" sering berlaku di samping wacana hak sivil dan hak-hak kolektif yang menjadi terkenal pada abad ke-20. Ahli kumpulan-kumpulan minoriti yang terdedah kepada layanan yang berbeza di negara-negara dan masyarakat di mana mereka tinggal. Diskriminasi ini boleh dianggap secara langsung berdasarkan keahlian individu kepada kumpulan minoriti, tanpa mengambil kira pencapaian peribadi yang individu. Ia juga boleh berlaku secara tidak langsung, disebabkan oleh struktur sosial yang tidak mempunyai akses yang samarata kepada semua. Aktivis berkempen mengenai pelbagai isu boleh menggunakan bahasa hak minoriti, termasuklah hak pelajar, hak pengguna dan hak haiwan.


Jika anda melihat rencana yang menggunakan templat {{tunas}} ini, gantikanlah ia dengan templat tunas yang lebih spesifik.